تاریخ؛ چراغی تابان برای آینده انسان
کد خبر: 3750487
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰

تاریخ؛ چراغی تابان برای آینده انسان

گروه اجتماعی - یک استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ گفت: تاریخ با انعکاس تجربیات گذشتگان، مسیر آینده را برای انسان هموار ساخته و به وی در پیمودن راه کمال کمک می‌کند، بنابراین می‌تواند منبعی برای الگوگیری و عبرت‌پذیری باشد.

تاریخ؛ چراغی تابان برای آینده انسان

محمدحسین ریاحی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره عبرت‌آموزی از تاریخ اظهار کرد: تاریخ موضوعی برای شناخت، رسیدن به کمال، پیشرفت و  استنباط نتیجه است؛ در باارزش‌ترین لفظ، خداوند در آیه 111 سوره یوسف می‌فرماید:«لَقَدْ کانَ في‏ قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ...؛ به یقین در سرگذشت آنها، براى خردمندان درس عبرتى است».
وی ادامه داد: انسان باید از گفته‌ها، نوشته‌ها، آیات و سرگذشت پیشینیان عبرت بگیرد، بنابراین تاریخ می‌تواند منبعی برای عبرت گرفتن، تأثیرپذیری و نتیجه‌گیری باشد.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه هر انسانی تنها یک بار متولد می‌شود و در این یک بار تولد مسائل زیادی هستند که نمی‌داند و راه‌های زیادی هستند که نرفته است، افزود: انسان باید در مسیر زندگی دقت لازم را برای حرکت داشته باشد که تاریخ بزرگترین دستاوردها و مطالب را در این زمینه در اختیار انسان قرار می‌دهد.
ریاحی خاطرنشان کرد: تاریخ تجربیات گذشتگان را برای انسان آشکار کرده و به او کمک می‌کند تا در مسیر زندگی راه رسیدن به کمال را بپیماید.
وی با بیان اینکه تاریخ همزمان با نشان دادن گذشته، مسیر آینده را نیز هموار می‌کند، تصریح کرد: برخی اعتقاد دارند آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است، تمام شده و کارکردی برای ما ندارد، در حالی که انسان ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارد که انسان‌های گذشته نیز آنها را دارا بودند و انسان‌های آینده نیز خواهند داشت، پس اتفاقات زندگی آنها می‌تواند به صورتی دیگر برای ما نیز تکرار شود؛ بنابراین الگوگیری از گذشتگان برای ما عبرت‌ها و تجربه‌های زیادی را در بر دارد.
انتهای پیام

captcha