ضرورت توجه ویژه به فرهنگ‌سازی در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی
کد خبر: 3933528
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

ضرورت توجه ویژه به فرهنگ‌سازی در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی

نماینده محلات و دلیجان در خانه ملت با اشاره به اینکه مشوق‌ها همیشه مالی نیستند، اظهار کرد: از ضرورت توجه به فرهنگ‌سازی در طرح توسعه مشاغل خانگی نباید غفلت کرد و در این راستا رسانه‌ها در بخش اطلاع‌رسانی ظرفیت خوبی هستند.

ضرورت توجه ویژه به فرهنگ‌سازی در مسیر اجرای طرح توسعه مشاغل خانگیبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، منتخب مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، شامگاه روز گذشته، 15 آبان در مراسم افتتاحیه دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی که در شهرستان محلات برگزار شد، ضرورت استفاده از تجارب گذشته در خصوص اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی را متذکر شد و گفت: بسته‌ای مشخص، شفاف و روشن نظیر نقاط قوت و امتیازهای طرح، معرفی مشوق‌ها و حمایت‌های مختلفی که از شرکت کنندگان در طرح به مجمع نمایندگان ارائه شود تا این مجمع بر اساس آن بتواند به خوبی به مجریان طرح در اجرای هرچه بهتر آن کمک کند.

سلیمی بیان کرد: اجرا و ایده طرح نوآورانه است و اگر به صورت کامل به مرحله اجرا برسد، حتما موفق خواهد بود. از طرفی لازم است جلساتی در سطح کشور با مدیران بانک‌ها برگزار شود تا بتوان تسهیلاتی به شرکت کنندگان در طرح ارائه شود. در حوزه قانونگذاری نیز مجلس آماده همکاری است، هرچند اینگونه اقدامات نیاز به قانون ندارند و در واقع اجرای طرح مستلزم اقدام جدی و عملیاتی است.

ضرورت توجه ویژه به فرهنگ‌سازی در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی

مسعود شهرجردی، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از سیاست‌های توسعه اشتغال در کشور است که هر سال با صدور مجوز اقداماتی در این بخش انجام می‌شود، با توجه به تجربه‌های به دست آمده از اجرای طرح‌های گذشته، آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته و انجام مطالعات تطبیقی، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی استان‌ها اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی مورد توجه جدی قرار گرفت و الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با توجه به ظرفیت‌های بسیار این مشاغل که شامل پایین‌تر بودن هزینه راه‌اندازی، انعطاف‌پذیری و امکان اشتغال برای اقشار گوناگون است، تدوین شد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان نهادی توسعه‌ای در کنار وزارت تعاون، برنامه‌های مناسبی در حوزه پایدارسازی مشاغل، اتصال به بازار و جلوگیری از هدررفت منابع تدوین کرد و سعی شد در فاز اول با تمرکز بر مزیت‌هایی که در استان بود، برای اجرای موفق طرح برنامه‌ریزی و اقدام شود.

شهرجردی بیان کرد: با مشارکت اداره کل تعاون و حمایت‌های فرمانداری محلات انتظار می‌رود با اجرای طرح اهدافی همچون افزایش سطح مشاغل خانگی در اقتصاد شهرستان، حضور پایدار کسب و کارهای خانگی در بازارهای منطقه‌ای و ملی در شهرها و روستاها، اتصال آنان به بازارهای هدف و توانمندی متقاضیان و در نهایت کاهش وابستگی آنان به تسهیلات محقق شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تلاش داریم طرح به گونه‌ای پیش رود که متقاضیان به دنبال وام نباشند و طوری به بازار متصل شوند که تقویت اشتغال صورت پذیرد. در این راستا تمامی ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استان از جمله خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان و معاونت پژوهشی واحد به اجرای هرچه بهتر طرح کمک کنند. همچنین طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز پیش از این در استان با ظرفیت 130 نفر با موفقیت اجرا شد.

شهرجردی اضافه کرد: سهم مشاغل خانگی در شرایط کرونایی بسیار چمشگیر است و نهادهایی مثل جهاددانشگاهی می‌توانند این سهم را افزایش داده و تقویت کنند. در این راستا، نسبت به ارائه مشاوره‌های عمومی و تخصصی، اتصال شرکت‌کنندگان به بازار و آماده‌سازی و مهیاسازی مکان بازارها برای اجرای این طرح اقدامات لازم صورت گرفته است.

ضرورت توجه ویژه به فرهنگ‌سازی در مسیر اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی

محمدتقی آبایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی هم در این مراسم گفت: قانون مشاغل مصوبه سال 89 است و از این پس طرح مشاغل خانگی به عنوان طرح کمک معیشتی برای خانوارها مطرح بود، اما در حال حاضر مشاغل خانگی به عنوان مشاغلی پایدار مدنظر قرار گرفتند و این امر نشان می‌دهد که این‌گونه مشاغل جایگاه خود را در حوزه اشتغال کشور به دست آورده است.

وی بیان کرد: طرح زنان سرپرست خانوار نیز در استان به خوبی اجرایی شد و قول می‌دهیم که سهمیه استان مرکزی در طرح مشاغل خانگی نیز پوشش داده شود، در حال حاضر جایگاه پنجم مشور در این بخش به استان ما اختصاص دارد و به طور یقین تا یک ماه آینده ظرفیت دو هزار نفری این طرح در استان تکمیل می‌شود.

یادآور می‌شود؛ در پایان این مراسم دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در محلات راه‌اندازی شد. این دبیرخانه شهرستان‌های محلات، دلیجان و خمین را تحت پوشش دارد.

انتهای پیام
captcha