روستای کلپورگان سراوان ثبت جهانی شد
کد خبر: 3642694
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴

روستای کلپورگان سراوان ثبت جهانی شد

گروه اجتماعی: روز گذشته، 25 شهریورماه، با تایید شورای جهانی صنایع دستی، روستای کلپورگان سراوان به عنوان نخستین روستای جهانی صنایع دستی کشور، ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، روز گذشته، 25 شهریورماه، با تایید شورای جهانی صنایع دستی، روستای کلپورگان سراوان به عنوان نخستین روستای جهانی صنایع دستی کشور، ثبت جهانی شد.
کامبیز مشتاق گوهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این خصوص، بیان کرد: در نشستی که امسال به میزبانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، نامزدهای مختلفی از کشور برای معرفی به عنوان روستا و شهر جهانی صنایع دستی معرفی شدند که در پایان، با اجماع نظر، روستای کلپورگان سراوان به عنوان نامزد ایران انتخاب شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: سپس در ماه مرداد، ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع دستی وارد استان شده و ظرفیت‌های این روستا را برای جهانی شدن مورد ارزیابی قرار دادند.
وی اظهار کرد: با ثبت جهانی روستای کلپورگان سراوان، استان سیستان‌وبلوچستان دارای سه اثر جهانی شد؛ پیش از این، شهرسوخته و کویر لوت نیز از استان ما ثبت جهانی شده بود.
روستای کلپورگان سراوان ثبت جهانی شد
به گزارش ایکنا، «کلپورگان» روستایی از توابع شهرستان سراوان است. موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به هفت هزار سال پیش بر می‌گردد. آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده، ساخت سفال بدون استفاده از چرخ سفالگری است به گونه‌ای که تمام سفالینه‌ها با روش‌های سنتی ابتدایی و توسط زنان بلوچ انجام می‌شود.
captcha