استغفار زبانی هم تأثیر دارد
کد خبر: 3810544
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
شرح دعای روز پنجم ماه رمضان؛

استغفار زبانی هم تأثیر دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان آمده است: استغفار زبانی هم تأثیر دارد هم‌چنین که در روایات به ۷۰ مرتبه استغفار کردن بعد از نماز عصر تأکید شده‌ است.

استغفار زبانی هم تاثیر دارد/شرح دعای روز پنجم ماه رمضانبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله مجتهدی در شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان آورده‌ است: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ؛ خدایا در روز پنجم ماه رمضان من را از مستغفرین قرار بده.

استغفار شرایط دارد؛ کسی که مال حرام خورده با استغفار درست نمی‌شود، بلکه باید صاحبان مال را راضی کند تا استغفار او پذیرفته شود، اگر بدنت از مال حرام فربه و چاق شده‌است باید با روزه و کم خوردن، آن گوشت‌های حرام را آب کنی، اگر فردی قبلا شب تا به صبح در مجلس طرب و گناه به سر می‌برده؛ الان که می‌خواهد توبه کند باید شب‌ها عبادت کند و احیاء بگیرد تا گذشته را جبران کند.

اینکه می‌گوییم «خدایا من را از مستغفرین قرار بده» به این معناست که واقعا از گذشته خویش پشیمان باشم و حقوق مردم را ادا کنم؛ طوری نباشد که اگر گناهی کرده‌ام حالا که به آن گناه فکر می‌کنم از فکر کردن به آن  گناه لذت ببرم؟! باید توبه راستین کرد.

اگر مقید باشید هر روز به تعداد مشخصی استغفار زبانی بکنید خوب است؛ به طوری که هفتاد مرتبه استغفار کردن بعد از نماز عصر خوب است که در روایت هم وارد شده است.

خواص استغفار
یکی از خواص استغفار رهایی از غم و غصه است و مصداق «مَن اَکثَر الاستغفار جَعلُ الله مِن کلِ هَمٍّ فرجاً؛ کسی که زیاد استغفار کند چهار چیز بدست می‌آورد؛ لذا خدا غم و غصه را از دل و جان او بر می‌دارد».

احساس امنیت نیز از خواص استغفار است و مصداق «وَ مِن کُلِ خوفٍ اَمناً؛انسان از خبرهای هولناک می‌ترسد» خبرهایی مانند این‌که می‌گویند زلزله‌ای در راه هست، آمریکا می‌خواهد به ایران حمله کند و ... اینجا استغفار کن؛ که آن ترس و خوف را برطرف می‌کند و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد؛ آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

از دیگر خواص استغفار  نجات از تنگناهای زندگی است؛ «و مِن کُلِ ضِیقٍ مَخرَجاً» به این معنا که اگر در زندگی به بن بست خورده‌ای و مشکلاتت زیاد شده‌ است استغفار کن، پس اگر در مشکلات و گرفتاری‌ها هستی و حاجتی داری استغفار کن و البته شرایط استغفار را هم رعایت کن.

زیاد شدن روزی خواص استغفار است؛ «وَ یَرزقُهُ مِن حیثُ لا یَحتَسِبُ» و به این معنا اگر استغفار کنی خداوند روزی تو را از محلی که گمان نداری می‌فرستد؛ این را هم بدانیم که منظور از رزق تنها مال و ثروت دنیا نیست؛ فقط پول نیست بلکه رزق شامل امور معنوی هم می‌شود برای مثال رفیق خوب نیز روزی است.

وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ؛ خدایا من را از بندگان صالح خودت قرار بده؛ من را فرمانبردار خودت قرار بده اگر انسان اهل اطاعت خدا باشد؛ خدا هم او را دوست خواهد داشت.

وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ؛ خدایا من را از دوستان نزدیکت قرار بده! خداوند دوستان و بندگانی دارد که مقربین درگاه الهی هستند ایشان «فِی مَقعَدِ صِدقٍ عِنَد مَلیکٍ مُقتدر» هستند در مقام حضور الهی هستند، در بهشت خاص الهی وارد شده‌اند، خود بهشت مراتب دارد  این گروه که عاشقان  الهی بوده‌اند و عبادت ایشان بخاطر خدا بوده مخاطب به این آیه قرآن هستند «فَادخُلی فی عِبادی وَ ادخلی جَنَتی».  اگر داخل در بندگان خدا شدی آنگاه در بهشت خاص الهی هم وارد خواهی شد.

بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین؛ خدایا این دعاهای ما را به رأفت و مهربانی خودت مستجاب کن؛ ای کسی که رحمتت از همه رحم کنند گان بیشتر است.

در روایت آمده است که مهربانی و رحمت صد جزو است و در وجود پدر و مادر یکی از آن صد تا قرار دارد، پس ببینید خداوند چقدر مهربان و رحیم است؛ فقط کافی است بگویی «خدا» تا در آغوش رحمت الهی جای بگیری؛ تو اگر یک قدم به سوی خدا قدم برداری خدا، دوان دوان به سوی  تو  قدم بر می دارد «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ».

انتهای پیام

 

captcha