آیین سیزده بدر خراسان‌جنوبی‌ها
کد خبر: 3800694
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵

آیین سیزده بدر خراسان‌جنوبی‌ها

گروه اجتماعی _ مردم خراسان‌جنوبی به تبعیت از آداب و رسوم گذشتگان، خود را در آخرین روز از تعطیلات نوروزی به دامان طبیعت می‌سپارند تا سال خوبی را برای خود رقم بزنند.

آیین سیزده بدر خراسان‌جنوبی‌هاسیزده بدر در سیزدهمین روز فروردین‌ماه، آخرین مراسم از آیین‌های نوروزی است و این روز در تقویم رسمی ایران روز طبیعت نامگذاری شده و مردم بیرجند این روز را بنا بر سنت فرهنگی و دیرینه به دامن طبیعت می‌روند.

مردم بیرجند هم در این روز به قصد گردش و تفریح در طبیعت از خانه بیرون می‌روند و افرادی که باغ و یا مکانی نزدیک شهر دارند به همراه اعضای خانواده به آنجا رفته و دیگر افراد هم از تفرجگاه‌های اطراف روستاها استفاده می‌کنند.

بنده دره، بند عمرشاه، چهارده، شوکت آباد، بیدخت، دامنه رشته کوه باقران، مجموعه باغ‌های اکبریه، امیرآباد و رحیم آباد از جمله مناطق دیدنی بیرجند است که مردم این شهر برای گذراندن سیزدهمین روز سال نو به این مکان‌ها می‌روند.

مردم بیرجند به تبعیت از آداب و رسوم گذشتگان خود این رسوم را اجرا کرده و خود را در آخرین روز از تعطیلات نوروزی به دامان طبیعت می‌سپارند تا سال خوبی را برای خود رقم بزنند.

بی بی گردی آیینی کهن در قاین

فریبا کاهنی، کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌‌جنوبی گفت: بی بی گردی، مراسم نوروزی متفاوت در خضری دشت بیاض شهرستان قاینات است.

وی اظهار کرد: بی بی گردی از جمله آیین‌ها و مراسم نوروز است که هنوز هم در برخی مناطق شهرستان قاینات مانند خضری دشت بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می‌شود.

وی افزود: برای این مراسم که در روز 12 فروردین و براساس یکی از داستان‌های قدیمی انجام می‌شود زنان سالخورده( بی بی) را برای گردش به خارج از روستا می‌برند.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این مراسم یکی از زنان سالخورده روستا خشت خامی را برداشته و سطح خشت را گل می‌پوشاند و زنان و دختران جوان نیر با یک قطعه چوب و پنبه فتیله‌ای شمع درست کرده و آن را روی خشت روشن می‌کنند.

کاهنی ادامه داد: سپس یکی از زنان سالخورده خشت را بالای سرش گرفته و در جلو و زنان و دختران همراه با شادی و دایره زنان پشت سر او از روستا خارج می‌شوند و در محلی که قبلا قنات و چاه آبی بوده است و فعلا متروکه شده، جمع می‌شوند و این خشت را داخل چاه انداخته و بر این اعتقاد و باور هستند که غم و غصه‌ها را در چاه می‌ریزند و آن سال را همراه با شادی، خوشی و سلامتی شروع خواهند کرد.

وی یادآور شد: این آیین و مراسم به شماره ۱۴۵۷ مورخ ۲۱ آبان ماه ۹۶ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

اما تمامی این رسوم برای دوری از بدی‌ها و دوستی با طبیعت برای آرامش بیشتر انسان است.

انتهای پیام

captcha