فروغ حکمت شیخ اشراق بر آسمان جهان
کد خبر: 3734699
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

فروغ حکمت شیخ اشراق بر آسمان جهان

گروه فرهنگی- دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از ثبت دانشگاه جندی شاپور و شیخ اشراق در فهرست جهانی خبر داد و گفت: نماد شیخ شهاب‌الدین سهرردی طراحی می‌شود.

فروغ حکمت شیخ اشراق بر آسمان جهانبه گزارش ایکنا از زنجان حجت‌الله ایوبی در آیین بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی اظهار کرد: امروز از گرمای وجود دانشمندانی همچون شیخ اشراق بهره‌مند هستیم و این حکیم فرزانه با تلفیق حکمت خسروانی و حکمت دینی و پیوند بین دنیای باستان و دنیای امروز یادگاری ارزشمند برای ما به جای گذاشت.

وی از ثبت دو میراث ارزشمند از جمله شیخ شهاب‌الدین سهروردی و دانشگاه جندی‌شاپور در فهرست جهانی خبر داد و گفت: از ظرفیت همه هنرمندان برای معرفی شیخ اشراق بهره خواهیم گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اینکه در یکی از شهرهای فرانسه یک هفته از سال مراسمی با عنوان جشن نور برگزار می‌کنند تصریح کرد: تلاش داریم همه نورپردازان برجسته را دور هم جمع کنیم و در سالروز تولد شیخ اشراق جشن نور را در سهرورد به اجرا در بیاوریم.

این مسئول با اشاره به اینکه ساخت تصویری قابل قبول از چهره شیخ اشراق با استفاده از مدارک موجود یکی از برنامه‌های مهم سازمان یونسکو است عنوان کرد: با برگزاری فراخوان معماری نمادی از این فیلسوف طراحی و در خیابان سهروردی تهران نصب می‌شود.

سعدالله نصیری قیداری نیز در این آیین با اشاره به اینکه موضوع ثبت جهانی شیخ شهاب‌الدین سهروردی و دانشگاه جندی‌شاپور در سال ۲۰۱۵ مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: باید تا سال ۲۰۱۹ آثاری در بخش ساخت فیلم، چاپ کتاب و برگزاری رویدادها در این مورد انجام و گزارش آن به یونسکو ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه جندی‌شاپور ۱۷۵۰ سال پیش به عنوان نخستین دانشگاه به دست ایرانی‌ها تاسیس شد، تصریح کرد: برای معرفی این دانشگاه و نیز فیلسوف برجسته ایرانی بار سنگینی بر دوش استان‌های خوزستان و زنجان است. 

عضو کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اینکه بنیاد اشراق به تصویب کمیته تاریخ تمدن شورای عالی فرهنگی رسیده است، بیان کرد: باید نسل جوان با موضوع فلسفه در راستای توسعه تفکر بشری بیشتر آشنا شوند.

اسدالله درویش‌امیری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه محیط علمی زنجان زمینه رشد افراد نام‌آور و فیلسوفانی همچون شیخ شهاب‌الدین سهروردی، پروفسور ثبوتی و آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی را فراهم کرده است گفت: باید بکوشیم اندیشه والای این بزرگان در تاریخ این کشور درخشان بماند.

وی تصریح کرد: استان زنجان با وجود برخورداری از مردمانی متدین رتبه نخست را در زمینه شادی و نشاط در بین استان‌های کشور کسب کرده و در واقع تلفیق باورهای عمیق دینی با شادی نقطه عطفی در فرهنگ مردم تشکیل داده است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه یک موسسه خیریه ۱۰۰ هزار عضو افتخاری در استان زنجان دارد، بیان کرد: این موضوع حاصل مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت اجتماعی مردم است که سبب شده زنجان به عنوان دیار کریمان شناخته شود.

وی با اشاره به برگزاری پنج دوره جشنواره بین‌المللی غذای اکو جاده ابریشم در زنجان یادآور شد: موسسه اکو بار دیگر در زنجان حضور یافت و و زنجان را به عنوان شهر پیشرو در بین کشورهای اکو معرفی کرد.
 
انتهای پیام
captcha