اخلاق قرآنی؛ پشتوانه‌ای برای تحقق مهندسی فرهنگی در جامعه
کد خبر: 3676682
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
فرزانه اظهار کرد:

اخلاق قرآنی؛ پشتوانه‌ای برای تحقق مهندسی فرهنگی در جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه در هفتمین نشست هم‌اندیشی بانوان مدیر قرآنی که بعد از ظهر سه‌شنبه 5 دی ماه در مجتمع فرهنگی شهدا برگزار شد، گفت: برای اقامه قرآن و مهندسی فرهنگی در جامعه، ابتدا باید اخلاق قرآنی را رعایت کرد.

///فوری///اخلاق قرآنی؛ پشتوانه ای برای تحقق مهندسی فرهنگی در جامعه

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه در هفتمین نشست هم‌اندیشی بانوان مدیر قرآنی که بعد ازظهر سه شنبه 5 دی ماه در مجتمع فرهنگی شهدا برگزار شد، با تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع) گفت: امیدواریم که این جمع و همه قرآنیان بتوانیم با تمسک به امام زمان(عج)، که خود قرآن ناطق و تجسم عینی قرآن است، در جامعه امروزی که نیاز به اقامه قرآن در جامعه مسلمین است، به تکالیف خود عمل کنیم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی، قرآن در جامعه ما مهجور بود که بارها در این باره ولی فقیه رهنمودهای ارزشمندی بیان داشته اند. جای دارد در ایام نورانی که قرار داریم، بیعت مجددی با آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهنمودهای والای مقام معظم  رهبری داشته باشیم که جامعه قرآنی را به برکت  انقلاب اسلامی برای  ما ایجاد کردند.

فرزانه به این موضوع اشاره کرد که بسیاری از دشمنان اسلام که ائمه اطهار(ع) را به شهادت رساندند، بعضا حافظ و قاری قرآن بودند اما  به دلیل  اینکه با امام زمان وقتشان بیعتی نداشتند، قرآنی که در سینه داشتند، باعث هدایت آنها به جهنم شد.

وی به حاضران قرآنی توصیه کرد گفت: برای اقامه قرآن و مهندسی فرهنگی در جامعه، ابتدا باید اخلاق قرآنی را در وجود خودمان تسریع داده و دقیقا مصداق «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» باشیم و هرآنچه را که از قرآن می‌خوانیم به آن نیز عمل کنیم. عمل قرآن و تکیه به رهنمود های ارزشمند ولی فقیه در حال حاضر؛ بهترین سند و نسخه نجات دهنده ما از فتنه های آخر زمان است. تمسک به آیات نورانی قرآن به دست ولایت و هر قاری قرآن تمسک را  ندارد و کسی را می‌توان گفت که متمسک به قرآن‌کریم است که قرآن در زندگی‌اش تجسم عینی پیدا کرده باشد.

این فعال قرآنی در راستای توسعه فرهنگ قرآن در کشور بیان کرد: ارائه آموزش‌هایی مانند روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر، تجوید قرآن کریم و دیگر فعالیت‌های قرآنی که از گستردگی در جامعه برخوردار است و ضرورت دارد که همه فعالان قرآنی در جامعه تلاش کنند اما آنچه که  نیاز است، اول در زندگی مهندسی فردی نسبت به عمل به آیات قران کریم داشته باشیم. برای ساری و جاری کردن قرآن در فرهنگ عمومی جامعه، باید برای رضای خداوند،  اخلاص را در روند تبلیغ و ترویج قرآن‌کریم به کار برد.

وی ادامه داد: پس از تمسک جستن به قرآن، باید به مسائل،آسیب و مشکلات جامعه توجه کرد و امر به معروف، نهی ازمنکر در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اعتقادی داشته باشند. برای عملیاتی شدن، مهندسی فرهنگی در جامعه  نیاز است که اخلاص در تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن داشته باشیم.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف با  تاکید براینکه در محضر قرآن بودن همانند حال خوب در محضر امام زمان(عج) بودن است اظهار کرد: اگر در قرآن خواندن تامل نکرده و آن را در زندگی خود عملیاتی نکنیم، بدون شک سربازی امام زمان(عج) نصیبمان نمی‌شود. بدون شک، سبک شمردن رهنمودهای قرآن با سرپیچی از امام زمان(عج) همراه خواهد بود.

وی در ادامه به معرفی برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و افزود: در سازمان اوقاف و امور خیریه،  فعالیت‌هایی مانند برپایی مسابقات، تشکیل کلاس‌های حفظ قرآن در بقاع متبرکه و امامزادگان، برپایی دوره‌های تربیت مربی در مرکز قم و غیره وجود دارد.

این فعال قرآنی عنوان کرد: در امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه، با همه نخبگان قرآنی جهان اسلام وحدت رویه و انسجامی را طی نشست‌هایی داشته و هزار نفر از نخبه بانوی جهان اسلام را به عنوان برترین‌ها شناسایی کرده که می‌توان از ظرفیت‌های آنها در انجمن قرآنی بانوان استفاده کرد.

فرزانه با ابراز پیشنهادی درباره هرچه بهتر برپا شدن برنامه‌های انجمن قرآنی بانوان، بیان کرد: در تکمیل فعالیت کارگروه خیرات، این کارگروه به کارگروه وقف تبیین شود، زیرا وقف دارای سند و مدرک بوده و مدیریت آن طی سال‌های آینده مشخص و شفاف است. و این در حالی است که امروز شاهدیم، نماینده ولی فقیه، مجوز وقف های جمعی را صادر کرده و مجلس شورای اسلامی قانونی کرده است همه می‌توانند با اندک وقف در این امر خیر سهیم باشند.

 وی  در ادامه پیشنهادات خود  تصریح کرد: برخی ازمناطق محروم و استان‌ها با فقر فرهنگی روبرو هستند، به منظور رونق گرفتن آنان، این نوع همایش‌ها را در مناطق مورد نظر برگزار کرده تا بتوانیم به نیاز مخاطبان در امر قرآن کریم، پاسخگو باشیم و برترین های آنان شناسایی و  استفاده شوند که این کار بوسیله تشکل های قرآنی غیر دولتی انجام می‌شود.  

این فعال قرآنی در پایان خاطرنشان کرد:  امیدواریم بتوانیم قرآن خدا را اقامه کرده و در صدد توسعه و اشاعه قرآن کریم بوده و شاهد احیای قرآن در جامعه باشیم و در این زمان است که زحمات به نتیجه خواهد رسید.

یادآور می‌شود؛ هم اندیشی بانوان مدیر قرآنی از امروز 5 دی ماه آغاز و با برگزاری برنامه های فرهنگی و کارگاهی تدوین شده  تا روز جمعه 8 دی ماه در مجتمع فرهنگی شهدا با حضور بانوان  قرآنی سراسر کشور برپا است.

captcha