گلایه‌های سلیمی از بی‌توجهی به بودجه آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
کد خبر: 3834151
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

گلایه‌های سلیمی از بی‌توجهی به بودجه آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه هدف از فعالیت‌هایی که در این مکان مقدس انجام می‌شود، رسیدن به سبک زندگی اسلامی با شاخص قرآنی است، گفت: ولی ما امروز کماً و کیفاً از عملکرد خودمان راضی نیستیم و دلیل هم این است که دست ما در حوزه بودجه و اعتبارات بسته است.

خادم‌القرآن عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر روند فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی آستان و ضرورت تبلیغ و ترویج مبانی سبک زندگی اسلامی در این مکان، گفت: تمام فعالیت‌ها و کار‌هایی که در این مکان مقدس انجام می‌دهیم و تمام مراسمی که انجام می‌شود، از جمله برگزاری جلسات قرآن و عزاداری، برای رسیدن به یک هدف است و آن هم به تعبیر من عبارت‌ است‌ از سبک زندگی اسلامی با شاخص قرآنی؛ البته روی شاخص قرآنی بودن آن هم تأکید فراوان دارم و این موضوع را تا حدی که برای آستان مقدور و در حد توان است، انجام می‌دهیم.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: اداره‌کل برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، معاونت امور روحانیون آستان، اداره آموزش منابع انسانی و همه بخش‌های آستان مقدس عبدالعظیم(ع) می‌دانند که باید تمام اقداماتشان در راستای رسیدن به سبک زندگی باشد. به‌ همین خاطر اگر شما امروز به سوابق کاری و فعالیت‌های آستان نگاهی داشته باشید و یا به سایت اینترنتی مربوطه مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که ما همواره با دعوت از کارشناسانی که مربیان سبک زندگی هستند و اساتید آقا و خانم و چهره‌های حوزوی و دانشگاهی برای همه اقشار جامعه از جمله نوجوانان، جوانان و عموم جامعه و حتی بانوان خانه‌دار به صورت خاص و تخصصی به این موضوع پرداخته‌ایم.

خادم‌القرآن سلیمی در ادامه با بیان اینکه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با دعوت از تمامی اقشار برای حضور در کلاس‌های سبک زندگی، تحکیم خانواده، شیوه زندگی پس از ازدواج و آشنایی‌های پس از ازدواج، آن‌ها را با سبک زندگی اسلامی آشنا می‌کند، اظهار کرد: همچنین در موارد دیگر آشنایی با لطمات و خطرات ارتباطات جدید، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و برنامه‌هایی که دشمنان انقلاب در این قالب دارند را برای خانواده‌ها آموزش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در تمام زمینه‌ها و ظرفیت‌ها برای تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی در آستان از شاخص قرآنی استفاده می‌کنیم، به ایکنا گفت: اقدامات و حرکاتی که در مجموعه کتابخانه معظم آستان، تالار علم آستان و همچنین سایر برنامه‌هایی که در قسمت‌های مختلف دیده می‌شود به جهتی هدایت می‌شوند که مردم را با سبک زندگی اسلامی آشنا کنند؛ منتهی ما امروز کماً و کیفاً از کار خودمان راضی نیستیم و دلیل آن هم این است که دستمان در حوزه بودجه و اعتبارات بسته است.

معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم حسنی(ع)، ضمن گلایه‌مندی از وضعیت بودجه اختصاص یافته به این آستان گفت: قصد ندارم حرف سیاسی بزنم اما نباید شرایط توزیع بودجه در کشور به حدی باشد که آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به دلیل محدودیت‌ها مجبور شود بخش قابل توجهی از چهره‌های علمی و اعضای هیئت علمی دانشکده علوم و حدیث و مؤسسه علوم و حدیث را تعدیل کند و بخش باقی مانده آن‌ها هم در طول یک‌سال گذشته تنها ۵۰ درصد حقوق دریافت کنند.
 
تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی
سلیمی اضافه کرد: مسئولان باید بعضی از بودجه‌هایی که برای کار‌های غیر فرهنگی، اما برای کشور ضروری است و همچنین کار‌های فرهنگی که ضروری است را هم ببینند و به آن بودجه اختصاص دهند. سیاست این نظام تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی است، لذا عملا هم باید در این هدف و سیاست جدی باشند و از آن حمایت کنند.

وی تصریح کرد: چرا باید یکی از مشکلات آستان عبدالعظیم(ع) در زمان برگزاری مراسم مربوط به اربعین، عاشورا، مسلمیه و مانند آن، کمبود سرویس بهداشتی باشد؟ ما وظیفه خدمات‌رسانی داریم، ولی همه این خدمات دست ما نیست و سازمان‌هایی که در کشور مأمور تأمین این بودجه‌ها هستند باید حمایت کنند تا خدمات ما با افتخار به زائران عزیز ارائه شود. امروز به ناچار ناگریز شدیم و از فرمانداران تقاضا کردیم تا ما را در این زمینه حمایت کنند؛ آن‌ها هم این تأکید را داشتند و ستاد اربعین هم بر این موضوع تأکید کرد تا بخش‌نامه‌ای را به مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، ادارات و سازمان‌ها بدهند که درب تمامی دفاتر آن‌ها در طول برگزاری این مراسم باز باشد تا مردم بتوانند از سرویس‌های بهداشتی این اماکن استفاده کنند.

معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم حسنی(ع)، افزود: شاید این طرح خوب باشد، اما به هیچ‌وجه ایده‌آل نیست، چرا که وقتی شما می‌گویید در همه مدارس و سازمان‌ها باز باشد باید نگهبان بگذارید، حفاظت کنید و مراقب مشکلات باشید؛ ولی اگر می‌آمدند و جایی را می‌دیدند و نیازسنجی می‌کردند وضعیت قطعا بهتر از حال می‌شد. در طول سال بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر زائر به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مشرف می‌شود، آیا نباید نیاز‌های این مکان را در رابطه با احداث دو پارکینگ بزرگ زیر‌زمینی چند طبقه برای مردم فراهم کنند تا ضمن درآمدزایی، مردم هم در رفت‌‌وآمد مشکل نداشته باشند؟ دقیقا مانند چیزی که در حرم حضرت معصومه(س) ایجاد شد.

سلیمی بیان کرد: وقتی مردم ناگزیر شوند که خودروی خودشان را در هر کوچه و پس‌کوچه‌ای پارک کنند، در نهایت ازدحام و ترافیک می‌شود. پلیس هم باید هزینه‌ای برای جمع‌آوری این خودر‌وها اختصاص دهد و در نهایت صاحب خودرو هم باید هزینه برای ترخیص خودرو بپردازد؛ اما اگر مجموعه این هزینه‌ها را در طول سال جمع کنیم، با یک دهم آن می‌توانیم پارکینگ احداث کنیم و ضمن ایجاد تسهیلات برای زائران با ایجاد درآمدزایی شاهد بازگشت پول هزینه شده نیز باشیم.

انتهای پیام
captcha