فقدان شادی و نشاط؛ عامل گرایش جوانان به بازی‌های رایانه‌ای
کد خبر: 3657605
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸

فقدان شادی و نشاط؛ عامل گرایش جوانان به بازی‌های رایانه‌ای

گروه اجتماعی: یک پژوهشگر فضای مجازی گفت: اگر فضای شادی و نشاط و تجربه هیجان در دنیای واقعی برای افراد فراهم نشود، آنها به استفاده از فضای مجازی گرایش پیدا می‌کنند.

زمانی، پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای تأثیرات مثبت و منفی را توأمان دارد، اظهار کرد: اگر این بازی‌ها توأم با خشونت باشد، باعث می‌شود تا فرد خود را به جای یکی از شخصیت‌های بازی تصور کرده و یک سری رفتارها مثل تیراندازی و چاقوکشی برایش عادی شود.
وی افزود: زمانی که شخص تصور کند توانایی انجام فعالیت‌های خشونت‌آمیز را دارد، احتمال اینکه آن فعالیت را در حالت خشم یا هیجان انجام دهد، بسیار زیاد می‌باشد. در واقع تصور این فرایند که فرد هر کاری می‌تواند انجام دهد، بسیار آسیب‌زننده است.
زمانی بیان کرد: اگر دنیای واقعی و فیزیکی جذابیت‌های لازم را نداشته باشد و تنها واقعیت‌های مشقت‌بار مثل درس خواندن، ترس از تصمیم‌های بزرگ و لزوم رنج کشیدن برای دستیابی به موفقیت را تداعی کند، افراد به سراغ بازی‌هایی با هیجان زیاد می‌روند تا رویارویی با حقایق اساسی زندگی را به تعویق بیندازند.
وی درباره راهکارهای مقابله با اعتیاد به فضای مجازی و جلوگیری از تأثیرات منفی آن بر افراد گفت: افراد می‌توانند استفاده از بازی‌های رایانه‌ای را برای خود محدود کرده و ساعت مشخصی را برای آن در نظر بگیرند تا از دنیای فیزیکی غافل نشوند؛ برای این منظور می‌توانند از خانواده، دوستان و آشنایان کمک بگیرند.
این پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه علت وابستگی برخی از نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای ریشه در خانواده آنها دارد، خاطر نشان کرد: اگر افراد خانواده‌ای خشن، عصبی و ناشاد داشته باشند، زندگی سخت و کسالت‌باری را تجربه کرده و به سمت چیزهایی می‌روند که آنها را از این شرایط دور کند.
وی افزود: اگر افراد در جمعی قرار گیرند که اشخاص حاضر در آن به یکدیگر توجه نشان می‌دهند، به سراغ فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای نرفته و حضور در آن جمع برایشان کسالت‌بار نمی‌شود.
زمانی تصریح کرد: علت اینکه نوجوانان و جوانان به سراغ بازی‌هایی از قبیل نهنگ آبی می‌روند، احساس هیجان و تعلق به یک گروه است که در آنها ایجاد می‌شود. در دنیای واقعی امکانات هیجان‌‌آفرین برای نوجوانان و جوانان کم است و دنیای کدری برایشان قلمداد می‌شود؛ ضمن اینکه در جامعه ما مناسبت‌های غم‌انگیز بیشتر از مناسبات شادی‌آور گرامی داشته می‌شود.
وی اضافه کرد: از جمله راه‌هایی که می‌توان نوجوانان و جوانان را به دنیای واقعی علاقمند ساخت، این است که با آنها صحبت کرده و ببینیم چه چیزی را دوست دارند و انجام چه فعالیتی در دنیای واقعی آنها را خوشحال می‌کند؛ از طرف دیگر می‌توان گروه‌های هنری تشکیل داد و مراسم کتاب‌خوانی برگزار کرد.
این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا نوجوانان و جوانان بتوانند با گروه‌های سالم احساس هم‌ذات پنداری کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند. زمانی که در شادی و هیجان به روی نوجوانان و جوانان بسته شود، آنها به فضای مجازی رو می‌آورند، چون تمایل دارند هویت خود را به چیزی که برایشان جذاب است، گره بزنند.

captcha