پیدا و پنهان پروژه‌ای كه باغ ارم را تهدید می‌كند
کد خبر: 3530869
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵

پیدا و پنهان پروژه‌ای كه باغ ارم را تهدید می‌كند

گروه اجتماعی: هفته‌های اخیر، باغ جهانی ارم و صدور مجوز برای پروژه‌ای بلند مرتبه در محدوده آن، سوژه بسیاری از گزارش‌های خبرنگاران و رسانه‌ها بود. باغی كه توسط یونسكو به ثبت جهانی رسیده و تبعیت از قوانین و دستورالعمل‌های این سازمان جهانی در مورد آن یك ضرورت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، بر اساس اسناد و مدارك موجود، در تاریخ 21 آبان‌ماه سال 92، كمیسیون طرح تفصیلی شیراز، با درخواست تغییر كاربری پلاك‌هایی در خیابان ارم به وسعت 5 هزار مترمربع، از مسكونی به مسكونی، فرهنگی، اداری و ورزشی، موافقت می‌كند.
این موافقت‌نامه كه به امضای معاون امور عمرانی استانداری، مدیركل راه و شهرسازی، سرپرست اداره‌كل میراث فرهنگی، رئیس جهادكشاورزی، مدیركل دفتر فنی استانداری و شهردار شیراز، رسیده بود، بسترساز تمام مجادلاتی است كه طی هفته‌های اخیر، به رسانه‌ها كشیده شده است.
بر اساس طرح پیشنهادی مشاور، قرار بود سرمایه‌گذار كه در قراردادها شركت سرمایه‌گذاری سپهر عنوان شده بود، مجموعه‌ای به ارتفاع 39.5 متر در محدوده باغ ارم احداث كند و این اقدام به معنای به مخاطره افتادن ثبت جهانی باغ ارم و چالشی جدید برای شیراز هزار راز!
خبرنگاران و دوست‌داران میراث فرهنگی كه پیش از این نیز با ماجرای هتل آسمان و تهدید حریم مجموعه ارگ كریمخانی به واسطه رعایت نشدن ارتفاع این پروژه مواجه شده و با تلاش فراوان، نظر مساعد شهرداری را جلب و زمینه توقف كار و تخریب طبقات اضافه را فراهم كرده بودند، بلافاصله و قبل از آغاز پروژه، واكنش نشان داده و موضوع را رسانه‌ای كردند.
مصیب امیری، مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در این خصوص گفت: همان‌طور كه قبلاً هم موضوع موافقت این اداره با چنین اقدامی، تكذیب شده بود. بار دیگر هم تأكید می‌كنم كه میراث به هیچ عنوان با چنین اقدامی موافق نبوده است.
وی با انتقاد از اینكه برخی افراد دیدگاه‌ها و برداشت‌های شخصی خود از یك موضوع را بدون بررسی دقیق ابعاد و مستندات، در رسانه‌ها منتشر كرده و به مسائل غیرواقعی دامن می‌زنند، گفت: براساس اسناد موجود، امضای مجوز اولیه در تاریخ 21 آبان 92 و توسط سرپرست میراث فرهنگی فارس انجام شده بود.
وی تصریح كرد: بنده بلافاصله بعد از قبول مسئولیت، این موضوع را طی مكاتبات متعدد، از طریق مسئولان ذیربط، پیگیری كرده و تبعات آن را نیز گوشزد كردم و خوشبختانه در نهایت و با تلاش‌هایی كه انجام شد، مجوز قبلی لغو و مجوز جدیدی براساس استانداردها و ضوابط مورد نظر در حریم مجموعه‌های جهانی و میراثی، صادر شده است.
امیری گفت: تاریخ آخرین صورتجلسه كمیسیون طرح تفصیلی شهر شیراز، 3 دی‌ماه 1393 است كه براساس این صورتجلسه كه امضای تمام اعضاء را دارد، حداكثر ارتفاع این پروژه 8.5 متر اعلام شده است.
وی با تصریح اینكه میراث فرهنگی به هیچ عنوان اجازه تعرض به حریم مجموعه‌های میراثی و فرهنگی و تاریخی را نداده و نمی‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد بعضی از اظهارنظرها بیش از اینكه نقد منصفانه باشد، نوعی ابراز عقیده غیرمستند و بر پایه اطلاعات اندك نقد كننده است.
امیری با تأكید براینكه همیشه حرمت رسانه و اهالی رسانه را پاس داشته و خواهد داشت، گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران باید تلاش كنند از دایره انصاف خارج نشوند و این مهم تنها با ارتقا آگاهی‌ها امكان‌پذیر است.
بنابراین گزارش ، تلاش‌های میراث فرهنگی فارس برای متوقف شدن روند صدور مجوزهای قانونی برای پروژه‌ای كه می‌توانست تهدیدی جدی برای باغ جهانی ارم و ثبت آن باشد، در حالی انجام شد كه شركت سرمایه‌گذاری سپهر تاكید داشت این پروژه خارج از محدوده حریم درجه 3 میراثی است و برای دریافت مجوز از همه ابزارها و اهرم‌های در اختیار، استفاده مطلوب را كرد تا جایی كه یكی از نمایندگان مردم شیراز در مجلس نهم را به یاری طلبید.
در نهایت اما آنچه مورد تائید كمیسیون طرح تفصیلی قرار گرفت، كاهش ارتفاع از حدود 40 متر به حدود 9 متر بود. اما در این اثنا و قبل از آنكه پروانه ساخت برای این پروژه كه یكی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در آن به شكل مستقیم دخیل است. شهردار منطقه یك در تاریخ 20 شهریور 95، مجوز خاك برداری را صادر می‌كند.
صدور مجوز خاك‌برداری، بار دیگر حساسیت‌ها را برانگیخته و موجب واكنش‌هایی از سوی افراد و گروه‌های مختلف و ورود شبكه‌های اجتماعی به موضوع می‌شود.
بنا بر این گزارش، بر اساس اسناد و مدارك موجود، میراث فرهنگی استان فارس از تاریخ 17 دی‌ماه سال 92، یعنی حدود 2 ماه بعد از موافقت اولیه كمیسیون طرح تفصیلی شهر شیراز، رسما و طی مكاتباتی رسمی، خواستار توجه به قرارداشتن این پروژه در محدوده حریم باغ ارم را داشته و پیگیری‌هایی برای توقف روند صدور مجوزهای قانونی را انجام داده است.
اگرچه هنوز هم فشارها برای صدور مجوز این پروژه براساس تقاضای شركت سرمایه‌گذار، تداوم دارد. اما مستندات نشان می‌دهد كه میراث فرهنگی فارس قصد عقب‌نشینی از موضع قانونی خود را ندارد.
captcha