اعتلای پژوهش و تحقیق؛ سنگ‌بنای جهاددانشگاهی کهگیلویه‌وبویراحمد‌
کد خبر: 3831900
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

اعتلای پژوهش و تحقیق؛ سنگ‌بنای جهاددانشگاهی کهگیلویه‌وبویراحمد‌

گروه اجتماعی ــ جهاد‌دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد از زمان تأسیس تاکنون توانسته گام‌های مؤثری در زمینه اعتلای پژوهش و فرهنگ استان بردارد.

اعتلای پژوهش و تحقیق سنگ بنای جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد/ توسعه کمی و کیفی در محروم‌ترین استان

‌از زمان تأسیس جهاد‌دانشگاهی به دستور بنیان‌گذار انقلاب در تاریخ 16 مردادماه 1359 تاکنون این نهاد فرهنگی و علمی گام‌های مؤثر و مهمی را در صیانت از فرهنگ انقلابی و اسلامی و اعتلای امور پژوهشی برداشته است.

این نهاد علمی و فرهنگی از سال 80 تاکنون در استان کهگیلویه‌وبویراحمد فعالیت خود را آغاز کرده است و دستاوردهای علمی و پژوهشی مؤثری نیز بر جای گذاشته است.

در استان نوپای کهگیلویه‌وبویراحمد راه‌اندازی جهاددانشگاهی به نوبه خود به عنوان ظرفیتی مهم برای تقویت روح پژوهشی و فرهنگی دوستداران علم و علم‌آموزی در استان بود.

امروزه در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه، که در پی حفظ یا ایجاد بنیان‌های توسعه متوازن و پایدار در زمینه‌های مختلف اقتصادی ـ اجتماعی و نیز بالا بردن قدرت رقابت خود با دیگر کشورها هستند، توسعه علم و فناوری نقش محوری دارد.

رشد روزافزون علم و دانش و افزایش اطلاعات و آگاهی‌ها موجب ظهور فناوری‌های جدید شده است به گونه‌ای که همواره رابطه مستقیمی بین حجم اطلاعات علمی و پیشرفت فناوری‌ها از یک‌سو و ایجاد رفاه و امنیت ملی از سوی دیگر وجود دارد.

برای پیشرفت علمی و آموزشی و رسیدن به حداقل‌های توسعه‌یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ‌بنای اولیه به شمار می‌رود و به همین جهت است که همواره می‌توان میان کم و کیف عملکرد پژوهشی در هر جامعه و میزان توسعه‌یافتگی آن جامعـه رابطه مستقیمی برقرار کرد.

در این بین و با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع پژوهش و تحقیقات علمی، نقش جهاددانشگاهی می‌تواند اثرگذاری بی‌بدیلی داشته باشد و این مهم در استان‌های کمتر توسعه‌یافته و در حال توسعه مانند کهگیلویه‌وبویراحمد بیشتر احساس می‌شود و قطعاً حمایت از نهادی مانند جهاد‌دانشگاهی و تقویت آن می‌تواند در سرعت بخشیدن به رشد علم و فناوری در استان مؤثر باشد.

خوشبختانه جهاد‌دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی و فرهنگی از بازی‌های سیاسی به دور بوده و تاکنون نیز این رویه را ادامه داده است و همین نکته به عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت جهاددانشگاهی به حساب می‌آید یعنی از توان‎فرسایی در مسایل سیاسی به دور بوده و همواره در مسیر خود یعنی اعتلای فرهنگی و پژوهشی کشور حرکت کرده است.

طی سال‌های اخیر نیز نگاه ویژه مسئولان نظام به خصوص رهبر انقلاب به جهاددانشگاهی و تأکید معظم له بر همکاری دستگاه‌ها در انجام امور پژوهشی و علمی با مشارکت جهاددانشگاهی دلیل اهمیت این نهاد علمی است.

دستاوردهای جهاددانشگاهی کهگیلویه‌و‌بویراحمد
از جمله دستاوردهای جهاددانشگاهی کهگیلویه‌وبویراحمد راه‌اندازی یک مرکز علمی ـ کاربردی، درمانگاه شبانه‌روزی، دست‌بافته‌های داری، تولید مقالات علمی و پژوهشی، حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولیدات گیاهی و تولید عسل، ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت در رشته‌های پزشکی، کامپیوتر و طب سنتی و... است.

البته در این میان فعالیت جهاددانشگاهی آنچنان مؤثر و شفاف بوده که برگزاری آزمون استخدامی ادارات دولتی در سال گذشته را به این نهاد سپردند و همگان هم شاهد بودند که این آزمون به رغم حجم بالا به خوبی برگزار شد که این موضوع نشان‌دهنده توان بالای این نهاد است.

پیشنهادات و راهکارها
البته نباید فراموش کرد که جهاددانشگاهی استان می‌تواند از ظرفیت‌های کشاورزی و شیلات استان در زمینه امور تحقیقی و پژوهشی حمایت کند؛ چراکه باغداری و آبزی‌پروری از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان برای رشد و توسعه هستند.

از دیگر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برخورداری از توان دو خبرگزاری ‌ایکنا(خبرگزاری بین‌المللی قرآن) و ایسنا(خبرگزاری دانشجویان ایران) است که هم‌اکنون این دو خبرگزاری در استان به صورت جدی در حال فعالیت هستند و البته چیزی که باید در زمینه این دو خبرگزاری مورد توجه قرار گیرد تلاش برای تجهیز و راه‌اندازی ساختمانی جداگانه و مستقل برای آنهاست تا در فضایی رسمی‌تر بتوانند به فعالیت خبری خود ادامه دهند.

همچنین جهاددانشگاهی استان می‌تواند در زمینه‌های مختلف دیگر مانند آموزش‌های پیش‌دبستانی و مهد کودک‌ها هم ورود پیدا کند؛ چراکه فعالیت در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه فرهنگی نسل‌های آینده داشته باشد.

یکی دیگر از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی کهگیلویه‌وبویراحمد ساخت و راه‌اندازی مهمانسرا برای استقبال از میهمانان این نهاد است؛ چراکه آب و هوای خوب و طبیعت زیبای این استان در طول بهار و تابستان باعث هجوم خیل عظیم گردشگران به این استان شده است.

در این بین و از آنجایی‌که سکان مدیریت جهاددانشگاهی استان به دست جوانی از بدنه همین نهاد قرار داده شده امیدها برای ایجاد تحول و نشاط در این نهاد افزایش یافته، ضمن اینکه جهاد‌دانشگاهی کهگیلویه‌وبویراحمد دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری در زمینه‌های مطالعاتی و نیروی انسانی است که با تکیه و توجه به آنها می‌توان به اهداف مورد نظر این نهاد دست یافت.

جا دارد مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان استانی نگاه ویژه‌ای در بحث تخصیص بودجه به جهاددانشگاهی داشته باشند تا برنامه‌های این نهاد هر چه سریع‌تر محقق شود و به اهداف مورد نظر دست یابند.

سیده‌مهناز خزیر؛ دبیر ایکنای کهگیلویه‌وبویراحمد
انتهای پیام

captcha