سبقه بالای علم و دانش در ایران/ همدان یکی از گوهرهای راه ابریشم است
کد خبر: 3844242
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

سبقه بالای علم و دانش در ایران/ همدان یکی از گوهرهای راه ابریشم است

گروه اجتماعی ـ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: هزاران سال پیش که جهان غرب زور در بازو داشته و سپر به دست بود، فردوسی شاعر نام‌آشنای ایران اشعاری درباره فضیلت علم و دانش می‌سراید که این نشان از سبقه بالای علم‌آموزی در این کشور است.

سبقه بالای علم و دانش در ایران/ همدان یکی از گوهرهای راه ابریشمبه گزارش ایکنا از همدان، حجت اله ایوبی٬ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران امروز 1 مهرماه در افتتاحیه اجلاس جهانی راه ابریشم، اظهار کرد: همدان شناسنامه ملت ایران است.
وی با بیان اینکه ما جزء نوادر انجمن‌هایی هستیم که به نام یک‌راه دورهم جمع شده‌ایم، گفت: راه یعنی تحرک٬ پویایی٬ مراقبت٬ رفتن٬ امید برای رسیدن به هدف و از راه منحرف نشدن است.
ایوبی اضافه کرد: ملت‌های ساکن راه ابریشم ملت‌های ویژه‌ای هستند٬ با نگاه به تاریخ این سرزمین‌ها و میراث باقی‌مانده نشان می‌دهد مردمان این سرزمین‌های راه ابریشم پر از شادابی٬ طرب و بهجت است.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: مردمان این سرزمین مردمانی دانا و اهل علم و دانش هستند٬ کلمه در این سرزمین‌ها از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.
ایوبی افزود: راه ابریشم تنها تمدنی است که هنر خوشنویسی دارد٬ هزاران سال پیش که جهان غرب زور در بازو داشته و سپر به دست بودند فردوسی شاعر نام‌آشنای ایران شعر با مصما « توانا بود هرکه دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود» را می‌سراید که این نشان از سبقه بالای علم و دانش در این کشور است.
وی بیان کرد: مردمان این سرزمین از هزاران سال پیش باادب٬ اخلاق٬ علم و احترام آشنا و پایبند بوده‌اند، امروز نیز سازمان جهانی یونسکو در همه عرصه‌ها به دنبال اخلاق در علم٬ اخلاق رسانه‌ای و اخلاق در دانش و ... است.
ایوبی گفت: مدرسه فاضله ملت‌های راه ابریشم این است که حاکمان آن عدالت‌گستر و عادل هستند این سخن هزاران سال پیش و اکنون ماست٬ اخلاق و فضیلت عقل از ویژگی‌های سرزمین‌های جاده ابریشم است.
وی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این سرزمین‌ها عشق به هنر و موسیقی است٬ موسیقی در برخی سرزمین‌های راه ابریشم قدمت ۴ هزارساله دارد٬ هنر٬ موسیقی٬ شعر٬کتاب ٬ ادب و ... همگی از ویژگی سرزمین‌های این راه است.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اینکه امروز زنده کردن راه ابریشم زیارت اهل قبور نیست بلکه راه‌حلی است برای جهان امروز، گفت: جهان امروز نیازمند و تشنه آموزه‌های اخلاق٬ ادب٬ شعر و احترام سرزمین‌های راه ابریشم است.
وی با اشاره به اینکه استان همدان یکی از گوهرهای راه ابریشم است ابراز کرد: راه ابریشم امروز رفتن به گذشته نیست بلکه راه‌حلی است برای تبادل فکر٬ اندیشه و فرهنگ و این مهم باید به همگان معرفی شود.
انتهای پیام

captcha