۸۰ مرکز نیکوکاری «منّا» افتتاح شد / مسئولیت عالمان در توجه به محرومان
کد خبر: 3932942
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱

۸۰ مرکز نیکوکاری «منّا» افتتاح شد / مسئولیت عالمان در توجه به محرومان

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها طی مراسم افتتاح ۸۰ مرکز نیکوکاری در دانشگاه‌ها، با اشاره به سخنی از امیرالمومنین‌(ع)، گفت: تعهد و مسئولیت متوجه دانش و افراد داناست، یعنی هرکس عالم شد، متعهد است. اگر در دانشگاه تراز، رسالت انسانی، ایمانی، اخلاقی، انقلابی و علمی مورد توجه قرار بگیرد، این دانشگاه متوجه مسائل جامعه خواهد بود.

افتتاح ۸۰ مرکز نیکوکاری «منّا»

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاح ۸۰ مرکز نیکوکاری دانشگاهی نهال انقلاب با نام اختصاری «منّا» در سراسر کشور با حضور مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امروز دوشنبه ۱۲ آبان‌ماه به صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: در فضای دانشگاه جریان‌هایی که نظام دانشگاه را از زمان تأسیس آن تاکنون مدیریت کرده، در برهه‌های مختلف رویکرد‌های جدیدی را اتخاذ کرده‌اند و امروز موضوع دانشگاه نسل چهارم مطرح است و این دانشگاه می‌خواهد علاوه بر موضوعات علمی، پژوهشی، فرهنگی و ... نقش‌های اجتماعی نیز داشته باشد.

رستمی ادامه داد: در تعریف دانشگاه تراز باید اذعان کنیم که مطابق منویات امام(ره) و رهبری؛ تحول‌خواهی باید خصیصه مهم دانشگاه و دانشگاهیان باشد. هر زمان جامعه از تحول‌خواهی دور شود، آن زمان پایان انقلاب را شاهد خواهیم بود. حتی یکی از تئوریسین‌های غربی گفته بود ما منتظریم وضعیت شما از انقلاب به نظام دربیاید، آن وقت با شما کاری نخواهیم داشت. آن‌چه که مکتب حیات‌بخش اسلام می‌گوید، این سخن حضرت امیر(ع) است که فرموده: «و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَى العُلَماءِ أن لا یُقارُّوا على کِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ؛ خداوند از دانایان پیمان گرفته است که بر سیرى ستمگر و گرسنگى ستمدیده رضایت ندهند». بر همین اساس، حضرت تعهد و مسئولیت را متوجه دانش و افراد دانا می‌داند، یعنی هر کس عالم شد، متعهد است. اگر در دانشگاه تراز، رسالت انسانی، ایمانی، اخلاقی، انقلابی و علمی مورد توجه قرار بگیرد، این دانشگاه متوجه مسائل جامعه خواهد بود.

وی افزود: افتخار و امنیت امروز و توانمندی کشور در به حقارت کشاندن دشمن نشان از تعهد دانشگاه در قبال انقلاب است. در حوزه مسائل اجتماعی هم پیش از ایجاد این مراکز، کار‌های ارزشمندی همچون فعالیت‌های جهادی انجام شده، اما این مراکز نیکوکاری که از ابتکارات و ایده‌های کمیده امداد است، ظرفیت ارزشمندی را در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار می‌دهد که دغدغه‎مندان به صورت عملیاتی در جامعه حضور داشته باشند.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه این مراکز نیکوکاری موجب تسهیل فضای خدمت به محرومان می‌شود، گفت: به این واسطه نیازمندان واقعی مورد توجه قرار می‌گیرند و بستری فراهم می‎شود تا مردم به وظیفه خود در قبال این قشر جامعه عمل کنند. در این میان دانشگاهیان نقش‌های گسترده‌تری در‌این‌باره اتخاذ می‌کنند. همچنین این توفیق برای جریان دانشگاه حاصل می‌شود تا در عمل به تعهداتشان موفق و با مسائل و مشکلات جامعه آشنا شوند. بخشی از فعالیت‌های این ۸۰ مرکز نیکوکاری خدمات مالی است و بخش‌های دیگر به خدمات علمی و آموزشی مربوط می‌شود.

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: حاکمیت موظف است کار خود را در رسیدگی به محرومان و دستگیری از آنان انجام دهد، اما نظر رهبری این بود که حرکت‌های مومنانه و دستگیری‌ها، مردمی بشود. طرح اکرام محسنین و تأسیس مراکز نیکوکاری از جمله روش‌های مردمی کردن فعالیت‌های خیرخواهانه بوده است.

بختیاری ادامه داد: مراکز نیکوکاری در چند سطح محله‌محور و مسجد‌محور، صنف‌محور و مراکز تخصصی نیکوکاری ایجاد و به کار خود ادامه دادند. معتقدیم به واسطه حضور این مراکز با محوریت مساجد، این کانون‌ها به جایگاه اصلی خود برمی‌گردند و در این مسیر، امام جماعت و هیئت امنای مساجد اقدام به شناسایی نیازمندان و محرومان محله می‌کنند و کار کمک به آن‌ها آغاز می‌شود. یکی دیگر از سطوح مراکز نیکوکاری، صنف‌محوری است که هر صنف در حیطه کاری خود از آن شخصی که در آن صنف به مشکل می‌خورد، دستگیری می‌کنند. یکی از سطوح دیگر مراکز تخصصی نیکوکاری از جمله همین مراکزی است که در دانشگاه‌ها ایجاد شدند. ما به پشتوانه‌های علمی تخصصی در رسیدگی به محرومان نیاز داریم. برای مثال این پرسش مطرح است که آیا مراکز دانش‌بنیان می‌تواند در سطوح مختلف اشتغال‌زایی به کمک رفع نیاز‌های محرومان بیاید؟ هم‌اینک ۸۰ هزار دانشجو و شش هزار نخبه دانشگاهی تحت پوشش کمیته امداد هستند. امید داریم این ۸۰ مرکز نیکوکاری دانشگاهی فراگیر بشود و در همه دانشگاه‌ها توسعه پیدا کند.

جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز در این مراسم با بیان اینکه امیدواریم افتتاح این مراکز گام خوبی در جهت تعامل دانشگاه با جامعه و انتقال پیام محبت و دستگیری از محرومان باشد، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌هاست و به واسطه این مراکز نیکوکاری می‌توان در قالب کمک‌های مالی و نیز کمک‌های فکری، فرهنگی، آموزشی و ... از محرومان دستگیری کرد.

وی با اشاره به اقدامات خیرخواهانه دانشگاه علم و صنعت در یکی از مناطق حاشیه شهر تهران، گفت: دانشگاه علم و صنعت و اعضای هیئت علمی آن، منطقه‌ای در شهر پیشوا به نام شهرک خورشید را شناسایی کردند و دانشگاه علم و صنعت به عنوان معین این منطقه به یاری این منطقه، اهالی آن و محرومیت‌های آنجا شتافتند. بر همین اساس، در زمینه اشتغال به کار اهالی این منطقه گام‌هایی برداشته شده و پیشنهاداتی برای توسعه کارآفرینی این منطقه به مسئولان آنجا ارائه شده، همچنین ارتباطی با نیرو‌های فعال در شهرک برقرار شد و نیز به حل مشکلات درمانی مردم منطقه پرداخته شد و نیز توزیع بسته‌های ارزاق و غذای گرم در بین اهالی این منطقه از اهم فعالیت‌های دانشگاه علم و صنعت برای این منطقه بوده است.

حجت‌الاسلام تقوی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم در سخنانی بیان کرد: نزدیک به ۸۰ مرکز به صورت رسمی ثبت شده است و در این فاصله، مراکز دیگری نیز تماس گرفته‌اند و درخواست ثبت مرکز داشته‌اند. با کمک و مساعدت عزیزان کمیته امداد، این اتفاق رقم خورد. در مدیریت فرهنگی نهاد رهبری از حدود سه ماه پیش پیگیر این موضوع بودیم.

وی همچنین با اشاره به دلایل ورود به این حیطه گفت: مراکز نیکوکاری در دانشگاه‌ها متولی خاصی ندارد، لذا هدف از این اقدام این بود که یک ساختارسازی انجام پذیرد و همه مراکز نیکوکاری تحت نظارت یک ساختار منسجم و مشخص فعالیت‌های خیرخواهانه را دنبال کنند. متأسفانه از سوی برخی مراکز سوءاستفاده‌هایی صورت می‌گرفت و حساب‌های مالی مشخص نبود و شفافیت مالی وجود نداشت. همچنین در این طرح دنبال این بودیم که در مراکز نیکوکاری، بخشی به رسیدگی به مسائل و موضوعات خانواده و ازدواج اختصاص پیدا کند. در این زمینه نیازمند مساعدت‌های بیش از پیش کمیته امداد هستیم.

عسکریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد نیز در این مراسم با ارائه آماری، بیان کرد: ۵ هزار و ۱۵۱ مرکز نیکوکاری در حوزه‌های مختلف در کشور داریم و تنها در سال گذشته یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مستقیماً از سوی مردم کمک مالی جمع‌آوری شده است. جای خالی حضور این ۸۰ مرکز نیکوکاری در فضای دانشگاهی حس می‌شد. پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده، ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی جامعه دانشگاهی به این مراکز مالی کمک شود.
انتهای پیام
captcha