کمیسیونر حقوق بشر خواستار مقابله با میراث برده‌داری و استعمار شد
کد خبر: 3905466
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷

کمیسیونر حقوق بشر خواستار مقابله با میراث برده‌داری و استعمار شد

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کشورها خواست تا با میراث دوره برده‌داری و استعمار مقابله کرده و بابت «قرن‌ها خشونت و تبعیض» غرامت بدهند.

کمیسیونر حقوق بشر خواستار مقابله با میراث برده‌داری و استعمار شد

به گزارش ایکنا به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که «میشل باشلت» در شورای حقوق بشر در ژنو از کشورها خواست تا گذشته خود را بررسی کرده و به درک بهتری از مسئله تداوم «تبعیض سیستماتیک» برسند.
وی همچنین قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور را «وحشیگری ناتمام» خواند و افزود: این نماد نژادپرستی سیستماتیک است.
باشلت گفت: این مساله بیانگر استفاده افراطی مأمور اجرای قانون از زور نامتناسب علیه مردم آفریقایی‌تبار، رنگین‌پوستان، بومیان و اقلیت‌های قومی و نژادی در بسیاری از کشورهای دنیاست.
وی افزود: در پشت خشونت‌های نژادی امروز، نژادپرستی سیستماتیک و سیاست‌های تبعیض‌آمیز، ناکامی در مقابله با میراث دوره تجارت برده و استعمار قرار دارد.
باشلت تأکید کرد که کشورها لازم است «قرن‌ها خشونت و تبعیض را از طریق عذرخواهی رسمی، بیان واقعیت و پرداخت غرامت جبران کنند».
«شورای حقوق بشر» در ژنو «جلسه‌ای فوری» در مورد «نقض نژادی حقوق بشر، نژادپرستی سیستماتیک، خشونت پلیس و خشوت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز» برگزار کرده است.
این شورای ۴۷ عضوی به درخواست کشورهای آفریقایی و در پی قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا تشکیل جلسه داده است.

انتهای پیام
captcha