جلسه قرآن از قبل از انقلاب تاکنون در کرمان
کد خبر: 3752603
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲

جلسه قرآن از قبل از انقلاب تاکنون در کرمان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان کرمان گفت: استاد مهدی رکابی جلسه قرآنی را قبل از انقلاب در نجف پایگذاری کرده بود که از سال 55 آن را در ایران ادامه داد و بعد از فوتش نیز توسط بنده در حال اجراست.

محمدعلی مشهدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا؛ از احیای مجدد جلسه قرآن استان خبر داد و گفت: مهدی رکابی جلسه قرآنی را از قبل از انقلاب در نجف پایگذاری کرده بود که از سال 55 آن را در ایران ادامه داد.

مشهدی ادامه داد: وی در نجف سکونت داشته که از سمت علمای پاکستان برای آموزش قرآن به پاکستان دعوت می‌شود. در سال 55 که جنگ‌هایی بین هندوستان و پاکستان و از طرفی عراق و ایران صورت گرفت، این استاد قرآن تصمیم بازگشت به ایران و استان کرمان  که زادگاه اجدادش بود را می‌گیرد.

این استاد قرآن تصریح کرد: از همان سال 55 فعالیت‌های قرآنی‌اش را در کرمان آغاز کرد و تا سال 72 که از دنیا رفت هر شب جلسه قرآن و گاهی اوقات شبی دو جلسه را برپا می‌کرد. شاگردان بزرگی نیز در محضراین استاد تلمذ کردند از جمله استاد کریم منصوری قاری بین‌المللی که حتی گاهی ایشان جای استاد در جلسات حاضر می‌شد و محافل را اداره می‌کرد.

مشهدی تصریح کرد: از زمانی که استاد رکابی فوت کرد حدود 10 سالی جلسات قرآن ایشان نامنظم برگزار می‌شد که از سال 82 بنده جلسه را احیا کردم و طبق روال گذشته هر جمعه شب این جلسه برگزار می‌شد.

وی در رابطه با محوریت جلسه قرآن بیان کرد: آقای رکابی بزرگ‌ترین استاد تجوید به شیوه نوین در استان کرمان بود که قبل از ایشان علم تجوید به روش سنتی در استان تدریس می‌شد و باتوجه به اینکه وی استاد قرآن در نجف و پاکستان بود، شیوه نوین را در کرمان نیز عملیاتی کرد.

مشهدی اظهار کرد: از ویژگی‌های مهم استاد این بود که هر شب نماز مغربش را در مسجد می‌خواند و به روحانیونی که صحت تلاوت و قرائتشان ایراد داشت، تذکر می‌داد.

این استاد قرآن گفت: اکنون در جلسه ما همه نوع مخاطب شرکت می‌کند، حتی فردی 60 ساله که بسیار علاقه‌مند به قرآن بود ولی سواد خواندن نداشت اما با قرآنی که به ایشان هدیه دادم سبب شد که به دنبال یادگیری قرآن برود و با استفاده از نوارهای آموزشی الان قرآن را در عین بی‌سوادی می‌خواند.

وی تصریح کرد: مکان ما آدرس ثابتی ندارد و به صورت سیار هر شب در منزل شخصی از قرآن‌آموزان برگزار می‌شود، اما مرکزیت این جلسات مسجد امام حسن مجتبی(ع) کرمان است که در خیابان فیروزآباد واقع است.

مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی کرمان بیان کرد: یکی از بهترین فعالیت‌هایی که در این جلسه صورت می‌گیرد این است که ماهی یک بار جلسه را در منزل شهیدی برگزار می‌کنیم تا ثوابی به روح شهید نیز هدیه کنیم و هم اینکه از بزرگان انقلابی می‌خواهیم تا ازخاطرات جنگ برای جوان‌ترها بگویند تا روحیه رشادت و ازخودگذشتگی را همچنان در بچه‌ها تقویت کنیم.

یادآورمی‌شود، اعضای جلسه قرآن جمعه شب‌ها ابتدا نماز مغرب را به جماعت در مسجد امام حسن(ع) اقامه می‌کنند و سپس به منزل داوطلبان برای قرائت قرآن می‌روند.

انتهای پیام

captcha