معرفی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم
کد خبر: 3668166
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

معرفی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم

گروه اندیشه: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در طی دو سال اخیر، اقدام به تاسیس مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قران کریم کرده است که هدف از آن بهره‌برداری و به‌کارگیری روش‌های پژوهشی میان‌رشته‌ای قرآن کریم و بهره‌برداری از محققین جوان و نخبه در حیطه‌های متفاوت بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کارشناسان مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در مصاحبه با متخصصان و همچنین در بررسی وضعیت علمی کشور با شناسایی خلأهای موضوعی پژوهشی به این نتیجه رسیدند که گروه‌هایی در حیطه مسائل اجتماعی، سلامت روانی ـ اجتماعی، علوم تربیتی و روش‌شناسی راه‌اندازی کنند.

هر کدام از گروه‌های نام برده شده، بر اساس تعریف و هدف خود، اقدام به جذب نیروهایی در سطح دکتری و کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم تربیتی، علوم قرآنی، روانشناسی، جامعه‌شناسی کرده است. همچنین در راستای گسترش برنامه‌های پژوهشی سازمان، در طی سال‌های اخیر همایش‌های ملی و بین‌المللی برگزار شده که عناوین این همایش‌ها به شرح زیر است:

. اولین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم

· همایش قرآن و سلامت(بجنورد)

· همایش ملی فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی مطالعات قرآنی

همچنین این مرکز، مجموعه مقالات برگزیده در هر کدام از همایش‌های گفته شده را در قالب کتابچه منتشر کرده است. گروه‌های مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قران کریم کارگاه‌ها و نشست‌های گوناگونی را در راستای توانمندسازی نیروها و تمهید زمینه تحقق اهداف سازمان برگزار نموده که اهم عناوین آن به این شرح است:

· نشست خانواده و قرآن، با حضور غلامعلی افروز، استاد تمام دانشگاه تهران

· کارگاه روش‌شناسی کمی و کیفی، رضایی‌زاده، استاد دانشگاه شهید بهشتی

· نشست روش‌شناسی میان‌رشته‌ای، با حضور اکبرزاده، هیئت علمی جهاد دانشگاهی

بنابر این گزارش، این مرکز، در جهت گسترش فعالیت‌های پژوهشی خود از زمان ایجاد تاکنون، با مراکز و سازمان‌های پژوهشی دیگر همچون سازمان زیباسازی شهری، هلال احمر، بهزیستی، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه ساوه، مرکز تحقیقات دین و طب دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات پزشکی بقیه الله(عج)، تفاهم‌نامه امضا نموده است.

captcha