مدیریت اقتصاد حج نیازمند صداقت در عمل مسئولان است/ سر حجاج کلاه نگذاریم
کد خبر: 3731603
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

مدیریت اقتصاد حج نیازمند صداقت در عمل مسئولان است/ سر حجاج کلاه نگذاریم

گروه اقتصاد ــ نظری اظهار کرد: اکثر کالاهایی که در عربستان به حجاج ارائه می‌شود، کالای بی‌کیفیت چینی هستند اما مسئله این است که وقتی قرار است بازار را در داخل مدیریت کنیم تا حجاج از کالای خارجی رویگردان شوند، نباید سر حجاج کلاه برود بلکه باید رضایت‌شان جلب شود.

جمعه//// مدیریت اقتصاد حج نیازمند صداقت در عمل است/ سر حجاج کلاه نگذاریم

به گزارش ایکنا، هرساله در موسم حج، تعداد زیادی از حجاج ایرانی نیز به عربستان سفر می‎کنند و در ضمن این سفر هزینه‎های بسیاری انجام می‎دهند که بعضا غیرضرور به نظر می‌رسد. مدیریت هزینه‎های سفر حج همواره مورد اعتراض برخی منتقدان وضعیت فعلی بوده است و باید برای آن چاره‎ای اندیشیده شود. بخشی از این هزینه‌ها مربوط حمل و نقل است که اکنون عمده سفرها به وسیله شرکت‎های هواپیمایی خارجی و از جمله خود عربستان انجام می‎شود اما بخشی دیگر نیز مربوط به سوغاتی‎هایی است که می‎توان آنها را در داخل نیز تهیه کرد؛ موضوعی که مورد تأکید رئیس سازمان حج و زیارت هم قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مدیریت صحیح هزینه‌های حج اظهار کرد: امسال بالغ بر 80 هزار نفر عازم حج هستند و یکی از هزینه‌های اصلی آنان خرید سوغاتی است و روال معمول هم این است که هر ساله حجاج چنین خریدهایی را انجام می‌دهند اما بهترین کمک به حجاج و همچنین به اقتصاد ملی این است که کالاهای متنوع و با کیفیت را در داخل عرضه کنیم تا آنان اطمینان پیدا کنند که می‌توانند سوغاتی خود را در داخل تهیه کنند.
بازاری با کیفیت برای ارائه کالا به حجاج شکل گیرد
نظری اظهار کرد: سیاستی که انتخاب شده تا حجاج، کالاها و سوغاتی‌های خود را در ایران خرید کنند، اقدام بسیار مناسبی است اما از سوی دیگر باید در داخل به خوبی مدیریت شود تا کالاهایی که کیفیت ندارد و احیانا باعث آزردگی مردم می‌شود عرضه نشود. تحقق این موضوع نیازمند شکل‌گیری بازاری با کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب برای حجاج است.
وی افزود: اگر این اتفاق صورت گیرد خدمت بزرگی به تولید و اقتصاد داخلی است. با تحقق این موضوع، بزرگترین خدمتی که می‌توان به حجاج ارائه داد این است که شرایط برای خرید قربانی در عربستان برای آنها فراهم شود. رفت و آمد آنها هم از سوی سازمان حج و زیارت تنظیم می‌شود؛ بنابراین حجاج در عربستان هزینه‌ای انجام نمی‌دهند هرچند که ممکن است برخی از آنها ارز آزاد تهیه کرده و خریدی را در عربستان انجام دهند.
تأثیر مدیریت هزینه‌های حج در بازار ارز
نظری ادامه داد: شکل‌گیری بازار داخلی برای خرید حجاج در بازار ارز هم تأثیرگذار است چراکه اگر این 80 هزار نفری که به حج می‌روند روانه بازار دلار شوند، طبیعتا نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند اما اگر به این مسئله بی‌تفاوت باشند شاهد ثباتی در بازار ارز هم خواهیم بود.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: با این اقدام، چند اتفاق رخ می‌دهد که اولین آن شکوفایی تولید داخلی است و مورد دوم هم گذاشتن سنگ بنایی برای سال‌های آینده است که ولو تنگنای ارزی هم وجود نداشته باشد اما خرید کالای داخلی از سوی حجاج تثبیت می‌شود. مزیت سوم این است که وقتی اعتماد حجاج را جلب کنیم، دیگر در عربستان دغدغه‌ای ندارند و با آرامش و خیال راحت مناسک خود را انجام می‌دهند و فقط به فکر تهیه قربانی هستند.

حجاج را از خرید کالای داخلی پشیمان نکنیم

نظری یادآور شد: البته شرط تحقق این موضوع این است که بازار داخلی به صورت حساب شده کار کند و به حد هم چشمگیری کار شود تا کالای داخلی با کیفیت، متنوع و با قیمت معقول در اختیار آنان قرار گیرد.
عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ساماندهی تقاضاهای حجاج در فرودگاه‌های داخلی بسیار مهم و تأثیرگذار است. البته نباید اینگونه باشد که بازاری بسیار محدود و بی‎کیفیت ایجاد کنیم تا وقتی آنان برگشتند، حالت پشیمانی و ناراحتی داشته باشند که چرا به این بازار داخلی اعتماد کردند و کالای مورد نظر خود را عربستان تهیه نکردند.
بازارهای فرودگاهی در شهرهای مختلف خدمات یکسانی ارائه دهند
وی با بیان اینکه عرضه کالا به حجاج باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی تقاضای واقعی آنان باشد، اظهار کرد: نباید حجاج را پشیمان کنیم چراکه اگر پشیمان شوند، سال‌های دیگر به کالای داخلی و به گفته مسئولان اعتماد نمی‌کنند و ساماندهی وضعیت هم سخت خواهد شد. بنده معتقدم این شروع کار است؛ چراکه قرار است سال‌های دیگر بالغ بر 80 هزار نفر را به حج اعزام کنیم بنابراین مدیریت بازار در فرودگاه‌های مربوطه بسیار مهم است.
این استاد اقتصاد اسلامی تأکید کرد: از سوی دیگر نباید بین بازار شکل گرفته در فرودگاه تهران، ساری یا شیراز تفاوتی وجود داشته باشد تا ایجاد تبعیض و نارضایتی برای مردم شهرهای مختلف را هم شاهد نباشیم؛ بنابراین اقدام باید همه‌جانبه و کامل باشد چراکه اگر پشیمان شوند، سال آینده ارز را از کشور خارج خواهند کرد.
چگونه مردم را از خرید کالای خارجی رویگردان کنیم؟
نظری با اشاره به ضرورت خدمت‌رسانی صحیح به حجاج گفت: نکته‎ مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که حتی اکثر کالاهایی که در عربستان به حجاج ارائه می‌شود، کالای بی‌کیفیت چینی هستند اما مسئله این است که وقتی قرار است بازار را در داخل مدیریت کنیم تا حجاج از کالای خارجی رویگردان شوند، نباید سر حجاج کلاه برود بلکه باید رضایت‌شان جلب شود.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: الان این فرهنگ عمومی جا افتاده است که کالای خارجی بهتر از کالای داخلی است و اگر می‌خواهیم این فرهنگ عمومی را تغییر دهیم، با حرف نمی‌توانیم به هدفمان برسیم بلکه باید در عرصه عمل، صداقت خود را نشان دهیم تا دیدگاه آنان عوض شود. در زمینه مدیریت اقتصاد حج هم باید به همین شکل عمل کنیم چراکه متغیری بسیار تأثیرگذار در روابط اقتصادی است؛ مخصوصا الان که با محدودیت ارزی مواجه هستیم
انتهای پیام

captcha