به گزارش ایکنا؛ برنامه افق که روزهای شنبه هر هفته بر روی امواج رادیو قرآن پخش میشود، در روز 25 آبانماه به بررسی هفته قرآن در دانشگاهها پرداخت. در این برنامه امین ناجی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به عنوان میهمان تلفنی حضور داشتند که هر کدام به بیان مواضع خود پرداختند.
توجه به ابعاد مختلف فعالیتهای قرآنی
در ابتدای این برنامه، امین ناجی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور ضمن اشارهای به پیشینه هفته قرآن در دانشگاهها گفت: روز 24 آبانماه، سالگرد ارتحال علامه «سیدمحمدحسین طباطبایی»، مفسر برجسته قرآن کریم است و بخش دانشگاهی به احترام این مفسر برجسته، تصمیم گرفته است تا از روز 18 تا 24 آبانماه که منتهی به مناسبت مورد اشاره است، به برنامههای قرآنی بپردازد و آن را به عنوان هفته قرآن در دانشگاهها نامگذاری کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از فلسفههای این نامگذاری میتواند توجه نسل جوان به شخصیت علامه طباطبایی و تفسیر برجسته ایشان باشد، افزود: این توجه نه تنها از باب وجودی ایشان، بلکه از باب جریان تفسیر و اینکه قرآن کریم در جریان تاریخ و عصر قابلیت تفسیرپذیری و فهم دارد، باید باشد. لذا در طول این هفته میتوان با تدارک برنامههایی یادآور شد که قرآن برای ما بوده و خطاب به ماست. نکته دیگر اینکه بسیاری از نکات در قرآن وجود دارد که ممکن است مفسران قبلی به آن دست نیافته باشند و ما به آنها دست یابیم.
ناجی با تأکید بر اینکه هفته قرآن در دانشگاه نیازمند بازشناسی و اتخاذ یک رویکرد مجدد است، تصریح کرد: لازم است همه دانشگاهیان در سالهای بعد به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. امیدوار هستیم از همین الان برای سال بعد این پیشبینی از سوی مسئولان فرهنگی دانشگاهها صورت بگیرد.
معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور در بخش دیگری از صحبتهای خود در این برنامه به فعالیتهای قرآنی دانشگاه پیام نور اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این دانشگاه در تمامی مراکز 480 گانه خود کانون قرآن و عترت دایر کرده است، اظهار کرد: عمده فعالیتهای قرآنی ما در دو حوزه طراحی شده است. یکی از این حوزهها فعالیت عمومی قرآن برای ترویج و شناساندن محورهای قرآن به دانشجویان است. غالب این فعالیتها از سوی کانونهای قرآن و عترت دانشجویی با همراهی و مشاوره اساتید و اعضای هیئت علمی صورت میگیرد.
وی بیان کرد: محور دیگر فعالیت قرآنی در دانشگاه پیام نور، الگوسازی و یافتن پدیدههای قرآنی و حضور آنها در مواضع مختلف مسابقات قرآن است. ما این کار را در سه مرحله مسابقات و جشنواره قرآنی دانشگاه انجام میدهیم. امسال بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت را در استان کرمان برگزار کردیم که با رشد کمّی 100 درصدی روبرو بود. جمعیت مخاطبان در شش بخش مسابقات در سال گذشته 6500 نفر بود که امسال به بیش از 13 هزار نفر رسید.
ناجی در بخش پایانی صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که اصولاً در دانشگاهها باید چه نوع فعالیتهای قرآنی را شاهد باشیم، به طرح این سوال پرداخت که آیا دانشگاهها مانند سایر موسسات عمومی مروج قرآن، وظیفه یکسانی دارند؟ گفت: در ایام برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور، کارگاههای ایدهپردازی در حوزه قرآن برای گسترش فعالیتهای قرآنی به عرصه عمومی اقداماتی را انجام دادیم. همچنین در نظر داریم تا برای سال آتی در حوزههای پژوهشی متناسب با موضوعات و مسائل مطرح در حوزه قرآن دست به احصاء بزنیم. به اعتقاد من یکی از رسالتهای بخش دانشگاهی در عرصه فعالیتهای قرآنی احصاء پژوهشهای قرآنی، مقالات و تألیفات در این عرصه است.
حذف مناسبت هفته قرآن در دانشگاهها
بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از برنامه افق رادیو قرآن، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان به بیان مواضع خود در مورد هفته قرآن در دانشگاهها پرداخت.
شوشتری با اشاره به اینکه نامگذاری یک هفته به نام قرآن بهانهای است که کارهای شاخصی که طی سال انجام شده است، در این مناسبت ارزیابی شود، گفت: اعتقاد دارم این هفته یک مناسبت فراموششده است و سالهای سال در این وضعیت بوده است. من به یاد ندارم به خاطر این هفته کارویژهای از طریق نهادها انجام شده باشد. شاید بخشی از این بیتوجهی به زمانبندی بازگردد. معمولاً ماه رمضان اوج کارهای فرهنگی و قرآنی است و فعالیتهای دیگر همچون جشنواره ملی که 27 دوره آن را جهاد دانشگاهی برگزار کرد نیز در زمانهای دیگر برگزار میشود.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه هفته قرآن در دانشگاهها به لحاظ زمانی در زمان خوبی در نظر گرفته شده و دانشجویان فراغت خوبی برای انجام برنامههای جنبی دارند، بیان کرد: من به یاد ندارم در جلسات و نشستهای دانشگاهی بحثی در مورد این مناسبت صورت گرفته باشد یا دانشگاهها اعلام کنند برنامه ویژهای در این زمینه دارند.
شوشتری با اشاره به آسیب نامگذاریهای متعدد، افزود: نامگذاریهای متعدد باعث میشود کار جدی گرفته نشود. بخش دانشگاهی میتوانست جشنواره ملی را در این ایام برگزار کند، اما اعتقاد دارم هفته قرآن و دانشگاه مانند خود قرآن مهجور و مظلوم واقع شده است. من اعتقاد دارم حالا که هیچ برنامه ویژهای تعریف نشده است، اگر این مناسبت را از تقویم حذف کنیم، بهتر است.
وی در پایان با بیان اینکه راههای ارتباط دادن دانشجویان با قرآن را هنوز کشف نکردهایم، اظهار کرد: هنوز هم اعتقاد داریم تنها راه حضور دانشجویان و جوانان در عرصه قرآن، روخوانی، حفظ، قرائت و مسائلی از این دست است، در صورتی که ترغیب جوان به فعالیت قرآنی با رویکردهای دیگر نیز ممکن است.
هفته قرآن در دانشگاه به دنبال داغ کردن تنور فعالیتهای قرآنی
در ادامه برنامه افق، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به روی خط آمد و به بیان سخنانی پرداخت. وی با اشاره به برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآن وعترت وزارت بهداشت یک هفته قبل از آغاز هفته قرآن در دانشگاه، گفت: ما برای هفته قرآن در دانشگاهها حدود 20 برنامه به دانشگاههای علوم پزشکی پیشنهاد دادهایم تا به فراخور توانمندی خود، برنامههایی را از بین آنها برگزیند و انجام دهند.
بحرالعلوم با تأکید بر اینکه فعالیتهای قرآنی وزارت بهداشت منحصر در یک هفته نیست و در طول سال جاری است، گفت: با این وجود، باید از مناسبت فعلی برای تجمیع برنامهها، عضوگیری کانونها و ... استفاده کنیم. باید تلاش شود تا در این هفته تنور فعالیتهای قرآنی داغتر از دیگر ایام باشد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نباید تمام بار قرآنی شدن دانشگاهها را روی دوش هفته قرآن در دانشگاهها بیندازیم، بیان کرد: در ایام هفته وحدت قرار داریم. آیا صحیح است که تمام بار وحدت مسلمانان را از این هفته خواستار باشیم و در ایام دیگر هیچ کاری انجام ندهیم؟ لذا من اعتقاد دارم فعالیتها در این هفته باید به طور نسبی متفاوت از ایام دیگر باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در مورد حذف این مناسبت از تاریخ دانشگاهی چیست، گفت: اگر قرار باشد قرآن در دانشگاهها در همین هفته بماند و قرآن را در یک زمان و مکان محصور کنیم، اگر حذف شود، بهتر است. اما اعتقاد دارم که اینگونه نیست.
بحرالعلوم در بخش پایانی صحبتهای خود در مورد توقعی که از فعالیتهای قرآنی بخش دانشگاهی میرود، گفت: ما از عموم مردم توقع داریم قرآن را بخوانند و بفهمند، اما از جامعه علمی توقع داریم نسبت قرآن با علوم دیگر را بشناسند. البته این کار دشواری است. از دانشگاه جمهوری اسلامی انتظار میرود نسبت قرآن با علوم دیگر را مشخص کند و ربط قرآن با موضوعات مورد مطالعه خود را پیدا کنند.