شناسایی سازمان‌های فرهنگی،‌ اولویت دانشگاه‌ها باشد
کد خبر: 3529349
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵

شناسایی سازمان‌های فرهنگی،‌ اولویت دانشگاه‌ها باشد

گروه دانشگاه: در نشست بررسی میزان آشنایی نخبگان با سازمان‌های بین‌المللی که با ارائه‌ گزارشی از طرح توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران همراه بود، نمایندگان چند سازمان بین‌المللی به بیان نتایج نظرسنجی پرداختند که اولویت دادن به شناسایی سازمان‌های فرهنگی توسط دانشگاه‌ها یکی از این مباحث بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست بررسی میزان آشنایی نخبگان با برخی از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و ملی، روز شنبه، 20 شهریورماه به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) برگزار شد.
این نشست به منظور بررسی میزان آشنایی نخبگان شامل گروه‌های دانشجویان، اساتید، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و ناشران دانشگاهی با سازمان‌های بین‌المللی یونسکو، آیسسکو، مؤسسه فرهنگی اکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب و مذاهب اسلامی برگزار شد که در ابتدای این نشست گزارشی از نظرسنجی به عمل آمده از میزان آشنایی نخبگان ذکر شده با این سازمان‌ها ارائه شد و سپس نمایندگان برخی از این سازمان‌ها که در جلسه حضور داشتند به بررسی این نتایج پرداختند.
معصوم آقازاده، مدیر گروه مطالعات اجتماعی ایسپا به ارائه نتایج نظرسنجی انجام شده پرداخت و اعلام کرد: طبق بررسی نظرات نخبگان مشخص شده است که سازمان یونسکو در بین نخبگان از نظر میزان آشنایی بیشترین فراوانی و سازمان‌های آیسسکو و اکو کمترین میزان آشنایی از نظر نخبگان را داشتند.
وی افزود: به منظور آشنایی هر چه بیشتر نخبگان با سازمان‌های بین‌المللی باید در درجه اول دانشگا‌ه‌ها شناسایی هر چه بیشتر سازمان‌های فرهنگی را در اولویت قرار دهند و فضای دانشجویی را به عنوان رابط خود و این سازمان‌ها مد نظر داشته باشند و علاوه بر این وزارت علوم می‌تواند از طریق طرح «حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع مسائل جهان اسلام» با سازمان‌های فرهنگی از جمله آیسسکو همکاری کرده و ارتباط دانشجویان با این سازمان را فراهم کند.
آقازاده بیان کرد: تشکیل گروه‌های پژوهشی مشترک بین کشورهای عضو سازمان‌های فرهنگی با همکاری دانشگاه‌های ممتاز این کشورها و انجام مطالعات مرتبط با اهداف این سازمان‌ها، کمک وافری به پیشبرد اهداف و شناخت سازمان‌های مذکور می‌کند و یا مقالات مشترک در قالب نشریه‌های بین‌المللی را با موضوعات فرهنگی منتشر کنیم.
وی به‌ عنوان راهکار آخر بیان کرد: با توجه به تبلیغات گسترده غرب درباره «اسلام‌هراسی» با هدف جلوگیری از گسترش اسلام و تضعیف کشورهای اسلامی منطقه که عملکرد گروه‌های افراطی نظیر داعش و القاعده نیز بر شکل‌گیری این نگرش در میان کشورهای غربی دامن می‌زند، ایجاب می‌کند سازمان‌هایی چون آیسسکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انجام کارهای پژوهشی در کشور‌های اسلامی در راستای شکل‌گیری پدیده‌‌هایی چون «اسلام‌هراسی» مانع از شیوع این نگرش در جهان شوند و با ارائه یافته‌های پژوهشی و مقالات علمی، گفتمان حاکم بر جهان را تغییر داده و گفتمان اسلامی مبتنی بر دین، صلح و آشتی بشر را ترویج دهند.
در ادامه نشست نمایندگان هر سازمان به بیان نقطه نظرات خویش پرداختند. صمدعلی لکی‌زاده، نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تقدیر از طرح انجام شده، به نقد روش نظرسنجی پرداخت و در این خصوص بیان کرد: بهتر بود دو موضوع در این آمارگیری در نظر گرفته شود؛ مبحث اول در نظر گرفتن مخاطب عام و مبحث دوم محدود نشدن جامعه نخبگان به پنج گروه. 
وی افزود: نظرسنجی مذکور می‌تواند به صورت عمیق‌تری انجام شود و سازمان‌های فرهنگی که فعالیت مشابه با سازمان‌های بین‌المللی دارند نیز می‌توانستند در این نشست شرکت کنند.
لکی‌زاده بیان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که میزان آشنایی مخاطب در فضای مجازی به چه اندازه است؛ چرا که یک سری از این سازمان‌ها وبسایت دارند و در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و بهتر بود به این موضوع توجه می‌شد که این سایت‌ها تا چه اندازه استاندارد هستند و کارآیی دارند. 
مجید قافله‌باشی، نماینده موسسه فرهنگی اکو، دومین سخنران این نشست بود که ضمن تقدیر از نظرسنجی ایسپا و تأیید نظرات لکی‌زاده، بیان کرد: مشکلی که در جامعه ما وجود دارد این است که نخبگان ما تا چه اندازه نسبت به مفهوم سازمان بین‌المللی اشراف دارند که همواره از این موضوع رنج می‌بریم. 
وی افزود: مبحث بعدی این است که در تحقیق انجام شده بین سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های ملی که در حیطه بین‌المللی فعالیت می‌کنند تفکیکی وجود ندارد. به این دلیل که این سازمان‌ها هر کدام فعالیت‌های متعددی دارند، بنابراین وقتی این سوالات به جامعه نمونه ارائه می‌شود ممکن است داده گمراه کننده به دست سیاستگذاران دهد که بهتر است در گزارش‌های بعدی این موضوع اصلاح شود. 
قافله‌باشی بیان کرد: در تعریف نخبگی نیز می‌توان آن را گسترش داد و موردی که در این تعریف دیده نشده مدیران فرهنگی هستند. به این دلیل که چه بخواهیم و چه نخواهیم سیاستگذاری‌ها در جامعه ما به روش دولتی و نیمه دولتی اجرا می‌شود و مدیران فرهنگی را می‌توانیم به عنوان نخبگان جامعه در نظر بگیریم. 
وی اظهار کرد: علت این‌که جامعه ما با سازمان یونسکو آشنایی زیادی دارد فقط به تولیدات این سازمان برنمی‌گردد، بلکه دلیل تکرار بیش از حد نام این سازمان در ادبیات روز است. در این گزارش به اهمیت اسلامی بودن موضوع اشاره شده، اما ذکر این نکته ضروری است که دغدغه اصلی همه سازمان‌های بین‌المللی، موضوعات از منظر اسلامی نیست و در گزارش آینده بهتر است از نظر فرهنگی به این موضوع توجه شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مظفری، مشاور معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز اظهار کرد: در درجه اول وقتی می‌خواهیم تحقیقی انجام بدهیم باید برای آن مسئله مشکلی وجود داشته باشد، اما در گزارش ارائه شده مشکل به خوبی بیان نشده است.
وی افزود: بعد از طرح مسئله برای حل آن باید به این موضوع توجه کرد که چه سوالات و فرضیه‌هایی مطرح شده است و بعد از طرح سوال‌ها و فرضیه‌ها باید اهداف پرداختن به این مسئله روشن شود. بعد از روشن شدن اهداف باید توجه کنیم که رویکرد ما چه نسبتی با طرح مسئله دارد و سوالات باید همسو با این رویکرد باشد و نتیجه‌‌ای که می‌خواهیم از این تحقیق بگیریم باید متناسب با همان هدفی باشد که در ابتدا بیان کردیم. 
شایان ذکر است در این نشست محمد آقاسی، رئیس ایسپا، مهدی رفیعی، معاون پژوهشی ایسپا و فاطمه فلاح مین باشی، معاون اجرائی ایسپا نیز حضور داشتند که به سوالات پاسخ دادند.
گزارش تصویری این نشست را در اینجا ببینید.
captcha