مهاجرت و نبود انگیزه، نگهداشت سوادآموز در خمین را مشکل کرده است
کد خبر: 3645807
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
محمدی:

مهاجرت و نبود انگیزه، نگهداشت سوادآموز در خمین را مشکل کرده است

گروه اجتماعی: مدیر آموزش‌وپرورش خمین گفت: جذب و نگهداشت سواد آموز در این شهرستان سخت است چراکه خودآموزها جذب می‌شوند اما موقع آزمون و کلاس‌های سوادآموزی انصراف می‌دهند یا مهاجرت می‌کنند این مشکل بین مهاجران و عشایر اسکان یافته بیشتر است و فصل امتحان که با فصل چرای دام همزمان می‌شود آنها نیزمهاجرت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مهدی محمدی، مدیر آموزش‌وپرورش خمین، امروز یکشنبه دوم مهرماه در نشست پشتیبانی شورای نهضت سوادآموزی این شهرستان  گفت: 285 نفر در سال تحصیلی گذشته جذب کلاس‌های نهضت سواد آموزی شدند و تحت پوشش 2 طرح آموزش فرد به فرد و خود آموز قرار گرفتند.
وی افزود: در طرح آموزش فرد به فرد بسته تشویقی به مبلغ 7 میلیون و 200 هزار ریال به فرد آموزش دهنده و یک میلیون و 400 هزار رریال  به فرد سوادآموز اهدا شده است.
محمدی با اشاره به اینکه در طرح خودآموز نیز که از طریق خود فرد بی‌سواد و یا افراد خانواده سواد دار شدند مبلغ هفت میلیون و 500 هزار ریال اهدا شد ادامه داد: سهمیه شهرستان در سال تحصیلی جدید 73 نفر است و پیش بینی می‌شود130 نفر جذب طرح‌های نهضت سوادآموزی شوند.
وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی، فرهنگی و مهاجرت افراد بی‌سواد از استان‌های دیگر به مناطق روستایی از علل مهم بی‌سوادی در خمین است، همچنین پراکندگی جمعیت بی‌سواد در روستاها، بی انگیزه بودن بی‌سوادها و انصراف آن‌ها از آموزش از علل دیگر بی‌سوادی دراین شهرستان است.
مدیر آموزش‌وپرورش خمین ادامه داد: جذب و نگهداشت سواد آموز در این شهرستان سخت است چراکه خودآموزها جذب می‌شوند اما موقع آزمون و کلاس‌های سوادآموزی انصراف می‌دهند یا مهاجرت می‌کنند این مشکل بین مهاجران و عشایر اسکان یافته بیشتر است و فصل امتحان که با فصل چرای دام همزمان می‌شود آنها نیزمهاجرت می‌کنند.
محمدی خاطرنشان کرد: سیاست آموزش‌وپرورش بر آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان تاکید دارد و جامعه هدف آن، افراد بین 10 تا 49 سال هستند.
به گزارش ایکنا؛ مهدی ساداتی، فرماندار خمین نیزدر این نشست گفت: با توجه به وجود نخبگان و فرهیختگان متعدد در این شهرستان، کاهش نرخ بی سوادی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود:با انجام برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، ضمن شناسایی افراد بی‌سواد در نقاط مختلف شهرستان باید آمار دقیقی از این افراد در اختیار نهضت سواد آموزی قرار گیرد.
فرماندار خمین با اشاره به حمایت‌های دولت تدبیر و امید در تحقق کاهش نرخ بی سوادی در کشور ادامه داد: باید تمام امکانات دهیاری‌ها، شهرداری‌، مراکز بهداشتی، آموزشی و حمایتی در قالب برنامه‌های مدون در راستای اجرای طرح ریشه کن شدن معضل بی سوادی به کار گرفته شود.
ساداتی سیاست‌های تشویقی از سوی دولت و عزم ملی هر یک از از نهادها و سازمان‌ها در ارائه راهکارها و طرح‌های کاربردی و تشویقی برای ریشه کرن کردن بی سوادی را مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.
captcha