فعالیت خانه قرآن فاطمه زهرا(س) نصیرشهر؛ از کلاس‌های آموزشی تا حمایت از کودکان بدسرپرست
کد خبر: 3864129
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
با یاوران وحی/42

فعالیت خانه قرآن فاطمه زهرا(س) نصیرشهر؛ از کلاس‌های آموزشی تا حمایت از کودکان بدسرپرست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ خانه قرآن فاطمه زهرا(س) نصیرشهر در کنار آموزش‌ قرآن، مرکز نیکوکاری را برای حمایت از کودکان بدسرپرست و خانواده‌های نیازمند ایجاد کرده است و روستاهای شهرستان رباط کریم را نیز تحت پوشش قرار داده است.

شنبه//تشکیل مرکز نیکوکاری به برکت قرآن  و ترویج ازدواج آسان/ بهره مندی روستاییان از معارف الهی

خانه قرآن فاطمه زهرا(س) نصیرشهر شهرستان رباط کریم از سال 1393 با دریافت مجوز از سوی اداره تبلیغات اسلامی، به‌عنوان نخستین خانه قرآن در این شهرستان، فعالیت خود را آغاز کرد و موفق به تشکیل مرکز نیکوکاری نیز شده است. بدین ترتیب در چهل‌‌‌ودومین نشست «با یاوران وحی» ایکنا که با هدف معرفی و تجلیل از فعالان قرآنی در مؤسسات مردمی است، درباره راه‌اندازی فعالیت‌ها و اهداف خانه قرآن فاطمة الزهرا(س) نصیرشهر، با سمیرا کرمی، مدیر خانه قرآن فاطمة الزهرا(س) که سابقه‌ای شش‌ساله در امر فعالیت‌های قرآنی در نصیرشهر، دارد و در حال حاضر مدیر کانون فرهنگی ـ تبلیغی «کوثر» و رئیس مرکز نیکوکاری شهرستان رباط کریم است، گفت‌وگویی داشتیم که از نظر می‌گذرد؛

ایکنا ـ از راه‌اندازی مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) چه هدفی را دنبال می‌کردید؟

با توجه به علاقه‌ای که از کودکی به فراگیری قرآن و معانی آیات الهی در وجودم بود، همواره به همراه مادر در جلسات خانگی قرآن‌ شرکت کرده و همواره شوق درک معانی قرآن را داشتم و این انگیزه‌ای برای حضور در دوره‌های متنوع قرآنی از ابتدای نوجوانی شد.

در سال 1393 موفق به گذراندن دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن‌ شدم و پس از آن در رشته‌های تخصصی مانند تجوید و مفاهیم قرآن و امام‌شناسی شرکت کرده و دوره تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی را گذراندم.

بنده پس از دریافت مدرک تحصیلی دیپلم با همکاری دوستان، در سال 1393 موفق به راه‌اندازی خانه قرآن با دریافت مجوز از سوی اداره تبلیغات اسلامی شدم. اخذ مجوز و راه‌اندازی آن اشتیاقی برای ادامه تحصیل ایجاد کرد به طوری که در دوره تربیت مربی دانشگاه علمی ـ کاربردی تهران، مدرک کارشناسی مبلغ را دریافت کردم.

ایکنا ـ محور فعالیت‌های خانه قرآن و علت نامگذاری آن را بیان کنید.

از ابتدای امر، فعالیت این مرکز در مکانی اجاره‌ای به مساحت 120 مترمربع در شهر نصیرشهر آغاز شد و امروز با گذشت شش سال از فعالیت این مرکز، موفق به جذب علاقه‌مندان شدم. باوجود اینکه دوستان، اسامی مختلفی برای این مرکز پیشنهاد دادند، با توجه به عشق و علاقه‌ای که به حضرت فاطمه(س) در قلبمان بود، نام مبارک فاطمة الزهرا(س) برای این مرکز قرآنی انتخاب شد.

مهمترین هدف این مرکز، آموزش قرآن و عمل به «فرامین الهی» است. خانه قرآن فاطمه زهرا(س) آموزش‌های مختلفی را در رشته‌های قرآنی اعم از روخوانی، روان‌خوانی به همراه معانی آیات قرآن، تجوید، مفاهیم و غیره برای علاقه‌مندان در همه مقاطع سنی(نونهالان تا بزرگسالان) اجرا می‌کند.

به منظور شناخت بیشتر بانوان از اهل بیت(ع)، همچنین آشنایی با رویکرد زندگی معصومین، بر برپایی دوره‌های امام‌شناسی برای آنان در خانه قرآن تاکید شده است که خوشبختانه از سوی مخاطبان استقبال خوبی صورت گرفت.

این مرکز قرآنی که در حال حاضر بیش از 200 قرآن‌آموز را تحت پوشش قرار داده از اساتید متبحر در حوزه آموزشی - تربیتی بهره‌مند شده است. همچنین اجرای طرح آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن ویژه کم‌سوادان و بی‌سوادان از دیگر فعالیت‌هایی است که نتیجه خوبی به همراه داشت.

از آنجایی که خانه قرآن در بحث آموزش‌های عمومی قرآن و عمل به آن همواره گام‌هایی برداشته است، بنا است که در سال جاری با تحقق به فرمایش مقام معظم رهبری بر حفظ قرآن‌، دوره‌های آموزش حفظ کل به صورت تخصصی ویژه نوجوانان و جوانان برگزار شود. به منظور استعدادیابی، سنجش و ارزیابی از قرآن‌آموزان انجام و پس از آن به کلاس‌های آموزش حفظ قرآن سوق داده می‌شوند.

ایکنا ـ ارتباط این مرکز با دیگر مراکز فعال قرآنی در شهرستان رباط کریم چگونه است؟

این مرکز، نخستین مرکز قرآنی در شهرستان رباط کریم است که فعالیت‌های خود را از یک خانه استیجاری آغاز کرد و هم اکنون با هدف توسعه و ترویج قرآن در حسینیه‌های شهرستان و روستاهای اطراف موفق به ارزیابی قرآن‌آموزان و برگزاری آموزه‌های قرآن کریم در روستاهای اطراف شده است که خوشبختانه علاقه‌مندان زیادی در این راستا به کلاس‌های قرآنی جذب شدند.

پس از افتتاح خانه قرآن فاطمه زهرا(س) و گذشت پنج سال از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این مرکز و آشنایی عموم مردم با این مؤسسه، راه‌اندازی کانون تبلیغاتی «کوثر» در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه این کانون تشکیل و هم‌اکنون برنامه‌های مولودی‌خوانی، شعرخوانی و غیره در مراسم‌های مناسبتی اجرا می‌شود.

ایکنا ـ به عنوان یک فعال قرآنی در رباط کریم، چه کمبودهایی در نصیرشهر مشاهده می‌کنید و مؤسسه چه اندازه توانسته است از ظرفیت‌های این شهر بهره ببرد؟

کمبودها همیشه در همه جا علی الخصوص کارهای قرآنی وجود دارد و هر اندازه به آن رسیدگی شود باز هم کمبودها احساس می‌شود. خانه قرآن فاطمه زهرا(س)، با هدف آموزش قرآن تا کنون از سوی هیچ ارگان قرآنی حمایت نشده، بلکه حمایت‌های مالی از سوی مردم و قرآن‌آموزان صورت گرفته است. باتوجه به اینکه نصیرشهر در شهرستان رباط‌کریم، از شهرهای مذهبی هست، بنابر این مردم از ظرفیت‌های بالایی در جهت فراگیری قرآن‌ کریم برخوردارند و بانوان فعال قرآنی که در این شهر به منظور ترویج فرهنگ قرآنی، جلسات خانگی بسیاری را در سطح شهر برپا می‌کنند. خانه قرآن موفق شده است با ارائه آموزش‌های قرآنی و برنامه‌های فرهنگی از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببرد.

خانه قرآن فاطمه زهرا(س)، به منظور جذب بانوان و دختران به فراگیری قرآن و معارف اسلامی، برنامه‌های فرهنگی مانند کلاس‌های چرم‌دوزی، گلدوزی و برنامه‌های اردوهای سیاحتی و زیارتی را در دستور کار قرار داده است.

شنبه//تشکیل مرکز نیکوکاری به برکت قرآن  و ترویج ازدواج آسان/ بهره مندی روستاییان از معارف الهی

ایکنا ـ آیا فعالیت‌های خانه قرآن فاطمه زهرا(س) محدود به قرآن‌آموزان مؤسسه می‌شود و یا مناطق دیگر هم تحت پوشش آموزش قرار دارد؟

با توجه به استقبال روستاییان اطراف شهرستان رباط کریم از آموزش‌های قرآن، یک‌سال است بنده وظیفه خود دانسته که با حضور در روستاها، به آموزش قرآن برای علاقه‌مندان بپردازم. در کنار این آموزش‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن، آموزش‌های صنایع دستی و هنری کاملا به صورت رایگان ارائه می‌شود.

ایکنا ـ خودکفایی مؤسسات قرآنی چطور حاصل می‌شود؟

خانه قرآن فاطمه زهرا(س)، همواره تلاش می‌کند که برنامه‌های فرهنگی و قرآنی متنوعی را برای قرآن‌آموزان برپا کند. این مرکز با اخذ درصدی شهریه از قرآن‌آموزان و با کمک و حمایت‌های مردم موفق شده است، تاکنون بدون هیچ حمایتی از سوی نهادی به کار خود ادامه بدهد. مؤسسات می‌توانند با درایت به خودکفایی برسند. تا به امروز از هیچ ارگان و متولی قرآنی بودجه دولتی دریافت نشده است. اگر دولت، حداقل حمایت را برای تامین وسایل آموزشی مؤسسات و هزینه‌های آنان انجام دهد، کافی است، مابقی هزینه‌ها با کمک مردم تامین خواهد شد.

ایکنا ـ دغدغه اصلی شما در این حوزه چیست؟

با وجود اینکه مربیان و فعالان قرآنی بدون هیچ چشم‌داشتی در مراکز قرآنی به صورت تمام وقت در راه قرآن فعالیت می‌کنند، اما متاسفانه از نظر بیمه هیچ حمایتی نمی‌شوند. همواره بیمه فعالان قرآنی پربحث‌ترین موضوع بوده است، زیرا تعداد بسیاری از فعالان قرآنی منتظر این موضوع هستند.

البته در خانه قرآن سعی می‌شود که بر روی حفظ قرآن تخصصی‌تر کار صورت گیرد. هدف اصلی در این مرکز، عمل به آیات است. قرآن همانند دریای بیکران است که کمک کردن به فقرا یکی از قطره‌های این دریا است. خداوند به برکت وجود این خانه قرآن، راه کمک کردن به نیازمندان و تشکیل بنیاد خیریه را به سمت‌مان باز کرد. خانه قرآن فاطمه زهرا(س)، شهرستان رباط کریم زیر نظر کمیته امداد امام خمینی(ره)، مرکزی را به نام بنیاد نیکوکاری علی ابن ابی طالب(ع) راه‌اندازی کرد که خانواده‌های بدسرپرست را تحت پوشش قرار داده است. در حال حاضر با حمایت خیرین، بیش از 300 خانواده بدسرپرست تحت پوشش قرار گرفته‌اند که در وهله نخست به سمت قرآن دعوت شده و سپس مورد حمایت مالی و معنوی قرار می‌گیرند.

این مرکز قرآنی همچنین به سبک زندگی اسلامی توجه ویژه‌ای دارد. به طوری که کارگاه‌های آموزش خانواده، مشاوره، ازدواج را در فرهنگ‌سرای بهاران برپا می‌کند و در حوزه تربیت کودکان و آشنایی با سبک اسلامی، دوره‌های آموزشی در این مرکز برپا می‌شود.

خانه قرآن فاطمه زهرا(س)، نمایندگی ارگان خیریه حضرت رقیه(س) را در شهرستان تهران به عهده دارد و در این راستا در امر ازدواج آسان و ترویج آن فعالیت‌هایی مانند برپایی نمایشگاه در شهرستان و تهیه جهیزیه به جوانان را انجام می‌دهد. برای جذب این خیرین، همواره جلساتی با آنان برپا می‌شود که خوشبختانه افراد زیادی هستند که اعلام آمادگی کردند تا از خانوادهای بدسرپرست و جوانان در شرف ازدواج حمایت کنند.

شنبه//تشکیل مرکز نیکوکاری به برکت قرآن  و ترویج ازدواج آسان/ بهره مندی روستاییان از معارف الهی
ایکنا ـ در سطح کشور تعداد زیادی مؤسسه داریم، به نظر شما این تعداد می‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد؟

در جامعه اسلامی هر اندازه کلاس آموزشی، مربی قرآن، مرکز، خانه قرآن و مؤسسات قرآنی فعالیت کنند برای این تعداد جمعیت کشور، کم است. در حال حاضر برای هر 10 قرآن‌آموز یک مربی نیاز است. مؤسسات و مراکز قرآنی به عنوان بازوان اجرایی در کشور هستند که می‌توانند در ترویج فرهنگ قرآن در میان نوجوانان و جوانان موثر بوده و نسل قرآنی تربیت کنند.

برای جذاب کردن آموزش‌های قرآن در میان جوانان و خانواده‌ها، باید تدابیر تشویقی در حین آموزش برایشان در نظر گرفت و با برگزاری اردو‌، مسابقات فوتبال، برنامه‌های فرهنگی بتوان قرآن‌آموزان را جذب کرد. خانه قرآن فاطمه زهرا(س) با داشتن فضایی مناسب در 120 متر مربع، بیش از 200 قرآن‌آموز و خانواده‌های آنان را تحت پوشش دارد که برای همه مقاطع سنی برنامه‌های آموزشی و علمی تهیه کرده است.

ایکنا ـ آیا ملاک‌ها و ارزیابی‌هایی که از سوی نهادهای قرآنی برای چنین مراکزی انجام می‌شود، صحیح است؟ این حمایت‌ها چطور باید باشند؟

برای شخص بنده، ملاک ارزیابی به هیچ وجه مهم نیست و تنها هدف که همان آموزش صحیح وعمل به آیات الهی است، در رأس قرار دارد. بنده در خانه قرآن فاطمه زهرا(س) بر عملکرد به قرآن تاکید داشته و همچنین عارفانه و خالصانه به برکت قرآن و روایات اهل بیت(ع)، توفیق کمک به نیازمندان را داریم.

بدون شک ملاک‌هایی که برای ارزیابی مؤسسات و مراکز قرآنی در نظر گرفته شده درست است، اما در این مرکز تلاش می‌شود که مربی قرآن تربیت شده و تحویل جامعه شود. افراد بی‌سوادی در این مرکز تحت آموزش قرار گرفته‌اند که موفق به روخوانی صحیح قرآن شده و در حال حاضر جلسات خانگی را برای عموم برپا می‌کنند که این خود به نوعی ترویج قرآن است.

وی در پاسخ به اینکه چرا خانه قرآن به مؤسسه ارتقا داده نشده است، افزود: همواره در این فکر بوده‌ایم، اما اهدافمان در خانه قرآن در حال انجام است و هدفمان همان آموزش و عمل به قرآن است، بنابر این لزومی برای این سختی و عنوان مؤسسه وجود ندارد. در همین پله ثابت ایستاده و همواره کار قرآنی را با مدد خداوند و صاحب الزمان(عج) پیش خواهیم برد.

ایکنا ـ افق‌های پیش روی خانه قرآن چیست و آیا درخواستی در حوزه قرآن از مسئولان دارید؟

نگاه آینده این مرکز، همواره عمل به قرآن است. با نیت خالص پای به عرصه داشته و امیدواریم بتوانیم با توکل به خدا بیش‌تر از همیشه فعالیت کنیم. از مسئولان تقاضا دارم که توجه به مراکز، خانه و مؤسسات قرآنی داشته باشند. فعالان قرآنی در راه خدمت‌رسانی به قرآن گام برداشته و عاشقانه قدم برمی‌دارند، اما نیاز است کمک و حمایت‌های معنوی صورت گیرد.

مصاحبه از سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha