حقوق واقعی یک شهروند معلول در جامعه مورد توجه قرار نمی‌گیرد
کد خبر: 3769334
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹

حقوق واقعی یک شهروند معلول در جامعه مورد توجه قرار نمی‌گیرد

گروه اجتماعی- رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: متأسفانه در جامعه ما این باور غلط شکل یافته که همه افراد از بینایی، شنوایی و امکان تحرک یکسانی برخوردار هستند لذا در مناسب‌سازی اماکن اجتماعی، بهره مندی از خدمات آموزش عمومی، اشتغال و سایر موارد به حقوق واقعی یک شهروند معلول توجه نمی‌شود.

حقوق واقعی یک شهروند معلول در جامعه مورد توجه قرار نمی‌گیرد

به گزارش ایکنا از کردستان، خلیل رنجبر، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که امروز، 12 آذرماه در سالن همایش معلم اردوگاه شهید سلیمان خاطر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: با تغییر نگرش، ایجاد فرصت های برابر و بکارگیری توانمندی‌های معلولان می‌توان زمینه حضور آنان در عرصه‌های مختلف اجتماع را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه معلولیت یک پدیده جهانی، شایع و متعلق به همه کشورهاست، افزود: جوامع به تناسب شرایط، وضعیت، سطح آگاهی و برخورداری به موضوع معلولیت نگاه‎های متفاوتی دارند اما در هر صورت تولد یک کودک معلول در هر خانواده‌ای می تواند اتفاقی سخت و ناگواری باشد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: حدود 12 الی 15 درصد از جمعیت هر کشوری دارای درجاتی از معلولیت شدید و خفیف هستند.
وی عنوان کرد: ارتقای آموزشی، توانمندسازی افراد معلول، ارتقای سطح آگاهی و ایجاد فرصت‌های برابر باعث می‌شود افراد دارای معلولیت جذب جامعه شده و با حفظ شأن و کرامت انسانی نقش خود را در عرصه‌های مختلف به شایستگی ایفا کنند.
رنجبر با بیان اینکه معلولیت عارضه‌ای طبیعی و اجتماعی است که محدودیت‌های دائمی در زمینه های مختلف جسمی یا حرکتی، حسی، ذهنی و روانی برای افراد به همراه می‌آورد؛ اعلام کرد: آموزش هر3 دانش آموز با نیاز ویژه برابر با 30 دانش آموز عادی و هزینه تحصیل یک دانش‌آموز با نیاز ویژه هفت برابر هزینه تحصیل یک دانش‌آموز عادی است.
وی در ادامه با اعلام اینکه بیشترین آمار معلولیت مربوط به اختلالات ذهنی است، اعلام کرد: میزان معلولیت بین مردان بیشتر از زنان است، مردان تقریبا 65 درصد و زنان حدود 35 درصد از جامعه معلولان را تشکیل می‌دهند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به کلام حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «آنچه انسان به او انسان است، روح انسان است نه جسم انسان» بیان کرد: محدودیت‌های فرد با نیازهای ویژه نه در ذهن و جسم او بلکه در ساختار جامعه ای جای دارد که مبتنی بر سالم سالاری است.
وی یادآور شد: متاسفانه در جامعه ما این باور غلط شکل یافته که همه افراد از بینایی، شنوایی و امکان تحرک یکسانی برخوردار هستند لذا در مناسب‌سازی اماکن اجتماعی، بهره مندی از خدمات آموزش عمومی، اشتغال وسایر موارد به حقوق واقعی یک شهروند معلول توجه نمی‌شود.
انتهای پیام

captcha