سواد، 76 درصد انگیزه تلاوت قرآن افراد را افزایش می‌دهد
کد خبر: 3557587
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲

سواد، 76 درصد انگیزه تلاوت قرآن افراد را افزایش می‌دهد

گروه اجتماعی: مسئول سامانه الکترونیکی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: داشتن سواد، 76 درصد، رغبت و انگیزه تلاوت قرآن کریم را در افراد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی احمد آزادمنش، مسئول سامانه الکترونیکی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی، ظهر امروز هشتم دی ماه در همایش بزرگداشت هفته سوادآموزی که در سالن اجتماعات شهید شهابیان کاشمر برگزار شد، با اشاره به اینکه براساس تحقیقی که سال 94-93 در سطح روستاهای کشور انجام شده، سواد، 67 درصد، در بهبود تعاملات گفتاری و شنیداری مثمر ثمر است، بیان کرد: داشتن سواد، 76 درصد، ارتقاء و رغبت و انگیزه به تلاوت قرآن کریم را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه سواد می‌تواند 61 درصد مطالعه کتاب را ارتقاء دهد، افزود: 79 درصد والدینی که باسواد هستند خواستار ادامه تحصیل فرزندان خود بوده و 75 درصد بر انجام تکالیف فرزندان نقش بسزایی دارند.
مسئول سامانه الکترونیکی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با اعلام اینکه سواد می‌تواند 67 درصد از اعمال تبعیض جنسیتی بین پسر و دختر جلوگیری کند، عنوان کرد: سواد 76 درصد در کاهش خرافه‌پرستی در روستاهای کشور نقش اساسی دارد.
وی همچنین به نتیجه تحقیقات یونسکو در تأثیر سواد در کاهش فقر، برخورداری از بهداشت عمومی و زندگی سالم و بهبود مشارکت سیاسی اشاره کرد و افزود: براساس این تحقیقات اگر یک سال آموزش ارتقاء پیدا کند، 10 درصد از درآمدهای عمومی آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.
آزادمنش با اشاره به اینکه در دنیا 176 میلیون بی‌سواد در دوره ابتدای هستند که اگر این تعداد را نداشته باشیم می‌توان 50 درصد به درآمد عمومی افراد جامعه و کاهش از فقر در آن اجتماع کمک کرد، بیان کرد: به ازاء ارتقاء هر یک سال تحصیل مادران، 15 درصد مرگ و میر فرزندان کاهش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه براساس آمار یونسکو اگر سواد مادران در دوره متوسطه افزایش یابد 49 درصد از مرگ و میر فرزندان کاسته می‌شود، به تأثیر سواد در مشارکت سیاسی اشاره کرد و گفت: اگر سواد افراد در مقطع ابتدایی باشد 50 درصد از مشارکت مردم در مسائل سیاسی و انتخابات یک جامعه کاهش پیدا می‌کند و اگر این به مقطع متوسطه ارتقاء پیدا کند 9 درصد مشارکت سیاسی آن جامعه ارتقاء پیدا خواهد کرد.
تعلیم و تربیت، یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای بشر 
مسئول سامانه الکترونیکی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون سال‌های پایانی ریشه‌کنی بی‌سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال است، گفت: نیاز به تعلیم و تربیت، علم و آگاهی یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای بشر است.
وی با بیان اینکه بدون شک یکی از قدیمی و تاریخی‌ترین ابزارها و فرصت‌ها برای توانمندسازی و فرصت سازی بشریت، سواد و تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: باید همه ما این اعتقاد را داشته باشیم افرادی که نتوانند مهارت خواندن و نوشتن را کسب کنند نخواهند توانست سهم قابل توجهی در رشد، توسعه پایدار و امنیت پایدار داشته باشند.
آزادمنش با اعلام اینکه لازمه رسیدن به بالندگی و رشد در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و حتی مشارکت سیاسی و انتخاب هوشمند در جامعه داشتن سواد است، افزود: حتی برای تربیت فرزند و سبک زندگی اسلامی، داشتن سواد، شرط اصلی است.
مسئول سامانه الکترونیکی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تمام برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به جهت ریشه‌کنی بی‌سوادی در سنین 10 تا 49 سال است، افزود: براساس آمار سال، 90 از جمعیت 67 میلیونی کشور 9 میلیون و 700 هزار نفر در تمامی سنین و 3 میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت 50 میلیون 10 تا 49 سال بی سواد بودند.
وی با اشاره به اینکه اکنون این آمار به یک میلیون و 180 هزار نفر کاهش یافته است، افزود: این آمار اکنون تنها 3 درصد 10 تا 49 سال را شامل می‌شود.
آزادمنش با اشاره به اینکه امسال 570 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: به زودی در فاصله سنی 10 تا 49 سال هیچ بیسوادی در کشور نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه بیشترین حجم باسوادی اتباع و مهاجرین خارجی مربوط به استان خراسان رضوی است، عنوان کرد: تاکنون 2 هزار و 560 نفر از اتباع خارجی جذب کلاس‌های سوادآموزی شده‌اند.
آزادمنش با اعلام اینکه در استان خراسان 37 مرکز یاددهی و یادگیری مشغول فعالیت هستند که اولویت این مراکز در برگزاری کلاس‌ها سبک زندگی اسلامی و مهارت‌های زندگی است، بیان کرد: امیدواریم با حضور تمامی افراد باسواد و بی‌سواد و با آموزش پایه بی سواد بتوانیم آمار اعتیاد، طلاق و فقر را کاهش دهیم.
captcha