بی‌توجهی جامعه به واکاوی ابعاد سیره پیامبر اسلام
کد خبر: 3852540
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سروش محلاتی بیان کرد:

بی‌توجهی جامعه به واکاوی ابعاد سیره پیامبر اسلام

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سروش محلاتی ضمن اشاره به اهمیت کسب معرفت از سیره پیامبر(ص) به منزله یکی از منابع معرفت دینی، از بی‌توجهی جامعه به واکاوی این سیره انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر شب گذشته، سوم آبان‌ماه، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی برگزار شد. وی در این مراسم به بحث درباره «ثابت و متغیر در سیره نبوی» پرداخت و اظهار کرد: در دین اسلام چند منبع اصلی و مهم وجود دارد. منبع اول قرآن کریم و منبع دوم سنت است. سنت قلمرو گسترده‌ای دارد و قول و فعل همه معصومین(ع) را شامل می‌شود، ولی در این میان سیره پیامبر(ص) از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر به قرآن مراجعه کنیم، خداوند پیامبر(ص) را به عنوان اسوه معرفی کرده است. ایشان یک الگوست که امت اسلامی باید بر اساس این الگو رفتار کند؛ لذا آنچه رسول اکرم(ص) بگوید برای ما سرمشق است. تعبیر دیگری که در قرآن کریم در این زمینه وجود دارد این است که رسول خدا را به عنوان «شهید» و گواه بر این امت معرفی می‌کند. همه باید به سمت و سوی او توجه داشته باشند.

سروش محلاتی افزود: وقتی امام حسین(ع) وصیت خود را در اختیار محمد بن حنفیه قرار داد حضرت در آنجا نوشتند: من می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم؛ ولی امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند تفاسیر مختلفی وجود داشته باشد. کدام معروف؟ کدام منکر؟ معروف با برداشت چه کسی؟ بنی‌امیه و بنی‌عباس هم ادعا می‌کردند که ما امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم. لذا در این وصیت حضرت اضافه فرمودند: من می‌خواهم به سیره جدم عمل کنم؛ یعنی هدف مسئله الگو قرار دادن سیره پیامبر و در ادامه سیره امیرالمؤمنین(ع) است. اگر قرار است اصلاحی و تغییری در جامعه رخ بدهد باید الگوی خاصی داشته باشد.

مؤلف کتاب «فقاهت در عاشورا» تصریح کرد: از حضرت امام باقر(ع) سؤال شد وقتی حجت خدا قیام می‌کند با کدام روش و الگو آن حکومت عدل در جهان استقرار پیدا می‌کند؟ امام باقر(ع) فرمودند: با همان روش پیامبر(ص). یعنی جامعه به سنت پیامبر(ص) برمی‌گردد. راوی مجدد از حضرت سؤال کرد: سیره پیامبر چه بوده است؟ امام فرمودند: سیره پیامبر این بود که جاهلیت را ابطال کرد و عدالت را جایگزین کرد. محور سیره پیامبر عدالت بود. همان عدالت در دوران پایانی و در حکومت موعود مجدداً زنده خواهد شد. چنین نگاهی به سیره پیامبر در معارف ما وجود دارد.

وی تأکید کرد: سیره پیامبر(ص) تاریخ انقضا ندارد و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد بر اساس زنده کردن همین سیره است. بر این اساس ما باید این سیره را بشناسیم. این سیره یک الگوی جامع و فراگیر است و زندگی فردی و اجتماعی انسان را در ابعاد مختلف در برمی‌گیرد. متأسفانه به دلایل مختلفی فعلاً جامعه ما جامعه‌ای است که کمتر به سیره پیامبر(ص) توجه دارد. من درصدد واکاوی این موضوع نیستم که چرا بین ما و سیره نبوی فاصله به وجود آمده، ولی واقعیت این است که کمتر در این رابطه بحث می‌شود و ما کمتر به این موضوع توجه داریم.

انتهای پیام
captcha