کرمان؛ یکی از کهن‌ترین کانون‌های فرهنگ و تمدن جهان
کد خبر: 3806904
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۸

کرمان؛ یکی از کهن‌ترین کانون‌های فرهنگ و تمدن جهان

گروه فرهنگی ــ رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه کرمان پهناورترین استان کشور و یکی از کهن‌ترین کانون‌های فرهنگ و تمدن جهان است، افزود: تاریخ چند هزار ساله کرمان سرشار از حوادث مختلف است.

به گزارش ایکنا از کرمان، محمدعلی طاهر، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان دیروز شنبه، 7 اردیبهشت در همایش علمی «گنج سی‌ساله» همزمان با سی‌امین سالگرد تأسیس مرکز کرمان‌شناسی گفت: تأسیس مرکز کرمان‌شناسی یک انتخاب آگاهانه بود که 30 سال پیش به‌منظور، شناختن و شناساندن علمی و دقیق قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان کرمان تأسیس شد.
وی افزود: اهمیت و ارزش حقیقی این مرکز به موضوع و موضوعاتی است که به حق قصد داشته و دارد به شناسایی آنها نایل آید یعنی کرمان و تمام آنچه متعلق به آن است.
طاهر تصریح کرد: کرمان پهناورترین استان کشور و یکی از کهن‌ترین کانون‌های فرهنگ و تمدن جهان است و تاریخ چند هزار ساله کرمان سرشار از حوادث مختلف است و تنوع حوادثی که در کرمان به وقوع پیوسته تا حدی بوده که به گفته استاد باستانی‌پاریزی تاریخ کرمان تاریخ همه ایران است.
وی تصریح کرد: شیوه‌های زندگی در استان کرمان بسیار متنوع و شامل عشایری، روستایی و شهری است و در این استان مردمانی با عقاید دینی و مذهبی سکونت دارند و در بین هر کدام آنها آیین‌ها و مراسم مختلفی رواج دارد.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: استان کرمان دارای تنوع گویشی بسیار چشمگیراست و اقلیت‌های مذهبی مختلف از جمله زرتشتیان با آداب و رسوم خاص خود در این دیار ساکن هستند.
وی تصریح کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمان ریشه در فرهنگ و طبیعت این استان دارد و معرف خلق و فرهنگ مردم کرمان به جهان است.
طاهر با اشاره به اینکه مرکز کرمان‌شناسبی اولین مرکز در کشور است، گفت: از زمان راه‌اندازی مرکز کرمان‌شناسی تاکنون 300 جلد کتاب و مجله ارزشمند در این مرکز به چاپ رسیده است.
وی تأکید کرد: پیشنهاد دارم مرکز شهرستان‌شناسی در سراسر استان با همکاری دانشگاه‌های هر شهرستان و در صورت نداشتن دانشگاه با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شوند.
انتهای پیام

captcha