سعدی، ترجمان کمک و یاری به مردم است
کد خبر: 3892963
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

سعدی، ترجمان کمک و یاری به مردم است

مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس با تأكید بر اهمیت توجه به اندیشه‌های سعدی گفت: سعدی تجسم پاک‌زیستی و ترجمان کمک و یاری به مردمی است که آن‌ها را «اعضای یک پیکر» می‌داند.

به گزارش ایكنا از فارس‌، روح‌الله منوچهری، مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس، امروز، اول، اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینكه سعدی معلم انسان بودن است و باید از او برای گذران روزگار کنونی درس بگیریم، گفت: سعدی تجسم پاک‌زیستی و ترجمان کمک و یاری به مردمی است که آن‌ها را «اعضای یک پیکر» می‌داند.

وی افزود: اردیبهشت شیراز پیش از درختان سرفلک کشیده و عطر بهارنارنج کوچه‌هایش، با نام و نشان انسانی شناخته می‌شود که زبان فارسی، شعر، سخن، ادب و نوع دوستی را به تجلی رسانده است.

منوچهری با یادآوری اینكه اول اردیبهشت ماه جلالی در تقویم ایران اسلامی به نام بزرگ مردی ثبت شده است که دوستدار انسانیت و معلم اخلاق است، گفت: در تاریخ هزار ساله ادب فارسی ایران کمتر کسی همچون سعدی بوده که دنیا را دیده و آموخته اما هیچ جا را لایق‌تر از شهر و دیار خود و هیچ راهی را بهتر از دستگیری مردم و کمک به هم نوع نیافته است.

مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس با بیان اینكه سعدی مردی دنیادیده است، گفت: او در روزگاری پرخطر و در جغرافیایی سخت، سی سال از عمرش را در سفر می‌گذراند. در جای جای کلام او و صفحه صفحه شاهکارهایش، روایت روزگار مردمی است که سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته، اما زیستن را پیشه گرفته‌اند. سعدی انسان بودن را دیده و تجربه کرده و آن را با زبان هنر و ادب به گوش جهانیان ماندگار کرده است.

وی گفت: اکنون که بحران شیوع بیماری ناشناخته جهان را دستخوش تغییر کرده و بسیاری از عادات روزانه ما دچار دگرگونی شده باید به سعدی رجوع کرد. غزل‌های دلکش و بوستان و گلستان نغز او را خواند و درس زندگی گرفت.

منوچهری با تأكید بر اینكه سعدی فخر زبان فارسی و مردم شیراز است، گفت: باید او را بیشتر از همیشه خوانده و بشناسیم و به دیگران بیاموزیم. کتابخانه‌های عمومی همواره به این مهم پرداخته است. کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی سعدی‌شناسی و گلستان و بوستان‌خوانی از برنامه‌های ترویجی متداول کتاباخانه‌های عمومی در استان است.

مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس ادامه داد: کودکان، نوجوانان و اعضای بزرگسال در کتابخانه‌های عمومی در قالب کلاس‌های گوناگون به خوانش آثار سعدی، قصه‌گویی از داستان‌های آن، نقد و بررسی اشعار و یادگیری زبان و حکمت می‌پردازند که این برنامه با جدیت بسیار دنبال خواهد شد.

انتهای پیام
captcha