قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، پاسخی به بی‌تعهدی آمریکا و اروپا / ابراز تعجب از واکنش‌های دولت
کد خبر: 3939179
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد:

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، پاسخی به بی‌تعهدی آمریکا و اروپا / ابراز تعجب از واکنش‌های دولت

فداحسین مالکی تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را پاسخی به بی‌تعهدی و زیاده‌خواهی آمریکا و اروپا دانست و اظهار کرد: دولت بایدن اگر پذیرفت که تعهدات آمریکا در برجام را اجرا کند و خسارات وارده به ایران را بر اثر خروج این کشور از برجام پرداخت کند، اشکالی ندارد و این طرح مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند.

فدا حسین مالکی

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی خود از قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و پیام آن به اروپایی‌ها و آمریکا گفت: این طرح یا به نوعی مشابه این، باید پیش از این و بعد از مشاهده بدعهدی آمریکا ارائه می‌شد. ایران، اروپا و آمریکا یکسری تعهدات را در برجام پذیرفتند اما آنچه که مربوط به جمهوری اسلامی ایران بود، انجام شد و به رغم برخی تلخی‌های برجام ایران آن تعهدات را عملیاتی کرد اما این آمریکا و اروپایی‌ها بودند که تعهدات خود را عملی نکردند و در نهایت خروج ترامپ از برجام، زیر پاگذاشتن تمام قواعد بین‌المللی بود.


بیشتر بخوانید:


وی اقدام اخیر مجلس را پاسخی به این نوع رفتار آمریکا و اروپا خواند و گفت: اینگونه نمی‌شود که غربی‌ها برجام را امضا کنند اما پس از چهار سال از امضای آن، هیچ یک از تعهدات خود را عملی نکنند و از طرفی سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کنند. در این وضعیت سکوت ایران از سوی یک ملت انقلابی و مقاوم پذیرفتنی نیست. لذا تصویب این طرح به طرف‌های مقابل پیام محکم و قاطعی می‌فرستد و آنها متوجه می‌شوند که ایران این بار در مقابل تعلل آنها در انجام تعهدات واکنشی بسیار جدی و هزینه‌بردار نشان می‌دهد.

احقاق حق ملت ایران؛ هدف طرح مجلس

مالکی اظهار کرد: امروز دست جمهوری اسلامی پر است و دست آمریکایی‌ها خالی است. در این میان برخی نگران عکس‌العمل آمریکایی‌ها هستند اما باید گفت آنها تا به امروز همه فشارها و تحریم‌ها را اعمال کرده‌اند و بیشتر از این دیگر چه کاری می‌خواهند می‌کنند؟ در واقع هدف مجلس از تصویب این طرح احقاق حق ملت ایران و پاسخ به بی‌تعهدی و زیاده‌خواهی آمریکا و اروپا بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه بهتر بود این طرح قبل از آمدن دولت بایدن، که آمادگی خود را برای بازگشت به برجام اعلام کرده، ارائه نمی‌شد، گفت: دولت بایدن اگر پذیرفت که تعهدات آمریکا در برجام را اجرا کند و خسارات وارده به ایران را بر اثر خروج آمریکا از برجام پرداخت کند، اشکالی ندارد و این طرح مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند.

قانونی برای بستن جاده یکطرفه انجام تعهدات از سوی ایران

سفیر پیشین ایران در افغانستان تصریح کرد: از طرفی پرونده مذاکره در خصوص برجام بسته شده و به پایان رسیده و نوبت آنهاست که ابتدا تعهدات خود را عمل کنند. امروز باید سایر طرف‌های برجام مطالبه‌گر انجام تعهدات آمریکا از سوی دولت بایدن باشند. اگر دولت بایدن اعلام آمادگی کرد و به تعهدات خود عمل کرد، ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم و تا امروز هم به تعهدات خود عمل کرده بودیم. اما تصویب این قانون بدان معناست که ایران دیگر حاضر نیست به این روند یکجانبه انجام تعهدات ادامه دهد.

مالکی درباره برخی واکنش‌ها پیرامون عدم هماهنگی میان دولت و مجلس در خصوص این طرح گفت: اصلا چنین چیزی نیست. من از موضع‌گیری برخی آقایان در دولت تعجب می‌کنم. در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه حضور داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: حتی در جلسه‌ای با حضور خود من، جدا از کمیسیون امنیت ملی، و تعدادی از بزرگان مجلس و آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره ارزیابی از دولت بایدن مباحثی مطرح کردیم. لذا به هیچ وجه اینگونه نیست که دولت بی‌اطلاع بوده است. در این طرح کارشناسان زیادی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس مشارکت داشتند و نزدیک به دو ماه این طرح در کمیسیون امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

خط قرمز مجلس منافع ملی است

مالکی درباره برخی شائبه‌ها نسبت به انتخاباتی بودن طرح مجلس گفت: قضیه برجام یک قضیه ملی است و هرکس جناحی فکر کند اشتباه کرده است. خط قرمز ما هم منافع ملی است. لذا باید اینگونه به موضوع نگاه کنیم که امروز منافع ملی کشور چه ایجاب می‌کند.

وی بیان کرد: برخی متأسفانه به دلیل همین نگاه سیاسی، جناحی و گروهی باعث تضعیف برخی از نهادهای قانونی از جمله دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شده‌اند که نتیجه‌اش این می‌شود که رژیم صهیونیستی در نزدیک تهران یکی از بهترین سرمایه‌ها و دانشمندان هسته‌ای کشور را به شهادت می‌رساند یا در نطنز خرابکاری می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار کرد: بحث‌ها و اختلافات جناحی به جای خود و بین خود جریان‌ها و جناح‌ها انجام می‌شود، اما در مباحث مربوط به منافع ملی باید نگاه کلان و فراتر از بازی‌های سیاسی داشته باشیم که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

انتهای پیام
captcha