دانشگاه کمبریج؛ میزبان یازدهمین کنفرانس نسخ خطی اسلامی
کد خبر: 3520861
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

دانشگاه کمبریج؛ میزبان یازدهمین کنفرانس نسخ خطی اسلامی

گروه بین‌الملل: یازدهمین کنفرانس نسخ خطی اسلامی با عنوان فرهنگ نسخ خطیِ صوفی و اسلامی شهریورماه سال جاری در دانشگاه کمبریج بریتانیا برگزار می‌شود.

دانشگاه کمبریج؛ میزبان یازدهمین کنفرانس نسخ خطی اسلامی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «clisel.com»، مؤسسه نسخ خطی اسلامی با مشارکت بنیاد فرهنگ نسخ خطی و مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه کمبریج در بریتانیا از 23 تا 25 شهریور 1395 میزبان برگزاری یازدهمین کنفرانس نسخ خطی اسلامی است.
موضوع این کنفرانس تصوف و فرهنگ نسخ خطی اسلامی است و در خصوص رابطه بین عرفان و فرهنگ نسخه خطی اسلامی بحث و گفت‌وگو می‌شود.

صوفی‌ها بسیاری از دعاها، مدایح، آثار تعلیمی در شعر و نثر، نگارش تاریخ مقدس، خطابه‌ها، آثار تفسیری و رساله‌های متافیزیکی را به‌صورت نسخه‌هایی دست نویس کرده‌اند.
سراهای کوچک صوفیان میزبان کتابخانه‌ها و آتلیه‌های نسخ صوفی بوده است و شبکه‌های صوفی، آن‌ها را در دنیای اسلام منتشر کرده است.
بر اساس این گزارش، آداب و رسوم صوفیان، مدیحه، آثار آموزشی در شعر و نثر، تذکره، گفتمان‌ها، آثار تفسیری و ... در این کنفرانس مطرح و غرفه‌های کتابخانه‌های اسلامی و کارگاه‌های مقاله‌نویسی در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود
.
در کنار ارائه پوسترهای آموزشی و نمایشگاه، ۳ کارگاه رایگان آموزشی زیر در طول ایام کنفرانس برگزار خواهد شد.
1) کارگاه بررسی آثار نقاشی: پایگاه نقاشی اسلامی توسط استفان سرپل(بنیانگذار صفحه نقاشی اسلامی ) ارائه خواهد شد.
 ۲) توصیف و شرح مقاله نسخ خطی اسلامی توسط یاسمین فقیهی، رئیس اسلامی گروه خاورمیانه، عضو کتابخانه دانشگاه کمبریج و رئیس همکار، هیئت مدیره الفهرست و ها جونز، متخصص محتوای دیجیتالی.
۳) پشتیبانی تصویربرداری توسط کلیف چنی، رئیس تصویربرداری بنیاد اسلامی، اصطلاح‌نامه کتب نسخ خطی دارالفنون و مقالات پروژه‌ای قاهره.
ترجمه هم‌زمان عربی به انگلیسی و انگلیسی به عربی در طول کنفرانس برای شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده است.
captcha