تشکیل «نهضت سوادآموزی» ایران را در سکوهای برتر باسوادی دنیا قرار داده است
کد خبر: 3776006
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳

تشکیل «نهضت سوادآموزی» ایران را در سکوهای برتر باسوادی دنیا قرار داده است

گروه فرهنگی - نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با فرمان امام(ره) نرخ بی‌سوادی در کشور به حداقل خود رسیده است، افزود: امروز نرخ بی سوادی ایران نسبت به کشور‌های جهان اول همچون آمریکا بسیار پایین است.

از سیاست زدگی آموزش و پرورش تا 5 پله برای رسیدن به استانی بدون بی‌سواد

سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور به فرمان رهبر کبیر انقلاب تشکیل شد.
«در دوران رژیم پهلوی علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی که در همه ابعاد از حوائج اولیه محروم بود وانمود می‌شد که در اوج ترقی است. از جمله حوائج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است.»
متن بالا بخشی از متن پیام امام خمینی(ره) در پی تشکیل این نهضت است؛ در دوران طاغوت امکان تحصیل برای عموم مردم جامعه مهیا نبود، این فرمان امام خمینی(ره) اقدامی بود جهت ارتقای فکری و علمی افراد جامعه و مصداقی برای آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ» و تشکیل نهضت سوادآموزی اهمیت علم و علم‌آموزی را در یک نظام اسلامی بیان می‌کند.
حجت‌الاسلام احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: تشکیل نهضت سوادآموزی اقدامی بود که به دستور امام خمینی(ره) در راستای ریشه کن نمودن بی سوادی در کشور انجام گرفت.
وی با بیان اینکه با فرمان امام(ره) نرخ بی‌سوادی در کشور به حداقل خود رسیده است، افزود: امروز نرخ بی سوادی ایران نسبت به کشور‌های جهان اول همچون آمریکا بسیار پایین است.
حجت‌الاسلام آزادی خواه اضافه کرد: با تشکیل نهضت سواد آموزی، اتفاقات خوبی در راستای ارتقای دانش، رشد و بالندگی سبک زندگی مردم صورت گرفت، مدتی است که کلید واژه‌ای با عنوان «بازماندگان از تحصیل» در کشور رواج یافته است.
وی با بیان اینکه بازی‌های سیاسی مقوله سوادآوزی و آموزش و پرورش را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است، گفت: همانگونه که رئیس جمهور نیز بیان کرد سیستم تعلیم و تربیت مورد بازی قرار گرفته است که این خود خطر بسیار جدی است که دولت و وزارت آموزش و پرورش را ملجا سیاسی بازی خود قرار داده است.
نماینده مردم ملایر در مجلس ادامه داد: اگر این چالش مدیریت شده و احکام بالادستی درحوزه آموزش و فرهنگ به خوبی مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد بی شک در این راستا دستاورد‌های خوبی حاصل خواهد شد.

آموزش‌های قرآنی بازماندگان از تحصیل از اولویت‌های سازمان تبلیغات و ارشاد باشد
حجت‌الاسلام آزادی‌خواه ضمن تأکید بر اجرای هرچه زودتر طرح رتبه بندی فرهنگیان کشور افزود: با اجرای این طرح، نظام آموزشی کشور در قالب 46 میلیون دانش آموز و فرهنگی متأثر از این قانون می‌توانند بهتر در جایگاه خود فعالیت داشته باشند.
وی با بیان اینکه مهارت افزایی در کنار یادگیری سواد خواندن و نوشتن از اولویت‌های مهم نظام آموزشی ماست، گفت: سواد آموزی در عصر کنونی دیگر با متد‌های قدیم مورد قبول نیست.
نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: باید همچون بهزیستی و فنی و حرفه‌ای، از تمام ابزار‌های آموزشی و مهارتی کشور در راستای توانمند سازی سوادآموزان بهره‌مند شد تا علاوه بر یادگیری علم و دانش با تکیه بر توانمندی‌ و مهارت‌های خود بتوانند در آینده ایفای نقش کنند.
حجت‌الاسلام آزادی خواه گفت: آموزش‌های قرآنی نیز باید در دستگاه‌های متولی همچون ارشاد، تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف تجمیع شود تا بازماندگان از تحصیل از این آموزش‌ها نیز بهره‌مند شوند.
یاسر نانکلی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان نیز به ایکنا گفت: نهضت سواد آموزی استان نرخ، «با سوادی» را در گروه سنی ۱۰-۴۹ سال از ۴۷درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۶ درصد در سال ۱۳۹۷ افزایش داده است.

آشنایی عملی نماز با عنوان نماز کلید بهشت
وی افزود: امروز علاوه بر دوره‌های سوادآموزی ویژه بی سوادان دوره‌های تحکیم و انتقال نیز ویژه حفظ سواد نوسوادان و انتقال به دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم و ادامه تحصیل آنها هم انجام می‌دهد.
نانکلی اضافه کرد: همچنین برگزاری آشنایی با مهارت‌های هفتگانه icdl و ایجاد حلقه‌های کتابخوانی و آشنایی عملی نماز با عنوان نماز کلید بهشت ویژه با سوادان از جمله فعالیت‌های جدید سوادآموزی است.
معاون آموزش ابتدایی استان ادامه داد: بر اساس سرشماری‌های صورت گرفته در سال 95 حدود 48 هزار و 916 نفر از جمعیت استان بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال بی سواد هستند که از این تعداد،16 هزار 656 نفر مرد و 32 هزار و 260 نفر زن هستند.
این مقام مسئول افزود: بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال 95، ۹۴.۷درصد کشور با سواد هستند این در حالی است که نرخ باسوادی در استان، ۹۵.۳ درصد است به عبارتی 1 درصد بالاتر از میانگین کشوری.
وی اشاره‌ای به اختلاف درصد بی‌سوادی در استان داشت و افزود: اختلاف درصد بی‌سوادی بین مناطق شهری و روستایی در گروه سنی ۴۹-۱۰سال از ۱۲.۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۲.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.
نانکلی با بیان اینکه هم اکنون در استان همدان سه مرکز یادگیری محلی در نواحی ۱و۲ و یک مرکز در ندامتگاه همدان دایر است، عنوان کرد: سیاست سازمان نهضت سوادآموزی گسترش این مراکز به شکل غیر دولتی است.
وی گفت: هزینه تمام شده برون سپاری دوره‌های سواد آموزی در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ به ازای هر نفر سوادآموزی، 810 هزار تومان، انتقال 860 هزار تومان، طرح خود آموز، ۷۳۶ هزار و 500 و تشویقی سواد آموزان، 152 هزار و 700 تومان است.
نانکلی با اشاره به اینکه شناسایی افراد بی سواد و جذب آنها از چالش‌های امروز سواد آموزی استان است عنوان کرد: در این راستا برای شناسایی هرچه بهتر بی سوادان، از مدیران مدارس با تحویل گواهینامه‌های اولیا و همچنین مراکز بهداشتی، زندان‌ها ، دهیاران ، جهاد کشاورزی ، کمیته امداد و بهزیستی همکاری داریم.
معاون آموزش ابتدایی استان گفت ضمن تأکید بر مهارت افزایی در دوره‌های سوادآموزی ابراز کرد: دو سالی است که این مجموعه با رویکرد مهارت‌افزایی به دنبال افزایش توانمندی‌های سوادآموزان در کنار سواد خواندن و نوشتن است.

برگزاری یادواره پنج شهید سوادآموزی همدان
وی گفت: در این راستا علاوه بر دوره‌های آموزش ابتدایی با رایانه، از مهارت‌های هنری همچون قالی بافی، فرش بافی، قلاب بافی و ... نیز در کنار آموزش‌های عمومی دروس فرا می‌گیرند، قابل ذکر است که طرح icdl ویژه سواد آموزان در سال 2018 به عنوان طرح برگزیده یونسکو اعلام شد.
معاون آموزش ابتدایی استان با اشاره به اینکه سوادآموزی دارای نقاط حسنی در ابعاد مختلف است گفت: افزایش سطح سواد جامعه، افزایش فرهنگ اجتماعی ، افزایش سواد زندگی ، افزایش مهارت‌های زندگی، افزایش سطح بهداشت فردی و اجتماعی و ... از مزایا افزایش سطح علم و دانش در فرد و جامعه است.
نانکلی با اشاره به اینکه در تأمین تجهیزات و امکانات سوادآموزان با مشکلی روبرو نیستیم ابراز کرد: از آنجا که مکانات سواد آموزی به صورت غیردولتی و با همکاری موسسات مجاز انجام می‌گیرد مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی عنوان کرد: تنها در نواحی 1 اموزش و پرورش استان با کمبود معلم یا آموزش دهنده‌های مجاز روبرو هستیم که در صورت استفاده از معلمان بازنشسته یا شاغل امکان رفع مشکل وجود دارد.
نانکلی در پاسخ به استخدام مربیان سواد آموزی در بدنه نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: استخدام مربیان سوادآموزی تابع قوانین کشور است که در این راستا مقر گردیده تا مدارک مربیان سواد آموزی قبل از مهر ماه سال ۱۳۹۱ جمع آوری شود، گفتنی است این امکان وجود دارد که مربیان سواد آموزی مذکور سال آینده به عنوان حق التدریس بکار گرفته شوند.
معاون آموزش ابتدایی استان در پایان یادآور شد: در 30 دی ماه سال جاری یادواره پنج شهید سوادآموزی در استان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha