مشکل نقدینگی؛ تصویر غم‌انگیز اقتصاد نشر
کد خبر: 3547886
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
آموزگار:

مشکل نقدینگی؛ تصویر غم‌انگیز اقتصاد نشر

گروه ادب: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تأکید بر اینکه ضوابط نشر نیازمند بازنگری است، گفت: مشکل نقدینگی به عنوان دغدغه جدی حوزه نشر تصویری غم‌انگیز از اقتصاد نشر را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شب گذشته اول آذرماه، در نشست هم‌اندیشی گفت: اولین جلسه اصحاب نشر با مسئولان وزارت ارشاد در سال 89 تشکیل شد که همزمان با روی کار آمدن دوره دوازدهم هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود؛ در آن مقطع ضرورت گفت‌وگو بین اصحاب حوزه نشر و وزارت ارشاد به منظور طرح مطالبات و بررسی چالش‌ها و یافتن راه‌حل مبنای تشکیل جلسه بود.
وی بیان کرد: چهارمین نشست با حضور سیدعباس صالحی برگزار شد و بعد از آن با توجه به عنایت وی به مسائل صنف و همراهی با مطالبات قانونی صنف، نتیجه‌گیری شد که وزارت ارشاد و اتحادیه در کنار یکدیگر به چاره‌چویی برای حل مشکلات که راه‌حل آنها در سایر دستگاه‌ها وجود دارد و همکاری آنها را می‌طلبید، بپردازند.
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به پنجمین نشست اهالی نشر و مسئولان وزارت ارشاد تصریح کرد: پنجمین نشست مسائل و مشکلات با شهردار تهران و در نشست ششم هم با وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.
آموزگار در ادامه عنوان کرد: امسال علاوه بر انتخاب سیدرضا صالحی‌امیری به عنوان وزیر ارشاد، از سردار ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی هم برای حضور در این نشست دعوت کردیم که متأسفانه به دلیل سفر به یکی از استان‌ها، در این جلسه حضور ندارد. بنای ما در این جلسه طرح مسائل و مشکلات کلی حوزه نشر است و طرح مباحث تخصصی و بخشی را به جلسات دیگر موکول کرده‌ایم.
وی ادامه داد: موضوع انتشار غیرمجاز کتاب در همه اشکال آن اعم از چاپی، صوتی و الکترونیک از جمله مسائلی است که همه بخش‌های نشر از عمومی و کودک گرفته تا آموزشی و دانشگاهی را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است؛ چرا که سودجویان با چاپ غیرقانونی کتاب‌های پروفروش ناشران و فروش آثار در عین ضربه زدن به ناشران و پدیدآورندگان، قوانین کشور را نیز مورد هدف قرار داده‌اند.
آموزگار تصریح کرد: متأسفانه با وجود سپری شدن 47 سال از قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان، تضییع حقوق مؤلفان و ناشران افزایش یافته و ضرورت برخورد با این پدیده بیش از پیش احساس می‌شود؛ از این‌رو در وهله اول یک اقدام فوری، ضروری است که متخلفان به طور عمیق درک کنند که نظام و دولت نسبت به این پدیده زشت که ریشه نشر را نشانه گرفته، بی‌تفاوت نیستند.
آموزگار در ادامه گفت: خوشبختانه همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران در این زمینه به تدوین تفاهم‌نامه‌ای منجر شد که زمینه‌ساز تشکیل کارگروهی شده است، البته جای خالی نمایندگان قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این کارگروه احساس می‌شود که طی ملاقاتی که با سردار ساجدی‌نیا انجام شد، برخورد قاطع و مشفقانه نیروی انتظامی با این مسئله را احساس کردیم؛ البته چنین اقداماتی کوتاه‌مدت هستند و باید با برنامه‌های مناسب به فرهنگ‌سازی در این زمینه بپردازیم.
وی در رابطه با مشکلات ناشران و کتابفروشان در زمینه مالیات و تأمین اجتماعی بیان کرد: این موضوع از دغدغه‌های اصلی فعالان صنعت نشر است؛ خوشبختانه در دوره جدید با حمایت‌های وزارت ارشاد از اقدامات این اتحادیه، آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره ماده 139، 3 بار مورد بازبینی و اصلاح هیئت وزیران قرار گرفته است، همچنین سازمان تأمین اجتماعی بعد از 13 سال پذیرفت که کتابفروشی فعالیت فرهنگی و مشمول معافیت مالیاتی است.
آموزگار افزود: امروزه در بحث معافیت‌های مالیاتی آرامش بیشتری در فضای کسب و کار وجود دارد، ولی همچنان موانعی به‌ویژه در بدنه سازمان مالیاتی برای اعمال معافیت‌های مالیاتی که منشأ آن قانون است، وجود دارد. از سوی دیگر در پی ملاقات‌هایی که با وزیر کار و رئیس سازمان تأمین اجتماعی داشتیم، موضوع معافیت حق بیمه سهم کارفرما، مزایای انگیزشی و تفسیرهای سلیقه‌ای سازمان از قوانین مورد بحث قرار گرفت؛ با این حال امروزه عدم توجه بدنه سازمان تأمین اجتماعی به قوانین، با وجود موافقت مدیران این سازمان از دغدغه فعالان صنعت نشر است.
آموزگار ادامه داد: مدتی است که مدیریت مصرف یارانه‌ها و حرکت آن به سمت زیرساخت‌ها آغاز شده، اما هنوز راه زیادی در این زمینه داریم؛ چراکه تداوم حمایت از کتابفروشی‌های سراسر کشور و تأسیس کتابفروشی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار علاوه بر ایجاد شغل، از فاصله معنادار مرکز و پیرامون نیز می‌کاهد و زمینه‌های دسترسی به کتاب را به‌ویژه برای مردم در مناطق دور افتاده فراهم کرده و سیستم توزیع کارآمدتری را نیز ایجاد می‌کند. 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان یادآور شد: صنعت نشر از مشکل جدی نقدینگی رنج می‌برد و چک‌های 9 ماهه تا یک‌ساله تصویر غم‌انگیزی از اقتصاد نشر را نشان می‌دهد، همچنین استفاده از تسهیلات بانکی امروزه برای فعالان این حوزه به یک رویا تبدیل شده و اخیراً برای برخورداری کارگاه‌های کوچک تسهیلات مناسبی توسط وزارت معدن، در نظر گرفته شده که حوزه چاپ را نیز شامل می‌شود؛ از این‌رو انتظار داریم که نسبت به ارائه تسهیلات به حوزه نشر به عنوان واحدهای تولیدی اقداماتی صورت گیرد.
آموزگار با اشاره به امنیت شغلی و حرفه‌ای گفت: این موضوع از نیازهای هر حرفه و شغلی به شمار می‌رود و اقدامات قانونی و حقوقی برای تأمین امنیت یاد شده و مطالبه حقوقی امر ضروری است؛ البته طبیعی است که اقدامات در این زمینه هزینه‌هایی را نیز در پی خواهد داشت که شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران این هزینه را پرداخت کرد؛ تا جایی که این شرکت روزی 600 عضو داشت ولی امروز نه‌تنها نمی‌تواند نیازهای آنها را تأمین کند، بلکه اعضای هیئت مدیره آن در راهروهای مجتمع‌های قضایی در رفت و آمد هستند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مستند اداره کتاب برای صدور مجوزها، ضوابط نشر مصوب فروردین 89 است که از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم تشکیل هیئت‌های نظارت بر کتاب بزرگسال و کودک بوده و این مهم استخوان‌بندی مصوبه یادشده است، این مصوبه همچنان نیازمند بازنگری و اصلاح به ویژه در ماده 15 است.
وی ادامه داد: واسپاری امور نمایشگاه‌ها از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم است، همچنین تداوم برون‌سپاری و توسعه آن در کنار تقویت نهادهای صنفی از جمله درخواست‌های اهالی نشر است. ایجاد تقاضای کتاب در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و با تأکید بر قشر کودک کلید اصلی حل مشکلات این حوزه است؛ چرا که توجه به کودکان و این مسئله که کتابخوانی با تکلیف کردن ممکن نمی‌شود، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
captcha