شک و یقین از دیدگاه قرآن و سنت
کد خبر: 3753820
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

شک و یقین از دیدگاه قرآن و سنت

گروه معارف - يقين از ديدگاه قرآن و سنت، علم ثابت و استواری است كه هيچ گونه شک و ترديدی در آن راه ندارد و مطابق با واقع و حقيقت است. شک از جمله مرض‌های روحی است و سلامت روحی و جسمی فرد و جامعه را در معرض خطر می‌اندازد، بنابراین، باید با دقت معالجه شود.

شک و یقین در قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، شک، چون وسوسه، شرک و... از القائات شيطاني در قلوب است، چنانچه طمأنينه، يقين، ثبات، خلوص و امثال اين‌ها از افاضات رحمانيه و القائات فرشتگان است.
انسان موجودی است که بالاترين استعداد و تکامل را دارد از نقطه عدم به آغاز حرکت کرده و به سوی بی نهايت پيش می‌رود و عبادت مکتب عالی تربيت است. انديشه انسان را بيدار و فکر او را متوجه بی نهايت مي‌سازد. گرد و غبار گناه و غفلت را از دل و جان می‌شويد. صفات عالی انسانی را در وجود او پرورش می‌دهد. روح ايمان را تقويت و آگاهی و مسئوليت به انسان می بخشد.
يقين از ديدگاه قرآن و سنت، علم ثابت و استواری است كه هيچ گونه شک و ترديدی در آن راه ندارد و مطابق با واقع و حقيقت است. شک از جمله مرض‌های روحی است و سلامت روحی و جسمی فرد و جامعه را در معرض خطر می‌اندازد، بنابراین، باید با دقت معالجه شود.
شک موجب سست و ضعيف اعتقاد می‌شود
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: منظور از شک اين است كه اعتقاد، سست و ضعيف شود و يقين از بین برود و مجرد وسوسه و حديث نفس شک نيست؛ زيرا اين‌ها با ايمان منافات ندارد و از روایات استفاده می شود كه شک وقتى موجب كفر است كه به انكار منجر شود.
وی افزود: شک به معنی تساوی احتمال هست و نیست آن چیز یا درستی و نادرستی آن مطلب.
وی با استناد به آیه 125 سوره توبه خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و اما آنان که دلهاشان به مرض شک و نفاق مبتلاست هم بر خبث ذاتی آنها خباثتی افزود تا به حال کفر جان دادند.
حجت‌الاسلام شربیانی، از شک به عنوان آفتی درتهدید انسان مومن گفت و ادامه داد: شک و عوامل شک آفرین، آفتی است که همواره انسان مومن اخلاق جو را تهدید می‌کند و به همین جهت مومن باید همواره خود را از این آفت حفظ کند که به آن مبتلا نشود.
وی، با اشاره به فرموده امام علی(ع) اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: بر تو باد ملازمت با يقين و دورى جستن از شکّ؛ زيرا براى دينِ انسان، چيزى نابود كننده تر از چيره آمدن شکّ بر يقين او نيست.
امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: ‏‏ از دیدگاه قرآن حوزه شناختی شک را باید حوزه تردید شامل تردید معرفت-شناختی و تردید اعتقادی دانست. به همین دلیل قرآن شک را در دو جهت تردید معرفت‌شناختی و تردید در اعتقاد به کار برده است.
حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن آثار شک و حیرت تاکید کرد: شک و حيرت در اموری که ايمان به آن‌ها واجب است، موجب نابودی ایمان و حیات معنوی است و سعى در از بین بردن آن از واجبات است ولی اگر شک در غير آن‌ها باشد از آنجا كه مطلق يقين در هر چيزى موجب كمال نفس و صفاى آن است سعى در از بین بردن آن با وجود امكان اگر امرى از آن مهمتر در پيش نباشد، کاری پسندیده است.
یقین نقطه مقابل شک است
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: یقین نقطه مقابل شک است، همانگونه که علم نقطه مقابل جهل است، و به معنى وضوح و ثبوت چیزى آمده است و یقین به معنی تعین صددرصدی یک طرف به طوری که هیچ احتمالی در مقابلش وجود ندارد.
وی با استناد به آیه دو سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: این قرآن، همان کتاب کاملی است که در آسمانی بودنش هیچ تردیدی نیست و راهنمای تقواپیشگان است.
حجت‌الاسلام مرسلی، ضمن بازگو نمودن آثار يقين ادامه داد: ملاک ايمان، نشانه‏ پرهيزكاران، نشانه‏ مؤمن، اخلاص در عمل و تقوى و پرهيز از گناه، رفع وسواس نفسانيه، بزرگترين بی نيازى، كوشش درزندگی، نيرومند شدن، كوتاهی آرزوها، دور كردن حوادث و مشكلات زندگى جلب نكردن رضايت مردم با عملى كه موجب خشم خداست، عمل اندک و مداوم به واسطه يقين در نزد خداوند، حرص نورزيدن به دنيا، فراموش كردن دنيا و... همه از آثار يقين است.
امام جمعه مهربان یادآور شد: تنها راه به دست آوردن يقين عبادت و بندگی خداست. عبادت اثر عميقی در تقويت روح و ايمان و اراده آدمی دارد و يقين دريايی است که رودخانه های عبادت به آن منتهی می‌شود.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع)افزود: امیرالمومنین علی(ع)می فرمایند: داناترين مردم، كسى است كه شکّ، يقين او را از بين نبرد.
حجت‌الاسلام مرسلی یقین را موجب درک آیات الهی دانست و تاکید کرد: يقين نصيبی است كه هركس به آن مزين شد، محرم خلوتخانه انس می‌شود كه به سبب آن می‌توان به اصلاح و تهذيب نفس، آرامش و سكونت، درک آيات الهی، صبر و شكيبایی، اميدواری، كسب بسياری از امور علمی و عملی، برطرف كردن غم و اندوهها و به برترين درجه مقصود و به جايگاه بلندى كه موجب شگفتى مى‏شود كه منجر به هدايت می شود، رسید.

انتهای پیام

captcha