به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اعلام نتایج دهمین دوره طرح ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم که روز گذشته 23 آذرماه منشر شد، شاهد بازخوردهایی از سوی شرکتکنندگان در این دوره بودهایم.
شاید مهمترین بازخوردها به نتایج این دوره از مسابقات مربوط به اظهارنظرهای دو نفر از حائزین رتبه ممتاز سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که در دهمین دوره طرح ارزیابی قاریان و حافظان موفقیت چشمگیری نداشتند، باشد.
سیدمصطفی حسینی که بسیاری احتمال انتخاب وی برای مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را میدادند و در نهایت نیز برای مسابقات بینالمللی کشور ترکیه انتخاب شد. اظهارنظر کوتاهی را به این نتایج داشته است و غیر از آن هر اظهارنظری در مورد نتایج را از قول خود تکذیب کرده است.
«در مورد نتایج طرح ارزیابی قاریان فقط این حرف را دارم که تلاش شیرینم را قطع نخواهم کرد و هرگونه حرفی از طرف من کذب محض است،ترجیح میدهم که سکوت و صبر و تلاش اتخاذ کنم. الحمدالله رب العالمین».
این تمام اظهارنظر سیدمصطفی حسینی به نتایج دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم بوده است.
اما از سوی دیگر حسین رفیعی، یکی دیگر از ممتازان سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، نظر دیگری دارد. اظهارنظری که البته پایانی تلخ داشته و اشاره به خداحافظی وی از تمام مسابقات داشته است. آن هم در حالی که وی باید منتظر حضور یا عدم حضور در مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان بماند.
«با سلام و درود به پیشگاه شهداء راه قرآن که قرآنیان حقیقی آنها بودند و در مسابقهای که داورش خدای متعال و ائمه اطهار(ع) هستند با عمل به قرآن ممتاز و برگزیده شدند.
و حقا که داور اصلی و حقیقی خدای متعال است و مابقی همواره در حال داوری شدنیم.
فكر نميكردم بعد از ماراتن سخت و نفسگیر مسابقات کشوری اوقاف که معیار در آنجا امتیازاتی بود که توسط قراء کسب میشد، مجددا مسابقه برگزار شود. (مسابقه ای شبیه به گزینش مسابقات کُشتی ۱۵ سال قبل که برچیده شد!)
این دوره ای که در تهران برگزار شد کاملا بی معنی بود و بجای اینکه دوباره قرا را به جان هم بیندازیم، کاش در این دوره آنها را برای شرکت در مسابقات بین المللی آماده میکردیم و فوت و فن تلاوت در مسابقات هر کشور را به آنها انتقال میدادیم و یک کارگاه آموزشی برای قاریانی که در فینال مسابقات کشوری رتبه آوردند میشد تا نتیجه حاصله در مسابقات بینالمللی بهتر شود؛ چرا که اگر بنا بود همچین مسابقهای توسط شورای عالی قرآن در سه روز بصورت فشرده برگزار شود، دیگر چرا در مسابقات کشوری اوقاف فینال برگزار شد؟
خب اعلام میشد که مسابقات کشوری در دو مرحله مقدماتی و نیمه نهایی برگزار میشود و فینال این مسابقات در تاریخی دیگر بصورت فشرده توسط شورای عالی قرآن برگزار میشود و اوقاف فقط حق این را دارد که تا مرحله نیمه نهایی قراء را گزینش کند. بعلاوه به خاطر سرماخوردگی و ویروسی شدن این چند روزی که تهران حضور داشتم حتی نتوانستم یک پنجم تلاوت خود را ارائه دهم و این در تلاوتم کاملا مشهود بود بطوری که همان روز اول استاد شاهمیوه گفتند که ما میدانیم تلاوت رفیعی اینطور نیست و بخاطر سرماخوردگی نه می تواند تحریر بزند نه کارهایی که در ذهن دارد، اجرا کند و ما این را در امتیاز دادن تاثیر نمیدهیم که البته متاسفانه تاثیر دادند و اصلا نمیتوانستند ندهند، چون خودم هم از تلاوتهایی که در این سه روز ارائه دادم ناراحت بودم و اصلا صوتم یاری نمیکرد و توان نداشتم... بطوری که بعضی از خود عزیزان میگفتند طوری صدات گرفته بود که فکر میکردیم وسط تلاوت صدق الله بگویی...
حال وقتی من و نفر ممتاز دیگرِ مسابقات؛ سیدمصطفی حسینی در مسابقات کشوری در بین آن همه شرکت کننده تراز اول کشور در ماراتنی سخت و با شرایط بسیار سختی که شاید استرس هر مسابقه 10 سال از عمرمان کم کند، بالاترین امتیاز را کسب کردیم آیا این منطقی است که مجددا در این دوره سنجش شویم؟
پس دیگر چرا در فینال اوقاف تلاوت کردیم؟
آیا من و حسینی برای مسابقات ایران و مالزی نمایندگان خوبی نبودیم؟
آیا فرق تلاوت این چند نفر که در این دوره حضور داشتند با هم چند نمره هست؟
اگر قرار است اینطور گزینش کنیم پس نیاز است برای مسابقات مالزی و ایران هم مجددا یک دوره دیگر برگزار شود که علیزاده و پرویزی با هم مجددا مسابقه دهند!!!؟؟؟
اصلا چه تضمینی وجود دارد اگر فرضا همچین مسابقهای برگزار شود جای پرویزی و علیزاده با هم عوض نشود و نماینده ایران بشود علیزاده و نماینده مالزی پرویزی؟
همانطور که این جابه جایی در این دوره ناعادلانه صورت گرفت.
چطور است که هیچ یک از اساتید بزرگوار از رتبه ممتاز من در مسابقات کشوری اوقاف و از وضعیت بیماریام در این دوره از مسابقات دفاع نمیکند و به این سادگی نادیده قرار میگیرم؟
اگر شهرستانی نبودم هم اینطور ساده از من میگذشتند؟
سالها در محافل در بالاترین سطح تلاوت خود را ارائه نمودم بگونه ای که سه سال قبل استاد ابوالقاسمی در محفلی گفتند سطح تلاوت رفیعی حتی بالاتر از تلاوت قراء مصری که در حال حاضر ادعای تلاوت را دارند است و سال گذشته قاری که از مصر آمده بود در مسجد ابوذر کرد محله رشت گفت این تلاوت استادانه است و بخودم اجازه نمی دهم بعد از این قاری تلاوت کنم و تلاوت نکرد.
استاد هلباوی چند سال پیش در دورهای که شورای عالی قرآن برگزار کرد بعد از تلاوتم در حضور استاد سبزعلی، دکتر موسوی، استاد دغاغله و خیلی از قرآنیان گفت این تلاوت شدیدا من را متعجب کرده و شدیدا تحت تاثیر قرار گرفتم و روی این جوان سرمایهگذاری کنید.
اما چه شد؟
اصلا کسی گفت زندهای یا مرده؟
هر سال در این مسابقات که شده معیار ارزشیابی قاری به در بسته برخوردیم و امسال هم که رتبه کسب شد این بلا سرمان آمد.
وقتی قراء اینگونه نادیده گرفته میشوند دیگر روحیهای نمی ماند و نتیجهاش میشود، مهدی ساعد که پارسال رتبه دوم مسابقات را کسب کرد و به مالزی اعزام نشد و امسال حتی از مرحله مقدماتی مسابقات هم به مرحله نیمه نهایی راه پیدا نکرد.
با این تفاسیر اینجانب حضور خود در مسابقات را پایان می دهم و از شرکت در مسابقات برای همیشه خداحافظی میکنم».متن بالا نیز نوشتههای حسین رفیعی است که شب گذشته در اکثر کانالهای شبکههای اجتماعی قرآنیان دست به دست شد.
حال به همه تفاسیر باید منتظر ماند و دید که روزهای آینده اتفاقی خواهد افتاد یا خیر و یا اصولاً قرار هست اتفاقی بیفتد؟
یادآور می شود، حسین رفیعی و سیدمصطفی حسینی دو نفر ممتاز سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بودند که با اعلام روز گذشته هیئت داوران رقابت های اعزامی به مسابقات سراسری قرآن، حسینی برای مسابقات ترکیه و رفیعی برای حضور در هیچ مسابقه بینالمللی انتخاب نشد. ضمنا سیدمصطفی حسینی سال گذشته موفق به کسب رتبه چهارم مسابقات بینالمللی مالزی شد.
متاسفم
کاش این بی عدالتی ها در جایی غیر از مسابقات قرآن اتفاق می افتاد .
نمی دونم داورانی که این بی عدالتی ها را انجام می دهند ، فردای قیامت چه طور می خواهند پاسخگو باشند . . .
خدا عاقبت همه ی ما را به خیر کند
کاش مسابقات به کل حذف و روش های بهتری برای ارزیابی قاریان می بود.(مانند مصر)
مگه ما مسابقات کشوری برگزار نمی کنیم ؟
پس چرا باید اکثریت قریب به اتفاق اون داوران تهرانی باشند ؟!!!
این همه استاد برجسته در سطح کشور هستن که از خیلی از تهرانی ها به مراتب خبره ترند .
امثال آقایان ابوالقاسمی و امام جمعه تا کی باید پای ثابت داوری مسابقات باشند ؟
آیا داوری مسابقات را به نام این ها سند زده اند ؟
چرا از اساتیدی مثل مهدی دغاغله ، سید مجتبی سادات فاطمی برای داوری در مسابقات دعوت نمی کنید ؟!!!
با این که سابقه ی قرآنی این دو استاد با کسی مثل آقای ابوالقاسمی اصلا قابل مقایسه نیست و به مراتب درخشان تر است .
به جای فرهنگ سازی قرآنی و علاقه مند کردن مردم به قرآن و ایجاد فضا برای قراء جهت ارائه تلاوت در بین مردم ، همه چیزمون شده مسابقات !!!
واقعا خنده داره
تصور کنید مداحی مسابقه ای بشه . اونم به این شیوه که سه دقیقه وقت بدن بعد بگن تو باید روضه بخونی و اشک مردم رو در بیاری ، سینه زنی سنگین و شورم داشته باشی و دعای ختمم بخونی
مسابقات چیزی به جز منحرف کردن مسیر تلاوت این کشور نداشته « البته برا کشور آب نداشته باشه برا بعضیها نان داره !!!»
معیار تلاوت ایشان کجا و معیار تلاوت پرویزی کجا
در بخش خواهران که داوری مسابقات بصورت مافیا درامده است. در مذهب ما زن حق قضاوت را ندارد ولی در مسابقات قران استثنا شده است. بیش از 99% خانم های داور در سطح کشور تشخیص نفرات برتر را صرفاً در آشنایی و سابقه و یا ترس از اعتراض متسابقین می دانند. هیچکس پیدا نمی شه به این آقایان بگه آقا اگر این ده قاری برتر فینال اوقاف 2000 بار هم با هم مسابقه بدهند والله رتبه ها دو بار مثل هم نخواهد شد.