وقف؛ وام بدون اضطراب و کلید بسیاری از مشکلات
کد خبر: 3548602
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرد:

وقف؛ وام بدون اضطراب و کلید بسیاری از مشکلات

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام قرائتی گفت: هنگامی که به کسی وام می‌دهید همیشه باید نگران بازپرداخت آن باشید ولی وقف٬ وام بدون اضطراب است که برکات فراوانی برای واقف دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، عصر امروز٬ چهارم آذرماه در پنجمین همایش وقف و رسانه که در تالار نور مشهد برگزار شد، گفت: وقف در واقع معامله با خداست و معامله با خدا مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به این موضوع اشاره کرد که خداوند جنس اندک را نیز از بنده خود خریداری می‌کند، حتی اگر به صورت مشارکتی باشد نیز خداوند از این هدیه استقبال می‌کند.
وقف کلید فقرزدایی
وی با بیان اینکه وقف کلید بسیاری از مشکلات است، تصریح کرد: انسان با مشکلات زیادی روبرو است که از آن جمله می‌توان به کوتاهی عمر، راه طولاتی تا قیامت و کمی توشه راه اشاره کرد.
قرائتی با اشاره به اینکه وقف عبور از فرد به سوی جامعه است، یادآور شد: وقف کلید فقر زدایی است، زیرا بنا بر آیات قرآن اگر انسان‌های ثروتمند به فکر فقرا نباشند روزی این فقرا از شدت درد٬ دست به رفتارهایی می‌زنند که برای همگان خطرناک است.
وقف٬ نشانی از علاقه به آیندگان

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: وقف به معنای علاقه به آیندگان است و نشان می‌دهد که گذشتگان به احوال آیندگان توجه داشته‌اند علاوه براین در واقع با وقف کردن مال٬ انسان از حالت موقت به ابدی تبدیل می‌شود.
وی افزود: آب انبارهای کاشان همه از موقوفات است و من در دوران کودکی فقط از این آب انبارها استفاده کردم، در واقع 70 درصد جسم من از موقوفات است، حتی امام خمینی(ره) نیز در مدرسه علمیه‌ای موقوفه درس می‌خواندند که این اتفاق باعث برکات فراوانی از جمله پیروزی انقلاب اسلامی شد.
قرائتی با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد مشرف و در مسجد گوهرشاد که موقوفه چند قرن پیش است به عبادت مشغول می‌شوند که این نیز از نمونه‌های برکت وقف است، تصریح کرد: وقف همیشه نباید شامل زمین و مرزعه باشد بلکه انسان می‌تواند در ابعاد متخلف وقف کند همانند من که سخنرانی‌های این 40 سال را برای استفاده همگان وقف کردم.
وقف یک عدد خرما
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه انسان حتی می‌تواند یک دانه خرما را وقف کند، ابراز کرد: شما در نماز و دعای خود اجازه ندارید صرفا برای خود دعا کنید، این موضوع نشان می‌دهد که دین اسلام به جامعه توجه ویژه‌ای دارد و وقف یکی از نشانه‌های توجه به جامعه اسلامی است.
وی ادامه داد: اگر انسان از منیت خود خارج نشود و صرفا احوال خودش برایش مهم باشد، نشان دهنده این است که به بلوغ اجتماعی نرسیده، از همین رو وقف که به معنای دیگرخواهی است٬ یکی از نشانه‌های به بلوغ رسیدن انسان است.
این مفسر قرآن با تاکید بر اینکه حضرت ابراهیم(ع) یک دعای خصوصی کرد و به استجابت نرسید، اظهار کرد: در روایتی از امام صادق(ع) داریم که ایشان به اصحاب خودشان فرمودند: «اگر فردی یهودی تشنه بود باید به او آب دهید حتی به اسب شمر اگر تشنه بود باید آب رسانید»، بنا براین نباید وقف صرفا شامل هم‌شهری و هم‌محله‌ای و هم‌لهجه خودمان باشد، باید موقوفات خود را در جایی که به آن نیاز است صرف کرد و از نگاه انحصاری در این خصوص بیرون آمد.
وی گفت: در نحوه برخورد با دیگران٬ انحصارگری نداشته باشید، حتی اگر کسی از شما حلالیت طلبید بدون اینکه به او نگاه کنید وی را حلال کنید نه اینکه به خاطر عذرخواهی وی از شما، او را بازخواست کنید.
وقف به معنای دیگرخواهی است
قرائتی ادامه داد: بعضی افراد هستند حتی در خصوص اشعار خود یا مطالب علمی نیز خصاصت به خرج می‌دهند که این کار نادرستی است و نشان می‌دهد که فرد صرفا به بلوغ جنسی رسیده و از بلوغ اجتماعی بی بهره است.
این مفسر قرآن با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) گفت: از امام جواد(ع) روایت داریم که اگر فردی در راه خدا خمس بدهد امام جواد(ع) ضامن کم نشدن مال و ثروتش می‌شود و در روایتی از امام کاظم(ع) نیز آمده: «کسی که در راه حق هزینه نکند مجبور خواهد شد دو برابر آن را در راه باطل هزینه کند.»
وی ادامه داد: کسی که در نماز خود تکبیر می‌گوید یعنی در سایه بزرگی خدا از هیچ قدرتی نمی‌هراسد، همانند دیدگاه امام خمینی(ره) که بمب‌های آمریکا را بی اثر می‌دانستند، بنا براین انسان باید در سایه دگرخواهی بزرگ شود و از زندگی استفاده کند.
قرائتی یادآور شد: بین ملک و رزق فرق زیادی است، گاهی انسان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای رفاه حال خود انجام می‌دهد ولی چون رزق او نیست به آرامش دست نمی‌یابد، ولی وقف برای ماندگار شدن مال و رسیدن برکات تا ابد٬ بهترین کار ممکن است و باعث رشد و کمال انسان می‌شود.
وی گفت: بنا بر آیات قرآن کریم کارهای انسان‌های با‌تقوا٬ روان خواهد شد ولی اگر کاری با گره‌های فراوان همراه بود بدانید که روزی شما در آن نیست و از این کار دست بکشید.
captcha