پیاده‌روی اربعین؛ شیوه‌ای نوین از تعاملات انسانی
کد خبر: 3845990
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
سلیمی بیان کرد:

پیاده‌روی اربعین؛ شیوه‌ای نوین از تعاملات انسانی

گروه جامعه ــ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در سومین همایش بین‌المللی اربعین اظهار کرد: راهپیمایی اربعین می‌تواند شیوه نوینی از تعاملات انسانی را نشان دهد. لذا از پژوهشگران توقع داریم که این پدیده را مطالعه و الگوهای علمی برای فهم آن را به جهانیان عرضه کنند.

پیاده‌روی اربعین؛ شیوه‌ای نوین از تعاملات انسانیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، در سومین همایش بین‌المللی اربعین ضمن قدردانی و تجلیل از برگزارکنندگان این رویداد، مهمانان خارجی و معاون فرهنگی وزارت علوم، اظهار کرد: باید توجه کنیم که تحلیل‌های گوناگونی در زمینه اربعین مطرح است. لذا دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دانشگاهی که بر پدیده‌های اجتماعی و علوم انسانی تمرکز ویژه‌ای دارد پیشگام برگزاری این رویداد شده است.

وی در ادامه گفت: معتقدیم راهپیمایی اربعین پدیده‌ای جدید است که می‌تواند آثار جهانی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ابتدای قرن بیست و یکم میلادی شاهد پدیده‌هایی هستیم که از بستر فرهنگ‌ها و اندیشه‌های مذهبی بروز می‌یابد اما در چارچوب تنگ پدیده‌های مدرن باقی نمی‌ماند و اربعین یکی از همین رویدادهاست.

وی یادآور شد: از سال ۱۹۴۸ که راهپیمایی بزرگ انقلابی در چین رخ داد، هرگز چنین اجتماع گسترده‌ای مانند اربعین وجود نداشته و پیاده‌روی اربعین از ابتدای قرن بیستم تاکنون بی‌نظیر است.

سلیمی با اشاره به تنوع و تکثر موجود در پیاده‌روی اربعین گفت: در این اجتماع بزرگ، انسان‌ها از ملیت‌ها، قومیت‌ها و گرایش‌های سیاسی مختلف حول یک پیام آزادی‌بخش، که از ۱۴۰۰ سال پیش برای ما ارسال شده است، جمع می‌شوند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در زمانه‌ای که قدرت‌طلبان دنیا برای اندکی اقتدار و منافع پست دنیایی، مردمانی را به فلاکت می‌کشند، جمعی با نیات الهی در فضایی آکنده از انسانیت، محبت و وفاداری دور یکدیگر جمع می‌شوند.

سلیمی همچنین اظهار کرد: راهپیمایی اربعین می‌تواند شیوه نوینی از تعاملات انسانی را به ما نشان دهد. به همین دلیل از دانشمندانی که به همایش بین‌المللی اربعین دعوت شده‌اند توقع داریم این پدیده را مورد مطالعه علمی قرار دهند و الگوهای علمی برای فهم آن را به جهانیان عرضه کنند.

در پایان هیئت مهمان از کشور عراق، پرچم متبرک به عتبه حسینی را به سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول سومین همایش بین‌المللی اربعین، اهدا کرد.

انتهای پیام
captcha