بررسی سینمای دینی در «آفتاب و آئینه»
کد خبر: 3674207
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
معرفی آثار پژوهشی / 2

بررسی سینمای دینی در «آفتاب و آئینه»

گروه ادب: «آفتاب و آئینه» عنوان اثری پژوهشی است که به بررسی مفهوم روشنی از سینمای دینی می‌پردازد.

بررسی سینمای دینی در «آفتاب و آئینه»

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ادامه معرفی آثار پژوهشی به مناسبت هفته پژوهش،‌ به معرفی دو اثر مرتبط می‌پردازیم که «بنیان‌های نظری و عملی موسیقی فیلم» و «آفتاب و آئینه» نام دارند.

«آفتاب و آئینه» اثری است که به بررسی نسبت دین و سینما به قلم محمدصادق کوشکی می‌پردازد. این کتاب بدون آن که تلاش کند به نظریه‌ای درباره سینما یا فیلم دینی از منظر یک هنر بصری دست یابد، به کند و کاوی موشکافانه در این عرصه می‌پردازد. مطالبی تحقیقاتی و پژوهشی ارائه شده در این اثر مبنایی است تا صاحب‌نظران این عرصه بتوانند به روشنگری مفهوم سینمای دینی بپردازند.

«بنیان‌های نظری و عملی موسیقی فیلم» اثر محمدرضا آزاده‌فر، صادق رشیدی و حمیدرضا رضایی است. یکی از مهمترین اتفاقات زندگی عبدالوهاب ملاقات با احمد شووقی در سال 1924 بوده است. این اتفاق در یکی از مراکز اسکندریه که ارکستر عبدالوهاب اجرا می‌کرد رخ داد.

در این زمان محمد عبدالوهاب نوجوانی بیش نبود. ملاقات با احمد شووقی آغازی در زندگی این جوان بود. در ادامه راه، احمد شووقی با حمایت‌های گوناگونش،‌ همچون گرفتن معلم فرانسه برای عبدالوهاب و معرفی وی به هنرمندان و سیاستمداران،‌ زمینه را برای رشد وی آماده کرد. بعدها در بررسی اسناد تاریخی و برخی حساب‌های بانک مربوط به دوره عبدالوهاب، معلوم شد که عبدالوهاب یکی از سهامداران عمده کمپانی صوت القاهره بوده است.

این آثار به کوشش سوره مهر منتشر شده است.

captcha