رقابت توأمان حضوری و مجازی 80 حافظ کل در «ترنم وحی» / قضاوت در 3 گروه داوری
کد خبر: 3934810
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
طی دو روز در تهران شاهد خواهیم بود؛

رقابت توأمان حضوری و مجازی 80 حافظ کل در «ترنم وحی» / قضاوت در 3 گروه داوری

دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم ویژه حافظان کل قرآن مؤسسه کشوری مهد قرآن (ترنم وحی) امروز و فردا، 22 و 23 آبان‌ماه با راهیابی 80 نفر با قضاوت دو گروه داوری در بخش بانوان و یک گروه داوری در بخش آقایان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم «ترنم وحی» ویژه حافظان کل قرآن مؤسسه مهد قرآن امروز، 22 آبان‌ماه با حضور حجج اسلام مهدی اخوان‌‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم، مصطفی فومنی الحائری، مؤسس و رئیس هیئت امنا، سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه و سایر اعضای هیئت مدیره و تیم داوری چون محمدحسین سعیدیان، سیدمهدی سیف، علی‌اکبر حشمتی و محمود کریمی، معاون آموزشی مهد قرآنی، علی بختیار از دیگر اعضای هیئت مدیره مهد قرآن و ... برگزار شد.

آیین افتتاحیه این آزمون با تلاوت محمدحسین سعیدیان، قاری و داور بین‌المللی کشورمان آغاز شد و در ادامه محمود کریمی، معاون آموزشی مؤسسه به حاضران در سالن اجتماعات و سایر مدیران کانون‌های مهد قرآن و شعب مؤسسه در سراسر کشور که به صورت زنده و ویدئویی در ارتباط بودند، خوش‌آمد گفت و سپس به بیان نکاتی اجمالی از روند برگزاری دوازدهمین دوره این آزمون پرداخت.  



سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه نیز طی سخنانی گفت: این آزمون طی سال‌های گذشته به صورت حضوری و با میزبانی یکی از مراکز در استان‌ها برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل شرایط پیش آمده از کرونا مجبور به برگزاری به صورت غیرحضوری و از طریق تماس تصویری و تلفن ثابت شدیم.

وی با اشاره به اینکه ماه‌های اخیر برای حافظان کل قرآن سخت بود، چرا که کلاس‌های مرور و تثبیت محفوظات به دلیل کرونا تعطیل شده بود، افزود: در مرحله اجرای ترنم وحی با مشورت اعضای هیئت مدیره مؤسسه به این جمع‌بندی رسیدیم که آزمون به صورت مجازی برگزار شود، چون حافظان کل مؤسسه، منتظرند تا نتایج کیفیت حفظشان را در این آزمون بسنجند.

چاوشی با اشاره به پیشینه فعالیت مهد قرآن از سال 71 اظهار کرد: به برکت فعالیت مؤسسه، خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان با قرآن مأنوس شدند و تا کنون شاهد برگزاری 11 دوره از آزمون ترنم وحی بودیم.

وی با اشاره به اینکه تعریف آزمون با مسابقه متفاوت است، اضافه کرد: آزمون، جنبه رقابتی ندارد و در استمرار موضوع آموزش، اهمیت دارد. در برنامه‌های قرآنی کمتر این اتفاق افتاده است و معمولاً در برنامه‌های تبلیغی و ترویجی قرآن به دنبال برگزاری مسابقه هستند، اما در آزمون ترنم وحی، هر حافظی با خود سنجیده و در صورتی که حد نصاب را کسب کند از جوایز بهره‌مند می‌شود و حال آنکه در مسابقات به نفرات اول تا سوم یا نهایت، رتبه پنجم، جوایزی اهدا، اما در آزمون ترنم وحی به حائزین حد نصاب، جوایز اعطا می‌شود.

مدیر مؤسسه مهد قرآن بیان کرد: ‌توجه به فهم و تدبر در قرآن، توأمان با سنجش و ارزیابی محفوظات (جلوگیری از تربیت تک‌‌بُعدی حافظ و توجه صرف به مقوله حفظ آیات)، ارزیابی دقیق حفاظ در این آزمون، چه در مرحله استانی و چه در مرحله کشوری، تکریم و تجلیل از حافظان (حفظ شأن حفاظ، اسکان مناسب، پذیرایی مطلوب و ...) از جمله این موارد است.

وی با اشاره به اینکه تشویق حافظان قرآن مهم‌ترین شاخص و دلیل توسعه مهد قرآن در سطح کشور شد، تصریح کرد: چنانکه در ابتدای راه‌اندازی مؤسسه، حافظان قرآن که 30 آیه ابتدایی سوره بقره را حفظ می‌کردند، آن زمان یک دستگاه ضبط و پخش صدا(واکمن) دریافت می‌کردند که همین تشویق‌ها موجب، توسعه مهد قرآن و جذب حفاظ شد.

چاوشی با اشاره به گزارشی از اهدای جوایز آزمون ترنم وحی طی 28 سال فعالیت و برگزاری 11 دوره آزمون ترنم وحی، گفت: اهدای 681 سکه کامل بهار آزادی، 161 نیم سکه بهار آزادی و 660 ربع سکه بهار آزادی به حافظان کل مؤسسه مهد قرآن(مؤسسه‌ای غیردولتی) از جمله این موارد بوده است که به نوعی تکریم حافظان کل قرآن نیز هست که همیشه رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: آزمون ترنم وحی باعث تقویت حافظان 15 جزء و 20 جزء برای رسیدن به درجه حفظ کل شده است و امیدواریم با حمایت خیرین هر سال شاهد برگزاری بهتر این مسابقات باشیم.

چاوشی با اشاره به جزئیات دوازدهمین دوره آزمون ترنم وحی و تبلیغات انجام شده از مجموع 23 استان دارای شعبه، اضافه کرد: 187 حافظ کل قرآن (172 حافظ خانم و 15 حافظ آقا) از 14 استان در مرحله مقدماتی و استانی آزمون شرکت کردند که از این تعداد 80 نفر (71 حافظ خانم و 9 حافظ آقا) به مرحله کشوری راه پیدا کردند. این قضاوت‌ها با حضور داوران بین‌المللی و ملی در دفتر مرکزی مهد قرآن به صورت مجازی، در قالب دو تیم داوری بانوان و یک تیم داوری آقایان طی 22 و 23 آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام فومنی حائری، مؤسس و رئیس هیئت امنای مهد قرآن ضمن خرسندی از برگزاری این دوره از آزمون و توفیق الهی، گفت: خداوند در آیه «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» بخشی از اهداف تنزیل قرآن را بیان کرده است، یعنی باید به گونه‌ای قرآن را تلاوت کرد که حق تلاوت ادا شود. بخشی از مفسران بخش نخست آیه را به یهود و نزول تورات نسبت می‌دهند، یعنی یهود و نصارا از جمله امت‌هایی بودند که از کتاب آسمانی برخوردار بودند و از میان یهود و نصارا، پیروان حقیقی تورات و انجیل به قرآن و حضرت ختمی مرتبت ایمان می‌آورند، همانطور که در جای دیگر آمده است؛ «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ».

وی با تأکید بر اینکه هر فردی که کفر بورزد در این وانفسای بشریت، دچار خسران بزرگی می‌شود، اظهار کرد: آن هنگامی که مهد قرآن فعالیتش را آغاز کرد در ذهن دست‌اندرکاران آن این بود که عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان بتوانند کتاب دین‌شان را تلاوت کنند و بفهمند و به آن عمل کنند.

فومنی حائری اضافه کرد: امیدواریم این حرکتی که شروع شده است سال به سال گسترده‌تر شود و بتواند نیازهای جامعه را برآورده کند و در طول سالیان سال، افرادی که توانستند در مؤسسه، قرآن را همراه با تجوید، تدبر و توجه به آیات حفظ کنند، بتوانند در گرو عمل به قرآن، اهداف بزرگ الهی و پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را محقق کنند و در این زمینه گام‌هایی بردارند.

سخنران حسن ختام این مراسم، حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بود. وی با اشاره به اینکه به دنبال مصوبه اعطای مدرک عمومی حفظ قرآن از شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور هستیم، گفت: این موضوعی به غیر از آزمون هرساله اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم است. این مدرک حفظ، به همه کسانی که در مسیر حفظ کل قرآن قرار گرفته‌اند، اعطا خواهد شد. (متن کامل سخنرانی را اینجا بخوانید.)

یادآور می‌شود، این آزمون با رقابت ۸۰ نفر از حافظان کل و با قضاوت محمدحسین سعیدیان، سیدمهدی سیف و علی‌اکبر حشمتی از داوران ملی و بین‌المللی کشورمان و عضو هیئت علمی مؤسسه در بخش آقایان و زهرا صریحی‌نژاد، فاطمه شیرازی، اعظم کریمی، هاجر اسوار، پرنیان عصابخش، زهرا ابوترابی، مریم تقی‌زاده و نسرین معینی در بخش بانوان با سرپرستی و نظارت شهریار پرهیزکار، داور بین‌المللی و رئیس هیئت علمی مهد قرآن همراه خواهد بود.

مرحله کشوری دوازدهمین دوره آزمون ترنم وحی در بخش بانوان و آقایان به صورت همزمان و به تفکیک پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و بعد از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۷ و جمعه نیز از ساعت ۸ تا ۱۲ و در نوبت عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برگزار خواهد شد.

طی تدابیر اندیشیده شده این آزمون در رشته حفظ به صورت شفاهی از طریق تماس ویدئویی و همزمان تماس از طریق تلفن ثابت (به دلیل بروز احتمالی اختلالات سرعتی در اینترنتی) با قضاوت داوران در دفتر مرکزی مهد قرآن انجام می‌شود و سپس در بخش مفاهیم نیز حافظان با مراجعه به سایت مهد قرآن در آزمون آنلاین به چهل سؤال تستی پاسخ خواهند داد.

مؤسسه مهد قرآن در تهران، میدان خراسان، خیابان خراسان، جنب مسجد مرحوم آیت الله فومنی، پلاک ۴ قرار دارد.

انتهای پیام
captcha