بی‌اعتمادی مردم به واسطه تعدد مؤسسات خیریه/ شرکت‌های خودروسازی و مسئولیت اجتماعی!
کد خبر: 3696498
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
کوزه‌گر:

بی‌اعتمادی مردم به واسطه تعدد مؤسسات خیریه/ شرکت‌های خودروسازی و مسئولیت اجتماعی!

گروه جامعه ــ قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی ضمن انتقاد از تعداد زیاد صندوق‌های صدقه مربوط به سازمان‌های خیریه متعدد، گفت: تعدد مؤسسات خیریه موجب بی‌اعتمادی مردم شده است.

تعدد مؤسسات خیریه موجب بی‌اعتمادی مردم شده است/ به اولین نیازمند اطراف خود کمک کنید

محمد علی کوزه‌گر، قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار مؤسسه خیریه در کشور در حال فعالیت هستند که از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: بسیاری از این مراکز محتوای خیریه‌ای ندارند و حتی بعد از اینکه خیریه را ثبت کردند به بهزیستی مراجعه و از ما کمک‌ می‌خواهند در حالی که قرار است کمک رسان ما باشند نه کمک‌گیرنده و متأسفانه فعلاً هیچ راهکاری برای عدم صدور مجوز برای چنین مؤسساتی نداریم و بر اساس قانون موظف به صدور مجوز مؤسسات خیریه هستیم. 

وی به صدور مجوز از سوی سایر نهادها برای تأسیس مؤسسات خیریه نیز اشاره و اظهار کرد: برخی دیگر از نهادها به استناد قانون 1337، قانون تجارت و ... هم مجوز تأسیس مؤسسه خیریه را صادر می‌کنند مثل وزارت کشور، نیروی انتظامی و ... که این اقدام علاوه بر اینکه خلاف است بر مشکلات روز افزون جامعه ما نیز اضافه می‌کند.  

صندوق‌های صدقات متعدد مربوط به مؤسسات مختلف آسیب است

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی وجود صندوق‌های صدقات متعدد مربوط به سازمان‌های خیریه مختلف را یک آسیب برشمرد و گفت: هر مؤسسه‌ای صندوق درست کرده، قبض صادر می‌کند و به درب خانه‌های مردم می‌رود؛ اگر در یک شهر کوچک 10 مؤسسه 10 صندوق در یک مغازه، مسجد و ... بگذارند کار قشنگی نیست. من حتی پیشنهاد دادم ایجاد صندوق و گذاشتن صندوق صدقات را کم کنیم. 

وی ادامه داد: کمیته امداد به صورت متمرکز عمل می‌کند و در سراسر کشور یک شماره حساب و یک صندوق مشخص و یک مدیریت واحد دارد ولی در بهزیستی چون این مسئله به مؤسسان مردمی واگذار شده و تعداد این مؤسسات نیز بسیار زیاد است نظارت و کنترلی هم نمی‌توانیم بر آنها داشته باشیم.

هر کسی می‌تواند شناسنامه خود را بردارد، بیاید و مؤسسه خیریه ثبت‌کند

کوزه‌گر با انتقاد از قوانین مربوط به تأسیس مؤسسات خیریه، گفت: هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر کسی می‌تواند شناسنامه خود را بردارد و بیاید و مؤسسه خیریه ثبت‌کند و همین تعدد مؤسسات هم موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود و مردم فکر می‌کنند این همه مؤسسه این همه پول جمع می‌کنند پس نباید محرومان مشکلی داشته باشند در حالی که اینگونه نیست. البته برخی از مؤسسات و مراکز خیریه خصوصی خوب خدمت می‌کنند اما آنها انگشت شمار هستند. از سوی دیگر همین بی‌اعتمادی موجب شده خیرین هم در برخی از حوزه‌های مورد نیاز ورود نکنند. 

در حوزه مسئولیت اجتماعی بسیار عقب هستیم

وی به بحث مسئولیت اجتماعی و وضعیت آن در کشور نیز اشاره و تصریح کرد: به عنوان یک جامعه دینی و اخلاقی در این حوزه بسیار عقب هستیم و می‌بینیم که سایر کشورها در بحث مسئولیت اجتماعی بسیار پیشتازتر از ما هستند.  

شرکت‌های خودروساز ما در زمینه مسئولیت اجتماعی چه کاری انجام داده‌اند؟

کوزه‌گر توضیح داد: مسئولیت اجتماعی بیشتر مربوط به نهادها و سازمان‌ها است.  به عنوان نمونه بر اثر تصادفات اتومبیل‌های شرکت‌های خودروساز ما سالانه 18 هزار نفر فوت می‌کنند که متوسط سن آنها 35 سال است.  یعنی افرادی که ازدواج کرده‌اند و همسر و فرزند دارند.  پنج برابر این عدد یعنی حدود 100 هزار نفر نیز معلول می‌شوند که تعداد زیادی از آنها هم ضایعه نخاعی هستند و برای دریافت خدمات به بهزیستی مراجعه می‌کنند اما این شرکت‌های خودروساز ما در زمینه مسئولیت اجتماعی چه کاری انجام داده‌اند؟ 

وی ادامه داد: بیمه‌های ما که این همه پول بیمه می‌گیرند، یا راهنمایی و رانندگی که رانندگان متخلف و آسیب‌رسان را جریمه می‌کند در زمینه مسئولیت اجتماعی چه کرده‌اند؟ هیچ کدام از این شرکت‌ها حتی یک فیلم و کار فرهنگی در زمینه تصادفات، معلولیت های ناشی از تصادف و ... نساخته است در حالی که بیشترین تصادف‌ها هم مربوط به ماشین‌های داخلی است.

دریافت گواهی مسئولیت اجتماعی باید اجباری شود

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی جای مسئولیت اجتماعی در کشور را خالی دانست و گفت: ما تلاش داریم با اعطای نشان مسئولیت اجتماعی یک اقدام ملی در ترویج مسئولیت اجتماعی انجام دهیم. البته یک گام مهم در این زمینه اجباری شدن دریافت گواهی مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌ها است و هیئت دولت و قانون‌گذاران در این زمینه باید کمک کنند؛ شرکت‌ها از مواهب جامعه استفاده می‌کنند و آسیبی که به جامعه می‌رسانند را جبران نمی‌کنند. 

کوزه‌گر در آستانه سال نو دو سفارش یکی به عنوان یک مسلمان و دیگری به عنوان یکی از مسئولان سازمان بهزیستی به مردم ارائه کرد و گفت: برای اینکه تعداد بیشتری از هموطنان ما عید خوب و همراه با آرامشی را تجربه کنند به عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی توصیه می‌کنم به اولین نیازمندی که در نزدیکی خودتان می‌بینید کمک کنید. این روزها خیلی لازم نیست که به دنبال نیازمند بگردیم. هر کسی در خانواده خود افرادی را دارد که نیازمند هستند. در نزدیکی ما انسان‌های آبرومندی هستند که از جایی تقاضای کمک نمی‌کنند باید این فرهنگ نهادینه شود تا باری از دوش نهادهای حمایتی برداشته شود.

وی به عنوان قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور به مردم توصیه کرد: عده‌ای از هموطنان ما هستند که ممکن است از دست همسایگان خود کمک قبول نکنند یا خودشان را به کسی نشان نداده و نیاز خود را اعلام نکنند این افراد را به بهزیستی معرفی کنید؛ همچنین در اطرافتان افراد متمول و بزرگی باشند که مشغول کار هستند و به نیازمندان دسترسی ندارند به این افراد نیز شماره حساب 90190 بانک ملت و یا اپلیکیشن‌های بهزیستی از طریق تلفن همراه #100*733*  را معرفی کنید و همچنین خودتان نیز به مراجعه به این سامانه‌ها و یا مراجعه حضوری به اداره‌های بهزیستی استان‌ و شهرستان‌ها خود کمک های خود را به نیازمندان واقعی برسانید.

کوزه گر ادامه داد: برخی از مراکز ما از جمله مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان و ... نیاز به کمک بیشتری دارند. هموطنانمان که در نقاط برخوردار هستند همه کمک‌های خود را متوجه چند مرکز مشهور نکنند و به نقاط دورتر و کم‌برخوردار هم مراجعه کنند. اکنون مراکزی هستند که در تهیه ابتدایی‌ترین نیازهای جامعه هدف مشکل دارند اما همه عادت کرده‌اند در تهران به یک یا چند مرکز معروف کمک کنند در حالی که اگر قرار است کمک کنیم به افراد نیازمند‌تر بهتر است کمک کنیم. 

انتهای پیام/

captcha