خطبه متقین؛ بهترین کلام در باب خودسازی
کد خبر: 3703794
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

خطبه متقین؛ بهترین کلام در باب خودسازی

کانون خبرنگاران نبأ ــ استاد حوزه گفت: بهترین خطبه‌ای که در نهج‌البلاغه می‌توان در اصل خودسازی از آن بهره برد، خطبه متقین است؛ اصلی که باید صادقانه اجرا شود.

خطبه متقین؛ بهترین کلام در باب خودسازی

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، کارگاه «اخلاق و تربیت از نگاه نهج‌البلاغه» با هدف سیری در خطبه، نامه و حکمت‌های نهج‌البلاغه و شیوه‌های استخراج مهارت‌های اخلاقی و تربیتی از نگاه نهج‌البلاغه با حضور نادری، استاد حوزه و مشاور خانواده برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه نادری، به شرح و توضیح جایگاه و مقام شخصیت والای حضرت علی(ع) از دیدگاه قرآن و روایات پرداخت و در ادامه کتاب‌هایی را که در این رابطه از نگاه شیعه، اهل سنت و دانشمندان غربی نوشته شده است، معرفی کرد.
وی با اشاره به مقدماتی پیرامون نهج‌‌البلاغه مخاطبین شروح نهج ‌البلاغه، مستدرکات نهج‌البلاغه، تک‌نگاری‌ها و کتبی که به سندشناسی نهج‌البلاغه پرداخته است، گفت: نهج‌البلاغه از نگاه دانشمندان کتابی مافوق کلام مخلوق و مادون کلام خالق است و بشر تاکنون نتوانسته است کتابی جامع همانند نهج‌البلاغه بنویسد. از این رو کسی که به دنبال فن سخنوری و مهارت‌های کلامی است اگر نهج‌البلاغه را بخواند بسیار در کلام او تأثیرگذار است.
نادری افزود: به‌عنوان مثال جرج جرداق، دانشمند لبنانی که مسیحی است، بیان می‌کند «نهج‌البلاغه را 200 مرتبه مطالعه کرده‌ام و با هر مطالعه‌ای دریاهای بسیار شگفت‌انگیز از شخصیت و مقام والای حضرت علی(ع) برای من باز شد».
این استاد حوزه در ادامه به معرفی چند خطبه از نهج‌البلاغه در رابطه با مسائل اخلاقی پرداخت و عنوان کرد: بهترین خطبه‌ای که می‌توان در بحث خودسازی از آن بهره برد، خطبه متقین است.
وی اظهار کرد: خود‌سازی، اولین صفتی است که حضرت علی(ع) پیرامون نشانه‌های متقین بیان می‌کند. اصلی که انسان باید در آن زبان خودش را نگه دارد و اگر قولی می‌دهد و سخنی می‌گوید، باید صادقانه و به جا باشد.
یادآور می‌شود، این کارگاه پنجشنبه، 16 فروردین در کانون دانش‌‌آموختگان مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) برگزار شد و ادامه آن پنجشنبه، 23 فروردین‌ماه برگزار خواهد شد.
ناهید ارنجی
انتهای پیام

captcha