مطالبات مدیران‌عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها از پایتخت‌نشینان/ برپایی مسابقات طلاب و روحانیون اهل سنت
کد خبر: 3796092
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

مطالبات مدیران‌عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها از پایتخت‌نشینان/ برپایی مسابقات طلاب و روحانیون اهل سنت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته‌ با اخباری چون برگزاری ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت، برپایی نشست هم‌اندیشی مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، حضور مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برای بیان مطالباتشان و... همراه بود.

جمعه/////هم‌اندیشی مسئولان مسابقات قرآن اوقاف و دوازدهمین بزرگداشت استاد «علی اربابی»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ این هفته، با اخبار متنوعی در حوزه قرآن همچون برپایی بیش از ۲۰ محفل در مناطق مرزی شرق کشور، برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیریت امور نهادهای نمایشگاه قرآن، برگزاری دوازدهمین بزرگداشت استاد «علی اربابی»، برگزاری ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت، افتتاح رسمی دارالقرآن مرکزی شهرداری منطقه ۲ تهران، اعلام حضور ۳۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، برگزاری سی‌امین دوره مسابقات کشوری قرآن خانواده‌های شاهد، برگزاری نشست هم‌اندیشی مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری نشست مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها و ... همراه بود.
برپایی بیش از ۲۰ محفل در مناطق مرزی شرق کشور
کاروان قرآنی نیروی زمینی ارتش اعزامی به مناطق مرزی شرق کشور، بیش از ۲۰ محفل انس با قرآن را برگزار می‌کند.
محمدرضا کشتگر، مسئول دارالقرآن الکریم نیروی زمینی ارتش ضمن بیان این مطلب گفت: این کاروان برنامه‌ خود را از شنبه، ۱۱ اسفندماه با هدف برپایی بیش از ۲۰ محفل قرآنی در مناطق مرزی شرق کشور آغاز کرد. نخستین محفل این کاروان در قرارگاه شمال شرق مشهد و سپس در منازل سازمانی تیپ ۳۸ تربت‌جام برگزار شد. همچنین یکشنبه، ۱۲ اسفندماه، نیز محفلی در تیپ ۳۸ تربت جام تشکیل شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیریت امور نهادهای نمایشگاه قرآن
نشست هم‌اندیشی مدیریت امور نهادهای قرآنی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن روز گذشته، ۱۳اسفندماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید حسینی، قائم‌مقام، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مدیر امور نهادهای قرآنی و همچنین نمایندگانی از نهادها و سازمان‌های قرآنی در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد.
در بخشی از این جلسه، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به اینکه مشارکت نهادها و سازمان‌های قرآنی در جهت تقویت نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان رویداد ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: نگرش ما جلب مشارکت عمومی سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در راستای تقویت جنبه‌های محتوایی و علمی نمایشگاه قرآن است.
برگزاری دوازدهمین بزرگداشت استاد «علی اربابی»
دوازده سال پس از درگذشت ابوالشهید استاد «علی اربابی» شاگردان او در جمعه‌ای دیگر این بار در سال ۹۷ دور هم جمع می‌شوند تا یاد و خاطره استاد را گرامی بدارند، در مکانی که استاد خود سالیان زیادی به تربیت قاریان قرآن همت می‌گمارد. در جلسه‌ای که شاگردان با واسطه و بی‌واسطه جمع خواهند شد تا در آن با نوای ملکوتی خود یادی از آن ایام و جلسات پرنشاط استاد داشته باشند و بگویند بر همان راهی که استاد سال‌ها پیش، جلوی راه آنها گذاشته است هستند.
این جلسه صبح جمعه، ۱۷ اسفندماه، در حسینیه امام‌زاده پنج تن لویزان برگزار می‌شود.
برگزاری ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت
ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت طی بازه زمانی چهار روزه از ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه با حضور ۱۶۵ نفر از هشت استان کشور در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم عمومی در دو گروه روحانیون و طلاب اهل سنت در شهر گرگان برگزار شد.

افتتاح رسمی دارالقرآن مرکزی شهرداری منطقه ۲ تهران
مراسم افتتاحیه دارالقرآن مرکزی شهرداری منطقه ۲ شهر تهران روز ۱۵ اسفندماه با حضور محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران و برخی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و اساتید و قاریان بین‌المللی و ممتاز کشورمان چون خادم القرآن رحیم خاکی، سیدحسین موسوی بلده، مدیر اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، داوود جعفری و سایر قرآنیان و خیرین برگزار شد.
حضور ۳۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
برنامه افق رادیو قرآن که روز ۱۱ اسفندماه به موضوع مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پرداخت با حضور محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت.
محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی مسابقات بین‌المللی قرآن در این برنامه به بیان برخی مسائل فنی این دوره از رقابت‌ها پرداخت و گفت: در کمیته فنی مباحث فنی و تمام مسائلی که به آیین‌نامه مسابقات مربوط است بررسی می‌شود. در واقع به نوعی نبض این رقابت‌ها را کمیته فنی تشکیل می‌دهد. همه بخش‌هایی که فعالیت می‌کنند، تلاش خواهند کرد تا مسابقه عادلانه‌ای برگزار شود. به همین خاطر مباحث فنی از اهمیت زیادی برخودار است.
میرزاجانی افزود: برای اینکه این هدف شکل بگیرد از سه ماه قبل مقدماتی را فراهم کردیم، بر همین اساس اصلاح و بازنگری آیین‌نامه مسابقات در دستور کار قرار گرفت. بحث ترجمه آیین‌نامه‌ها به زبان عربی و انگلیسی نیز مورد بازنگری قرار گرفت تا به روزرسانی شود. بحث تعیین داوران ایرانی و خارجی این دوره از مسابقات نیز از مباحث مهم بود که انجام شده است.
رئیس کمیته فنی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات در تمامی گروه‌ها مجموعاً ۵۷ نفر از اساتید ایرانی و خارجی در قالب داور، ناظر و استاد راهنما قضاوت مسابقات را عهده‌دار هستند، بیان کرد: از این تعداد، ۳۵ نفر ایرانی و ۲۲ نفر از ۱۳ کشور جهان حضور دارند که در حدود ۹۹ درصد افراد مشخص شده‌اند. حدود ۴۰ درصد از اساتید ایرانی و نزدیک به ۶۰ درصد از اساتید خارجی برای اولین بار است که در این مسابقات به داوری می‌پردازند.
برگزاری سی‌امین دوره مسابقات کشوری قرآن خانواده‌های شاهد
در آستانه ۲۲ اسفند‌ماه به مناسبت سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثار و روز شهید، سی‌امین دوره مسابقات کشوری قرآن ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود.
سیدمرتضی حسینی، مدیر کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: در مرحله سوم این مسابقات ۲۰۰ تن از پدران شهدا، جانبازان، آزادگان و فرزندان پسر شاهد و ایثارگر شرکت می‌کنند. این مراسم در روزهای دهم و دوازدهم اسفندماه در رشته‌های مفاهیم، قرائت، تحقیق و حفظ جزءهای ۵-۱۰-۱۵-۲۰ و حفظ کل قرآن کریم انجام می‌شود.
حسینی درباره دوره اول و دوم این مسابقات گفت: از ۲۵ تا ۳۰ بهمن‌ماه با حضور ۴۰۰ نفر از مادران، همسران و فرزندان دختر شاهد و ایثارگر در هتل شاهد استان قم برگزار شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف
نشست هم‌اندیشی مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از ابتدای برگزاری این مسابقات تاکنون، صبح روز ۱۵ اسفندماه با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی از مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های مختلف برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان سخنانی پرداخت و گفت: به برکت زحماتی که از ابتدا تاکنون کشیده شده، اقدامات ارزشمند قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه فراوان است و روز به روز نیز گسترش پیدا کرده است.
وی با تأکید بر اینکه آنچه امروز به عنوان فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شناخته می‌شود، حاصل زحمات این جمع بوده است، به بیان بخشی از فعالیت‌هایی که در دوران مسئولیت خود انجام داده است، پرداخت و گفت: اعتقاد من این است که در دهه‌های گذشته عظمت کارهای قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از این دوران تلألؤ داشت. یک دلیل این بود که هنوز ساختارهای قرآنی زیاد نشده بود و هنوز نه نمایشگاهی وجود داشت و نه اینکه بسیاری از دستگاه‌های دیگر فعالیت قرآنی داشتند. از این جهت، سازمان اوقاف به خصوص در دهه شصت پرچمدار فعالیت‌های قرآنی بوده است.
برگزاری نشست مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها
نشست مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها در راستای بهبود روند رسیدگی به مسائل و مشکلات مؤسسات، روز سه‌شنبه، ۱۴ اسفندماه، در مجتمع فرهنگی ـ دانشجویی ۱۳ آبان تهران برگزار شد.
ارائه گزارش از اقدامات هیئت رئیسه اتحادیه، تدوین برنامه‌های پیشنهادی سال ۹۸، بررسی روند پیگیری مطالبات اتحادیه از مسئولان و مراجع قانونی و اصلاح اساسنامه اتحادیه واحد کشوری براساس مصوبه اولین مجمع عمومی اتحادیه در استان قم از جمله مواردی بود که در دستور کار این نشست قرار گرفت.
در این نشست، رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، گفت: در این جلسه قصد داریم تا نقطه نظرات دوستان را دریافت و برنامه‌ریزی خوبی کنیم و بودجه‌های سال ۹۸ و یا اعتباری اگر اواخر سال تخصیص پیدا کند، شیوه‌ها و شاخص‌های تخصیص به استان‌ها مشخص شود تا با عدالت پیش رود. همچنین در این جلسه از حضور مسئولان قرآنی کشور نیز بهره‌مند خواهیم شد.
قربانی با اشاره به اینکه تشکیل مجمع عمومی اتحادیه کشور در هشت آذرماه سال جاری، تکلیف همه را مشخص کرد، اظهار کرد: پازل آخر اتحادیه مدغم چیده شده و لو اینکه به مذاق بقیه خوش نیامده، به ویژه اینکه افراد منتخب، کاملاً مردمی هستند. طی سالیان زیادی مسئله ادغام مطرح بود، اما سرانجام راه و شیوه درست را انتخاب کرد. با قوت و همراهی اتحادیه‌های استانی پیش می‌رویم تا حاصل زحماتی که حدود ۱۰ سال به صورت پراکنده و در چند سال اخیر به صورت ویژه انجام شده به سرانجام برسد.
انتهای پیام

captcha