محروم ماندن کودکان کار از خدمات نهضت سوادآموزی به دلیل نبود متولی
کد خبر: 3778240
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد؛

محروم ماندن کودکان کار از خدمات نهضت سوادآموزی به دلیل نبود متولی

گروه جامعه ــ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که دقیقا مسئولیت رسیدگی به کودکان کار بر عهده کدام نهاد است، تصریح کرد: در زمینه کودکان کار به دلیل اینکه متولی مشخصی وجود ندارد، کودکان برای آموزش به نهضت معرفی نمی شوند.

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گفت وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد کودکان شش تا ۱۱ ساله که لازم التعلیم هستند، وارد مدرسه شده و در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند، گفت: در این میان دو درصد باقی می‌ماند که اگر در شهر‌ها زندگی کنند با داشتن سن زیر ۱۰ سال و در روستا‌ها زیر ۱۱ سال می‌توانند برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کنند، اما کسانی که شرایط تحصیل در آموزش رسمی را از دست می‌دهند، تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۲ تا ۲۴ هزار نفر از افراد زیر ۱۹ سال تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند، تصریح کرد‌: از این تعداد حدود ۱۴ هزار نفر آنان دارای شرایط خاص همچون؛ معلولیت جسمی و یا کودک کار هستند.

وی به وضعیت تحصیل کودکان کار اشاره و بیان کرد: باید علت خروج این دسته از کودکان از مدرسه مشخص باشد تا متولی رسیدگی به این امر نیز معلوم شود.

باقرزاده از سه گروه معلولین، کودکان کار و کودکان بدسرپرست نام برد و اظهار کرد: در این زمینه کارگروه‌هایی در سطح شهرستان‌ها ایجاد شده است که به شناسایی این کودکان می‌پردازند و چون فرصت تحصیل در آموزش رسمی را از دست داده اند، در مدارس نهضت تحت تعلیم قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: طی دو سال گذشته بیش از ۱۰ هزار کودک معلول که بین ۱۰ تا ۱۹ سال سن داشتند، تحت آموزش‌های نهضت قرار گرفتند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نفس ساماندهی کودکان کار بر عهده سازمان نهضت سوادآموزی نیست، تصریح کرد: هنوز مشخص نیست که دقیقا مسئولیت رسیدگی به کودکان کار بر عهده کدام نهاد است. مدیریت شهری و نهاد‌هایی که در زمینه امداد و ارائه خدمات فعالیت می‌کنند، در این زمینه مسئول هستند، اما به طور واضح مشخص نیست که چه نهادی مسئولیت کودکان کار را بر عهده گرفته است.

وی گفت: هر بار که برای آموزش این کودکان با ما ارتباط گرفته شده باشد، نسبت به آموزش آنان اقدام کرده ایم، اما به طور کلی در مورد کودکان کار تعامل خوبی برای معرفی این افراد وجود ندارد.

باقرزاده این ارتباط را در زمینه آموزش زندانیان، سربازان، کارگران، معلولان و اتباع خارجی خوب ارزیابی و عنوان کرد: با ستاد پیشگیری از سوء مصرف مواد نیز در ارتباط هستیم و با حضور در کمپ‌های ترک اعتیاد به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازیم، اما در زمینه کودکان کار به دلیل اینکه متولی مشخصی وجود ندارد ارتباط مطلوبی ایجاد نشده است.

انتهای پیام

captcha