شباهت 75 درصدی لهجه‌های ایرانی/شناخت گذشته؛ گامی در راستای حفظ واژه‌های بومی
کد خبر: 3577021
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
خزایی مطرح کرد:

شباهت 75 درصدی لهجه‌های ایرانی/شناخت گذشته؛ گامی در راستای حفظ واژه‌های بومی

گروه فرهنگی: یک پژوهشگر زبان فارسی با بیان این‌که امروز خیلی از این واژه‌ها در حال از بین رفتن هستند که باید برای حفظ آن‌ها بکوشیم، افزود: این کار نیازمند شناختن بهتر گذشته است چراکه همگی زیرمجموعه زبان ملی ما هستند و ریشه همه آن‌ها یکی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سهم‌الدین خزایی، از اساتید ادبیات فارسی دانشگاه‌های لرستان در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری که عصر سه‌شنبه، سوم اسفند به‌همت مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات زاگرس جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، گفت: قدمت لرستان را ۶۰ هزار سال در نظر گرفته‌اند که به دوره پارینه سنگی برمی‌گردد و یکی‌از مناطق قدیمی ایران محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: ایران جایگاه مناسبی برای اسکان اقوام مختلف بوده و افراد زیادی در آن حضور داشته‌اند.
خزایی قدیمی‌ترین نقاشی را مربوط به غار میرملاس عنوان کرد و گفت: خیلی از آثار تاریخی لرستان هنوز کشف نشده و در دل خاک هستند اما در لرستان از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اقوام مختلفی می‌زیسته‌اند و آثار به‌جا مانده نشان می‌دهد که از خیلی وقت‌ها پیش در لرستان اقوامی زندگی می‌کرده‌اند.
این دکترای ادبیات فارسی تصریح کرد: احتمال می‌رود زبان گذشته استان شبیه عیلامی بوده باشد و زبان‌هایی وجود داشته که حال شناختی از آن‌ها داریم چراکه از بین رفته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در زاگرس اقوامی چون کرد، لر، لک و بختیاری وجود دارد که اصل زبان همه آن‌ها به ایرانی باستان می‌رسد.
خزایی یادآور شد: تمامی زبان‌هایی که در ایران وجود دارند به جز ترکی به ایرانی باستان برمی‌گردند، بین لهجه‌های ایرانی تقریبا ۷۵ درصد به لحاظ ریشه‌ای شباهت وجود دارد.
این پژوهشگر زبان فارسی ادامه داد: هر کدام از اقوام تحت‌تاثیر محیط و همسایگان خود زبان‌شان تغییر کرده و مسیر خود را رفته‌اند.
وی گفت: گاهی یک واژه دنیایی را در خود دارد و می‌تواند به تنهایی کتابی باشد. امروز خیلی از این واژه‌ها در حال از بین رفتن هستند که باید برای حفظ آن‌ها بکوشیم.
خزایی افزود: این کار نیازمند شناختن بهتر گذشته است چراکه همگی زیرمجموعه زبان ملی ما هستند و ریشه همه آن‌ها یکی است.
captcha