غربالگری و حمایت روانی از زلزله‌زدگان چادر به چادر انجام شد
کد خبر: 3675461
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

غربالگری و حمایت روانی از زلزله‌زدگان چادر به چادر انجام شد

گروه اجتماعی: مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی گزارشی از اقدامات مربوط به حمایت روانی و غربالگری زلزله‌زدگان غرب کشور توسط نیروهای اعزامی این حوزه بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، حمید رنجبران مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان اظهار کرد: آسیب‌ها، مجروحیت‌‌ها و تخریب ناشی از زلزله بیشتر از آسیب‌ها و اختلالات روانی دیده مي‌شود در حالیکه این نوع آسیب‌ها بسیار جدی بوده و دارای ابعاد بلند‌مدتی است.
وی با اشاره به حمایت‌های روانی و اجتماعی و خدمات مربوط به این حوزه در زلزله غرب کشور گفت: جلسه بحران در 21 آبان‌ماه با مدیریت دکتر امیری و دکتر یگانه تشکیل شد و این برنامه جدید با حمایت مسئولان ادامه یافت.
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی افزود: استان همدان به عنوان استان معین بیشترین تعداد بیماران زلزله‌زده اعزامی از مناطق زلزله زده غرب کشور را داشت که در مدت 10 روز مشاوره روانی به بیماران ارائه شد.
وی اختلال استرس حادثه را موضوعی بسیار مهم خواند و عنوان کرد: آموزشهای لازم در مورد مدیریت کنترل خشم صورت گرفت و کارشناسان حوزه بهداشت روان در منطقه فعال بودند.
رنجبران با بیان اینکه چهار روز بعد از حادثه ارزیابان برای بررسی ابعاد روانی اجتماعی زلزله غرب کشور حاضر شدند اظهار کرد: با هماهنگی دفتر سلامت روان تیم‌هایی به جوان‌رود اعزام شدند و 25 روز روستا تحت پوشش قرار گرفتند.
وی آموزش مهارت کنترل خشم و استرس و مداخله در بحران‌های بعد از حادثه را از جمله اقدامات انجام شده خواند و افزود: بازی درمانی برای کودکان آسیب‌دیده زلزله اخیر در نظر گرفته شد و مبلغی معادل 4 میلیون تومان اسباب بازی برای کودکان آسیب‌دیده خریداری و اهدا شد.
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی از بازگشت تیم اعزامی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور خبرداد و یادآور شد: منتظر دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اعزام تیم به منطقه هستیم.
وی در پایان با تاکید بر اینکه حمایت‌های روانی کاری تخصصی است گفت: این اقدامات به صورت داوطلبانه انجام می‌شود و نیروهای متخصص آشنا به زبان کردی برای ارتباط گیری بهتر با مردم منطقه اعزام شدند و غربالگری و ارائه خدمات خانه به خانه و چادر به چادر انجام شد.

 

captcha