علم حیطه‌ای خارج از دین نیست
کد خبر: 3896939
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

علم حیطه‌ای خارج از دین نیست

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: علم نمی‌تواند خارج از حیطه دین باشد و آن چیزی که علم به‌درستی، آن را توصیه می‌کند دین نیز آن را همراهی کرده و هیچ تضادی با آن ندارد؛ چرا که هر جایی که علم حقیقی نکته‌ای را مطرح می‌کند، دین نیز به آن توجه دارد.

علم حیطه‌ای خارج از علم نیستحجت‌الاسلام عبدالله ابراهیمی، کارشناس آموزش اداره‎کل تبلیغات اسلامی  خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به رویکرد دین در مقابل علم و اینکه متولیان دینی می‌توانند در این وضعیت بحرانی نقش مؤثری داشته باشند، گفت: رسالت متولیان دین این است که در چند حوزه به این مسئله بپردازند که از جمله این رسالت‌ها می‌توان به بهداشت فردی، روانی، اجتماعی با رویکرد دینی و پاسخ به شبهاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، اشاره کرد.

وی ادامه داد: البته که همه این مقوله‌ها سالیان سال است از طریق متون دینی در دسترس ما قرار دارد و امروز زمانی است که مبلغان دینی باید این امور را بیشتر از گذشته ترویج دهند و از سویی مردم نیز باید به این توصیه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

ابراهیمی بیان کرد: در دین ما بارها به این امر اشاره شده که پیش و بعد از غذا باید دست‌های خود را بشوییم و بهداشت فردی خود را رعایت کنیم به‌گونه‌ای که امروز در این شرایط حساس به این کار مهم تأکید می‌شود. همچنین رعایت بهداشت روانی نیز امر بسیار مهمی در این روزها و این شرایط حساس است.

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه از نظر فقهی حق نداریم با انتشار اخبار نادرست، فضای رعب و وحشتی را در جامعه ایجاد کنیم؛ لذا باید مبانی دینی و فکری توسط علما به مردم انتقال داده شود، گفت: علاوه بر این موضوع نیز باید به گروه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود که دین اسلام با ایجاد رعب و وحشت مخالف بوده و اینکه برخی افراد اخبار نادرست و به نوعی دروغ و شایعه‌سازی را در جامعه منتشر می‌کنند و سعی دارند با ایجاد ترس، فضای روانی مردم را آلوده کنند نیز حرام می‌داند.

ابراهیمی اظهار کرد: همچنین در حوزه شبهات نیز باید گفت که عده‌ای درصدد هستند که به نوعی ایجاد شبهه کنند و می‌گویند که چرا باید حضور در مراکز دینی و اجتماعاتی که مربوط به باورهای دین ما می‌شود را کمرنگ کرد، در پاسخ به این شبهات باید گفت که دین توصیه می‌کند در مواقع ضروری لازم است که به این نکات توجه و حضور در اماکن و اجتماعات دینی و مذهبی را کمرنگ کرد.

رابطه مستحکم میان علم و دین

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی  خراسان رضوی گفت: همواره رابطه بین علم و دین، رابطه مستحکم است و هر جایی که علم و یقین وجود داشته باشد دین نیز آن را تأیید می‌کند، البته که فضای دین فضای فراتر از دانستنی‌های این جهان بوده و تمام علوم نیز در نزد حق است و باید این نکته را دانست که تمامی علوم بشری بر حق و معصومین(ع) پوشیده نیست.

وی بیان کرد: در همراهی دقیق دین با علم روز و مسائل اجتماعی شکی نیست، همانطور که شاهد بودیم آیت‌االله سبحانی از مراجعی بود که همان روزهای اولی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده بود اعلام کرد که باید نظر متخصصان مورد توجه قرار داده شود و همه ما باید به این توصیه‌ها عمل کنیم. این در حالی است که در رأس همه مراجع عالی و متولیان دین، مقام معظم رهبری نیز از تمامی متخصصان کادر پزشکی و همه افرادی که در این راستا در طی این مدت فعالیت داشتند و با یک حرکت علمی توانستند یک آسیب جدی را پیشگیری و درمان کنند، پشتیبانی و تشکر کردند که این کار نشان از این دارد که علم نمی‌تواند خارج از حیطه دین باشد و این یک نگاه مهم به‌شمار می‌رود.

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: آن چیزی که علم به‌درستی، آن را توصیه می‌کند دین نیز آن را همراهی کرده و هیچ تضادی با آن ندارد؛ چرا که هر جایی که علم حقیقی نکته‌ای را مطرح می‌کند، دین نیز به آن توجه دارد.

شرع هیچ منافاتی با علم ندارد

وی اظهار کرد: امروزه حفظ جان مردم برای همه ما از هر چیزی واجب‌تر است و باید کارهای مستحبی را ترک کنیم تا حفظ جان مردم تحقق پیدا کند. می‌توانیم نمازهای جماعت، زیارت و هر آنچه مربوط به باورهای دینی ما می‌شود را به گونه دیگری انجام دهیم، به عنوان مثال نماز را می‌توان به صورت فردی و یا حتی زیارت را می‌شود از راه دور انجام داد و از این طریق سعی کنیم این ارتباط خود را با اهل بیت(ع) داشته و یا حتی آن را هم تقویت کنیم، از این رو می‌توان اینگونه گفت که شرع هیچگونه منافاتی با اینگونه کارها ندارد.

ابراهیمی گفت: همچنین ما با حضور در اجتماعات، اگر عامل سرایت یک بیماری به شخص دیگری شویم به همان اندازه نیز مسئول هستیم و به نوعی با این کار، خود را مدیون دیگران می‌کنیم؛ بنابراین حق نداریم با سهل‌انگاری خود یک بیماری مسری که تا این اندازه مهم است را به فرد دیگری منتقل کنیم.

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: برخی عنوان می‌کنند با اینکه مضجع شریف امامان شفا می‌دهند چرا به خاطر پیشگیری از بیماری مانند کرونا باید حرم امامان معصوم(ع) بسته شوند؟ در پاسخ به این افراد باید گفت زندگی ما براساس فرآیند طبیعی است و اهل‌بیت(ع) نیز برای هدایت ما انسان‌ها آمده‌اند تا به ما بگویند که علاوه بر اینکه باید واجبات خود را انجام دهیم در کنار این امور باید زندگی طبیعی خود را داشته و در شرایط بیماری نیز باید از خود چه نوع رفتاری را نشان دهیم.

وی افزود: امامان صرفاً برای شفا دادن و دادن حاجات مادی مردم به امامت نرسیده‌اند، بلکه کار اصلی آن بزرگواران هدایت است، قرار است مردم هم براساس نظام طبیعی زندگی کنند و اعجاز و کرامات نیز در موارد بسیار خاص است.

ابراهیمی گفت: این در حالی است که پیامبر(ص) و حتی ائمه اطهار(ع) هم توصیه داشته‌اند فردی که حالتی دارد که موجب آزار دیگر مسلمانان است، نباید در مجامع عمومی حضور داشته باشند؛ چرا که حضور او باعث اذیت افراد دیگر می‌شود و این نکته همواره نکته‌ای است که گویای شرایط جامعه کنونی ما است که نباید افرادی که حتی مشکوک به این بیماری هستند در جامعه حضور پیدا کنند که شاید موجب سرایت به فرد دیگری شود.

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: این عدم حضور و رعایت نکات بهداشتی تنها منحصر به فضاهای دینی و مذهبی نیست، بلکه مختص تمامی فضاهای عمومی جامعه است و خوشبختانه تاکنون دینداران و مراکز دینی عملکرد خوبی در این راستا داشته‌اند و اقداماتی را در راستای تعطیلی مراکز مذهبی و اماکن مقدسه انجام داده‌اند و در این زمینه پیشقدم بوده‌اند و تنها هدفشان از این اقدامات این بوده که این بیماری هرچه سریع‌تر از میان جامعه مسلمانان برود.

ابراهیمی گفت: در واقع ما مشهدی‌ها همیشه عادت کرده‌ایم که امام رضا(ع) را از نزدیک زیارت کنیم اما این شرایط به نوعی شاید بهانه‌ای باشد برای اینکه همیشه و در همه حال و در هر جایی که هستیم با امام و خدای خود این ارتباط را داشته باشیم و این دوری فیزیکی منجر به قطع این ارتباطات نشود.

انتهای پیام
captcha