تناقض اشرافی‌گری و حمایت از کالای داخلی/تحول در فرهنگ راه تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3638219
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

تناقض اشرافی‌گری و حمایت از کالای داخلی/تحول در فرهنگ راه تحقق اقتصاد مقاومتی است

گروه فرهنگی: کارشناس مهندسی سیستم‌های فرهنگی با ابراز این مطلب که مسئولان پس از رحلت امام خمینی(ره) به سمت کاخ‌نشینی و تجمل‌گرایی رفته‌اند، اضافه کرد: کسی که رفتار این چنینی داشته باشد چگونه می‌تواند برای محصول داخلی تبلیغ کند، کار باید از مسئولان و دولت‌مردان آغاز شود.

سیدمحسن میرطالبی، کارشناس مهندسی سیستم‌های فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر، عنوان کرد: زیربنای اقتصاد، سیاست یا هر موضوعی که به مسئل اجتماعی در همه کشورها مرتبط باشد، مسائل فرهنگی است.
وی با بیان اینکه از نظر غرب، پاشنه‌آشیل ما اقتصاد است، ادامه داد: در کشور ما نیز پس از جنگ تحمیلی و تحریم‌ها، وابستگی‌ها به وجود آمد و تا امروز نیز تشدید شده است.
این استاد دانشگاه ضمن تبیین تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی، اضافه کرد: اقتصاد ریاضتی راه حل کشورهای اروپایی برای خروج از بحران‌ است در حالی‌ که در ایران، تأکید بر روی تغییر ساختار اقتصاد و تغییر رویکرد به سمت ظرفیت‌های درونی است.
تحول و پیشبرد اقتصاد مقاومتی منوط به تحول در فرهنگ است
کارشناس مهندسی سیستم‌های فرهنگی تحول در اقتصاد و پیشبرد اقتصاد مقاومتی را منوط به تحول در فرهنگ دانست و اظهار کرد: این یک انحراف راهبردی است اگر فکر کنیم، می‌شود از اقتصاد مقاومتی حرف زد اما به موضوع فرهنگ توجهی نداشته باشیم.
باور به پیشبرد اقتصاد در بین بسیاری از مسئولان ما نیست
میرطالبی با بیان اینکه فرهنگ دارای چهار لایه باورها، ارزش‌ها، هنجارها و نمودهای فرهنگی است، افزود: مهم‌ترین لایه که اصلی‌ترین بخش فرهنگ است، باورها و اعتقادات هستند که البته باور به پیشبرد اقتصاد در بین بسیاری از مسئولان ما نیست و اشرافی‌گری جایگزین آن شده است.
وی در همین راستا اضافه کرد: گاندی در جریان حمایت از محصولات کشور هند، حرفش این بود که ما پارچه ابریشمی انگلیس استفاده نمی‌کنیم و در مقابل پارچه زبر و زمخت کتان هندی می‌خریم، وقتی مردم دیدند بزرگان‌شان چنین کاری کردند، آن‌ها نیز به سمت حمایت از کشورشان حرکت کردند.
صدا و سیمای ضد اقتصاد مقاومتی
میرطالبی با اشاره به همسو نبودن برنامه‌های تلویزیونی با اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: درصد بالایی از فیلم و سریال‌های تلویزیون و سینما با واقعیت جامعه منطبق نیستند، نتیجه این برنامه‌های تلویزیونی ایجاد احساس سرخوردگی، عقب‌افتادگی، سوق دادن مردم به سمت مصرف‌گرایی و کنار زدن فرهنگ کار و تلاش است.
ما در مسائل فرهنگی و تبلیغاتی بسیار منفعل هستیم
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تبلیغات کالاها در شبکه‌های ماهواره‌ای به دلیل زیاد و مکرر بودن، در جامعه اثرگذار می‌شود، ادامه داد: به همین دلیل هم مردم با اینکه می‌دانند استفاده از کالاهایی که در ماهواره تبلیغ می‌شود صحیح نیست و این کالاها واقعی نیستند، اما به دلیل نوع تبلیغاتی که می‌شود، اثر می‌پذیرند، این در حالی است که ما در مسائل فرهنگی و تبلیغاتی بسیار منفعل هستیم.
وی با اشاره به تبلیغات کالای ایرانی، در برنامه خندوانه، افزود: این کار باید در برنامه‌های دیگر و به شیوه‌های مختلف نیز صورت گیرد، همگانی شود و شرایط و تسهیلات مختلف شرکت‌های داخلی در صدا و سیما اطلاع‌رسانی شود.
میرطالبی با گلایه از بی‌توجهی برخی افراد به تقویت اقتصاد داخلی، ابراز کرد: متأسفانه برخی افراد در داخل بیشتر دل‌شان برای شرکت‌ها و سازمان‌های غربی می‌سوزد تا برای کالای داخلی، چراکه منفعت‌شان به تبلیغ و فروش کالای خارجی گره خورده است و وقتی این دغدغه وجود نداشت، قاچاق آن‌طور که باید کنترل نمی‌شود و نتیجه‌اش وضعیت فعلی است که کالای داخلی نمی‌تواند نفس بکشد.
وی همچنین اضافه کرد: اگر عزم و اراده‌ای وجود داشته باشد باید قاچاق کنترل شود، از طرفی هم در مدارس و دانشگاه‌ها باید لزوم استفاده از کالای داخلی آموزش و آثار آن در افزایش کیفیت کالای ملی و در پیشبرد آینده اقتصاد کشور تبیین شود و لزوم استفاده از کالای داخلی به نهادهای دولتی نیز ابلاغ شود.
اشرافی‌گری و حمایت از کالای داخلی
کارشناس مهندسی سیستم‌های فرهنگی با ابراز این مطلب که مسئولان پس از رحلت امام خمینی(ره) به سمت کاخ‌نشینی و تجمل‌گرایی رفته‌اند، اضافه کرد: کسی که رفتار این چنینی داشته باشد چگونه می‌تواند برای محصول داخلی تبلیغ کند، کار باید از مسئولان و دولت‌مردان آغاز شود، آن‌ها از خودروهای ساده استفاده کنند تا رفتارشان الگو شود در غیر این‌صورت، رفتار دوگانه در حرف و عمل نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشد.
میرطالبی اعتقاد نداشتن برخی مسئولان به اقتصاد مقاومتی را از دلایل عمده عدم پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: بخشنامه‌ها صادر می‌شود اما اگر مسئولی اعتقاد نداشته باشد، نمی‌تواند آن را اجرا کند علاوه بر اینکه برخی‌ها نیز به دنبال منافع خودشان از تبلیغ و فروش کالای خارجی هستند.
الگوی دانشجویان جهادی برای اداره کشور
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه برای اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی باید کسانی به مسئولیت برسند که دغدغه و عرق ملی داشته باشند، به اردوهای جهادی اشاره کرد و افزود: در اردوهای جهادی دانشجویان از رشته‌های مختلف فنی مهندسی، پزشکی و ... به مناطق محروم خدمت می‌کنند، اگر چنین افراد
وی به مسئولیت برسند، قطعا تمام تلاش‌شان را برای پیشرفت اقتصاد متکی به داخل کشور به کار می‌بندند اما اگر کسی مسئول شد که به دنبال منافع شخصی‌اش بود، نمی‌تواند برای کشور کاری از پیش ببرد.
میرطالبی همچنین با اظهار این مطلب که افرادی با حمایت و تبلیغ کالای خارجی به صورت اتوماتیک دستورات غربی‌ها را اجرا می‌کنند، اظهار کرد: ما نمی‌گوییم کالای خارجی نباشد، چرا باید رقابت اتفاق بیفتد اما به جای تبلیغ کالاهای خارجی و ...، برای محصولات خودمان تبلیغ کنیم، برای‌شان امتیاز قائل شویم، کمک‌شان کنیم و از تولیدکنندگان‌شان حمایت کنیم.
captcha