7 اثر تاريخی دوره ساسانی فارس جهانی شدند
کد خبر: 3726869
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

7 اثر تاريخی دوره ساسانی فارس جهانی شدند

گروه اجتماعی ـ در چهل و دومین نشست جهانی یونسکو در کشور بحرین، منظر باستانی ساسانیان استان فارس به‌عنوان بیست و سومین اثر ایران ثبت جهانی شد.

7 اثر تاريخی دوره ساسانی فارس جهانی شدند

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اعلام خبر فوق اظهار کرد: پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس با 3 سال کار پژوهشی، کارشناسی، مستندنگاری و مرمت‌های اضطراری، با مدیریت معاونت میراث فرهنگی کشور تهیه و در آذرماه 95 به یونسکو ارسال و در مهر ماه 96 مورد ارزیابی میدانی نماینده یونسکو قرار گرفت.
به گفته وی، اطلاعات این پرونده از فیروزآباد شروع می‌شود و تا بیشاپور و سروستان ادامه دارد و شامل آثار مجموعه تاریخی طبیعی- بیشاپور در شهرستان کازرون از جمله (شهر تاریخی بیشاپور، تنگه تاریخی ـ طبیعی چوگان و غار و مجسمه شاپور اول ساسانی)، مجموعه تاریخی قلعه دختر، آتشکده و شهر گور در شهرستان فیروزآباد و کاخ ساسان در شهرستان سروستان استان فارس می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس با تأکید به ویژگی‌های منحصر به فرد آثار ساسانی فارس افزود: بیشترین آثار این دوره در شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان واقع شده است، همچنین آثار ساسانی شاخصی نیز در شهرستان‌های داراب و فراشبند وجود دارد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توانند به پرونده منظر باستان ساسانی فارس الحاق شوند.
امیری در ادامه با مهم ارزیابی كردن این رویداد بزرگ و تاثیر آن در توسعه بیش از پیش گردشگری این مناطق به دلیل ورود به سیستم گردشگری جهانی، به اعتبارات اشاره كرد و گفت: بیش از 13 میلیارد و 850 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای مرمت‌های اضطراری و امور عمرانی آثار این 3 محور در سال مالی 95 هزینه شده است.
وی با بیان اینكه غنای تاریخی استان فارس در تعدد آثار دوره‌های مختلف تاریخی گفت: با ثبت 7 اثر پرونده منظر باستانی ساسانی فارس در فهرست جهانی یونسکو، تعداد آثار تاریخی ثبت شده جهانی استان از چهار اثر به ۱۱ اثر افزایش یافت.
یادآور می‌شود، پیش از این مجموعه پاسارگاد، مجموعه تخت جمشید، بقایای باغ‌های پاسارگاد و باغ ارم در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده بودند.
انتهای پیام

captcha