ارتباط ارگانیک بخش‌های اجرایی با دانشگاه؛ راهکار رسیدن به پاسخ در حل مشکلات
کد خبر: 3769396
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
سلیمی عنوان کرد:

ارتباط ارگانیک بخش‌های اجرایی با دانشگاه؛ راهکار رسیدن به پاسخ در حل مشکلات

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است ارتباط دولت و بخش اجرایی کشور و حتی بخش خصوصی با دانشگاه باید یک ارتباط ارگانیک باشد و به طور مستمر مسائل و مشکلات رصد، اولویت‌بندی و تحلیل شوند و مطالعات گسترده برای ارائه راه‌حل صورت گیرد.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این پرسش که دانشگاه‌های ما چطور می‌توانند در حل مسائل کشور نقش‌آفرینی کنند، اظهار کرد: اعتقاد همه ما این است که ساختار دانشگاه‌ها به عنوان یک ساختاری که می‌تواند موثر در حل مشکلات باشد باید مورد توجه قرار بگیرد، اما این امر ملزوماتی دارد؛ نخست اینکه دانشگاه‌ها بایستی دائما مسائل کشور را رصد کنند، سپس این‌ها دسته‌بندی شود و اولویت‌بندی کنند و پیرامون این مسائل مطالعات گسترده صورت بگیرد و در نهایت به ارائه تحلیل و راه‌حل برسند. اگر مشکلی وجود داشت، در جهت رفع آن بر بیایند و اگر نقطه قوتی هم بود آن را تقویت کنند.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌های اجرایی کشور اخیرا با رویکرد جدیدی به دانشگاه‌ها رجوع کرده‌اند. چیزی که در گذشته و سال‌های قبل‌تر وجود داشت این بود که دستگاه‌های اجرایی دولتی حتی با دانشگاه‌های دولتی به صورت دو ساختار و دو گروه متفاوت از هم فعالیت می‌کردند و هر یک کار خود را به صورت جداگانه و بدون ارتباط با هم انجام می‌دادند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: معتقدیم که باید ارتباط دولت و بخش اجرایی کشور و حتی بخش خصوصی، با دانشگاه باید یک ارتباط ارگانیک باشد. این ارتباط به این معنی است که مطالعه دائمی پیرامون مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و رصد مهمترین مسائل هر یک از اینها در کشور و ارائه تحلیل و نظرگاه‌های دانشگاهی باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد و این مطالبه از سوی بخش‌های اجرایی به شکلی پیگیرانه و مستمر باشد. در این صورت است که جایگاه دانشگاه در کشور متفاوت خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم اجرای طرح اشتغال‌زایی در دانشگاه‌ها به منظور توانمندسازی دانشجویان در حین تحصیل مباحث نظری برای ورود به بازار کار، گفت: دانشگاه علامه در این زمینه برنامه‌ای را پیش گرفته و طرحی با عنوان اشتغا‌ل‌زایی‌ دانشجویان مقطع کارشناسی بیش از حدود یکسال است آغاز و پیگیری می‌شود، چرا که بیشتر دانشجویان علوم انسانی به دلیل نگذراندن آموزش‌های مکمل حین تحصیل دروس نظری علوم انسانی، هنگام ورود به بازار کار به مشکل می‌خورند.
 
سلیمی گفت: بر اساس این طرح تمام دانشجویانی که در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد وارد دانشگاه علامه طباطبایی می‌شوند، علاوه بر گذراندن دوره تحصیلی آموزش عالی، یک دوره مهارتی مکمل دروس نظری که با توجه به رصد بازار کار بوده می‌گذرانند. در طول ۸ ماهه گذشته پنج هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. امیدواریم این دوره‌ها کمک کند تا دانشجویان عرصه علوم انسانی بتوانند بعد از گذراندن این دوره‌ها وارد بازار کار شوند.

وی افزود: با برگزاری این دوره‌های مکمل امیدواریم دانشجویان علوم انسانی دانشگاه علامه بتوانند بهتر از دانشجویان علوم انسانی دیگر دانشگاه‌ها که صرفا دوره‌های آموزشی طول تحصیل را طی می‌کنند وارد بازار کار شوند. به همین منظور هم تفاهم‌نامه‌های متعددی در طول مدت اجرای این طرح با سازمان‌ها و مراکز مختلف منعقد کرده‌ایم و برخی دوره‌های مشترک با کمک این سازمان‌ها برگزار شده است.

انتهای پیام
captcha