فرار رو به جلوی سعودی با تکرار سناریوهای نخ‌نما شده علیه ایران
کد خبر: 3705101
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
مسعود اسداللهی عنوان کرد:

فرار رو به جلوی سعودی با تکرار سناریوهای نخ‌نما شده علیه ایران

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اظهارات اخیر بن سلمان علیه ایران گفت: سیاست عربستان در مقطع فعلی در واقع سیاست فرار رو به جلو است؛ یعنی عربستان می‌خواهد با متهم کردن ایران، خودش را تبرئه کند اما این صحبت‌ها آن‌قدرنخ‌نما شده که بعید است کسی آن‌را جدی بگیرد.

فرار رو به جلوی سعودی با تکرار سناریوهای نخ‌ما شده علیه ایران

«مسعود اسداللهی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایکنا درباره اظهارات اخیر ضد ایرانی بن‌سلمان و وزیر امور خارجه عربستان در سفر به فرانسه گفت: صبحت‌های این مقامات صحبت‌های جدیدی نیست و از زمانی‌که ملک سلمان به قدرت رسیده، محمد بن سلمان همه‌کاره این کشور شده ما می‌بینیم که مقامات ریاض در هر فرصتی این مواضع پوچ را تکرار می‌کنند.

وی در ادامه با تأکید بر ماهیت ایران‌هراسی سیاست‌های منطقه‌ای عربستان عنوان کرد: در واقع رژیم سعودی می‌خواهد یک جو ایران‌‌هراسی را ایجاد کند و یک مقدار هم عملکرد منفی خودشان را کشورهای یمن، عراق و سوریه توجیه کند و این عربستان است که ثبات منطقه را برهم می‌زند و نه ایران.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: این مرحله و صحبت‌های بن‌سلمان همزمان بوده با اتهام بی‌اساس آمریکا در خصوص استفاده سوریه از سلاح‌های شیمایی و این قضیه به‌عنوان یک موضوع روز مطرح است و بهترین فرصت برای عربستان ایجاد شده تا با یک جوسازی بین‌المللی ضربات سنیگینی را به محور مقاومت وارد کند.

وی با تأکید بر این موضوع که عربستان متهم ردیف اول بی‌ثباتی نظم منطقه است، گفت: عربستان با این خرافه‌اندیشی‌ها می‌خواهد ریشه تفکر تکفیری - وهابی را در منطقه توسعه دهد و اکثر دولت‌ها هم به این واقعیت کاملاً واقف هستند.

اسداللهی اصلاحات داخلی عربستان را در راستای خواسته‌های آمریکا توصیف کرد و افزود: خود آمریکا به این حقیقت پی برده که تفکر وهابیت برای امنیت جهان مخرب است از ولیعهد عربستان درخواست کرد که نظام و کتب آموزشی مدارس این کشور عربی تغییر یابد؛ چرا که خود غربی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که ریشه تفکر وهابیت عربستان است و باید با تغییر سیستم آموزشی این تفکر را اصلاح کند.

وی در پایان گفت: سیاست عربستان در مقطع فعلی در واقع سیاست فرار رو به جلو است؛ یعنی عربستان می‌خواهد با متهم کردن ایران، خودش را تبرئه کند اما این صحبت‌ها آن‌قدرنخ‌نما شده که بعید است کسی آن‌را جدی بگیرد.

انتهای پیام

captcha