ترسیم نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب سلیمانی / نامگذاری روزی به نام «قرآن» در دهه بصیرت
کد خبر: 3939856
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
در کارگروه قرآن بزرگداشت سالروز شهادت سردار دلها و دهه فجر مطرح شد؛

ترسیم نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب سلیمانی / نامگذاری روزی به نام «قرآن» در دهه بصیرت

طی جلسه کارگروه تخصصی قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز شهید سلیمانی، پیشنهاد نامگذاری روزی در دهه بصیرت به نام قرآن، ارائه و مقرر شد تا برنامه‌های پیشنهادی هرچه سریع‌تر از سوی نهادهای عضو، به کارگروه ارسال شود.

ایکنا

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه کارگروه تخصصی قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و کارگروه قرآن اولین سالروز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، امروز، 18 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سایر اعضا در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

این جلسه با تلاوت وحید حسن‌زاده، از قاریان ممتاز آذربایجان‌شرقی آغاز شد. در ادامه حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ گفت: فعالیت این کارگروه طی سال گذشته با شهادت سردار دلها همزمان شد. اجرای برنامه‌های امسال کارگروه نیز، همزمان با روز شهادت سردار سلیمانی، آغاز می‌شود و تا پایان دهه فجر (چله گرامیداشت ایام‌ الله) ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری روز شهادت شهید سلیمانی و روزهای بعد آن را ایام الله یاد کردند، بیان کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب، سال گذشته در روزهای ابتدایی شهادت سردار سلیمانی، کلیدواژه قرآنی «صبار شکور» را  به ملت یادآور شدند که به نظر می‌رسد در شرایط شیوع کرونا و وضعیت سخت اقتصادی، این کلیدواژه، می‌تواند جزو شعارهای اصلی باشد. این را به یاد داشته باشیم که ملتی صبار و شکور داشته و داریم.



اخوان‌صباغ‌ با اشاره به اینکه اعضای این دو کارگروه، فعالان قرآنی در نهادهای مختلف هستند، اضافه کرد: سال گذشته بلافاصله پس از شهادت سردار، ستاد بزرگداشت ایشان در این محل تشکیل شد و با همکاری نهادها‌ی قرآنی برنامه‌های خوبی به اجرا درآمد و بعد از آن هم ستاد بزرگداشت دهه فجر نیز با یاد این شهید بزرگوار ادامه کار داد.

وی به بخشی از فعالیت‌های سال گذشته اشاره کرد و گفت: مراسم تجدید میثاق فعالان قرآنی با آرمان‌های امام خمینی(ره) بر سر مزار ایشان، همزمان با آن، آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب و حضور بر سر مزار شهید سلیمانی و در ادامه، سفر به مناطق کم‌برخوردار استان‌های جنوبی کشور، پویش ملی ختم قرآن با ۷۰۰ هزار ختم قرآن و برپایی محافل قرآنی، جشنواره‌ها و دیدار با خانواده‌های شهدا در ۳۱ استان را شاهد بودیم.

اخوان‌صباغ تصریح کرد: از سال گذشته به دلیل انتشار بیانیه گام دوم، تبیین مبانی قرآنی بیانیه در دستور کار قرار گرفت. همچنین یک روز در ایام دهه فجر، به نام قرآن، نامگذاری شد و بر این اساس 18 بهمن‌ماه سال 1398 به عنوان «روز قرآن، عترت و وحدت اسلامی، آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما» نام گرفت.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز اتفاق مبارکی افتاد و آن ارائه خدمات درمانی و کمک به محرومان و ... بود. نزدیک به 120 عنوان برنامه در دستور کار قرار گرفت که اکثر آنها عملیاتی و اجرا شد. از صدا و سیما و همچنین سایر رسانه‌های مکتوب و برخط چون ایکنا و ... که در خبررسانی یاری‌گر بودند، تشکر می‌کنم و امیدوارم امسال هم با اجرای برنامه‌های متفاوت نقش قرآنی‌ها را در تقویت حرکت انقلاب اسلامی با قدرت نشان دهند.

رئیس سازمان‌ دارالقرآن الکریم گفت: بازه زمانی دو هفته‌ای برای اینکه دستگاه‌ها محوری‌ترین برنامه خود را به کارگروه اطلاع دهند و همچنین اجرای یک برنامه محوری و ملی (مانند کاروان قرآنی  انقلاب) را پیشنهاد دهند، خواهیم داشت. تنها تفاوت برنامه امسال با سال گذشته، استثنای وجود بیماری کرونا است پس همه باید پیوست پروتکل‌های بهداشتی به برنامه‌ها را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در بحث فعالیت‌های مربوط به شهید سلیمانی، هفته آینده جلسه اضطراری در شورای عالی قرآن خواهیم داشت تا برنامه‌های ایام شهادت سردار دلها مورد بررسی قرار گیرد و کاروان قرآنی انقلاب را ان شاءالله امسال نیز با حمایت خیرین و با ظرفیت قاریان خوب استانی، داشته باشیم.

صباغ با پیشنهاد نامگذاری کارگروه فوق به عنوان کارگروه قرآنی مکتب شهید سلیمانی و دهه فجر، اظهار کرد: برنامه‌های مربوط به ایام بصیرت و شهید سلیمانی تا بعداز ظهر امروز یا فردا، 19 آذرماه از سوی اعضا ارائه شود. همچنین نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب شهید سلیمانی و تطبیق این مکتب با قرآن مشخص است، چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند شهید سلیمانی و فخری‌زاده‌ها محصول مکتب قرآنی هستند.

به گزارش ایکنا در ادامه هر کدام از اعضا به ارائه گزارش از فعالیت‌های سال گذشته و پیشنهادات خود پرداختند. احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی با اشاره به فعالیت کاروان قرآنی در سال 97 و 98 اظهار کرد: سال 97 طی ۲۳ روز حرکت کاروان قرآنی، ۴۰ محل قرآنی، 30 تلاوت اذانگاهی و سرکشی از گلزار شهدا و دیدار با قرآنیان و نوابغ قرآنی و کلاس‌های آموزشی برگزار شد‌. در سال 98 نیز یک گروه تئاتر همزمان با جمع قاریان، همراه شدند تا برخی از مفاهیم قرآنی را در قالب نمایش اجرا کنند که تجربه موفقی شد. شخصاً اعلام آمادگی می‌کنم تا با کمک دستگاه‌ها در صورتی که شرایط کرونایی اجازه دهد، امسال نیز مشابه چنین حرکتی صورت گیرد.

در ادامه این نشست، حوریه عقبایی،‌ نماینده آموزش و پرورش گفت: مانند سال‌های گذشته برای دهه فجر، مسابقات دانش‌آموزی در رشته‌های قرآن، عترت و نماز برگزار می‌شود و هر ساله شاهد حضور هفت میلیون دانش‌آموز در مرحله مقدماتی و آموزشگاهی مسابقات هستیم. در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا، آموزش و پرورش اولین نهادی بود که مسابقات قرآن دانش‌آموزی را در سطح کشوری به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار کرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های قرآن در ایام دهه فجر در سطح مدارس به صورت مجازی افزود: هفته آخر آذرماه، هفته قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی است. فعالیت‌های قرآنی وزارتخانه برای دانش‌آموزان و فرهنگیان در قالب قرارگاه‌های مجازی در رشته‌های مختلف از طریق اپلیکیشن شاد، در حال انجام است که دانش‌آموزان براساس استعداد و توانمندی در هر یک از کانال‌ها عضو هستند.

عقبایی با اشاره به مزین شدن روزی به نام قرآن در ایام دهه فجر اظهار کرد: با توجه به مصوبه کمیته و کارگروه قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، چند سالی است که شاهد نامگذاری روزی به نام قرآن از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هستیم. 

ترسیم نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب سلیمانی / نامگذاری روزی به نام قرآن در دهه بصیرت

در ادامه، محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان نماینده شورا گفت: رویدادها قاعدتاً اگر به این سمت بروند که پیام خاص براساس نیاز جامعه‌شناسانه داشته باشند، می‌توانند بهتر برگزار شوند. در کنار اینکه فعالیت‌های قرآنی نظام جمهوری اسلامی در ایام دهه فجر به نحوی از سوی دستگاه‌ها گزارش می‌شود، تمرکز بر روی چند پیام قرآنی موضوع خوبی است.

بنابر گزارش ایکنا، سپس محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: سال گذشته شورای عالی قرآن در کنار سایر نهادهای قرآنی کشور نسبت به اقدامات بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی انجام وظیفه کرده است و امسال نیز همینگونه است. برنامه‌های گوناگونی سال گذشته اجرا شد اما دو برنامه یکی حضور در منزل سردار شهید سیلمانی و دیگری برگزاری محفل انس با قرآن در امتداد حرکت کاروان قرآنی انقلاب بر سر مزار شهید، ماندگار شد.

محمدرضا خالقی به نمایندگی شبکه قرآن و معارف سیما گفت: چهار برنامه شامل تولید مستند «حدیث بندگی»، پویش ختم سوره مبارکه کوثر و همچنین محافل قرآنی تولیدی و زنده در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و ایران به ویژه شهر کرمان خواهیم داشت که مکاتبات و مذاکرات آن انجام شده است. ما برای پوشش برنامه‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم.

سروان سیدمهدی حسینی به نمایندگی از اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به ارائه گزارش از فعالیت‌های این ایام چون برگزاری چهلمین دوره مسابقات کارکنان پایور و وظیفه، بیستمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و همسران و فرزندان، برگزاری محافل قرآنی در بستر فضای مجازی پرداخت و برای همکاری در برنامه‌های امسال این کارگروه نیز اعلام آمادگی در تمامی ابعاد به ویژه در نقاط محروم را کرد.

دیانت از مرکز قرآن سپاه پاسداران به برنامه‌های سال گذشته این مرکز با محوریت شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: استخراج آیات مرتبط با جهاد و شهادت و تبیین این آیات و استفاده در فضاسازی‌های مختلف، برگزاری محافل و راه‌اندازی کانال‌ها در فضای مجازی ویژه خانواده‌ها و پاسداران، برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری در ایام دهه فجر و ... از جمله برنامه‌ها در سال گذشته بود و امسال در ابعاد گسترده‌تری آن را اجرایی خواهیم کرد.

ترسیم نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب سلیمانی / نامگذاری روزی به نام قرآن در دهه بصیرت

میثم طاهرآبادی به نمایندگی از اتحادیه کشوری و شورای عالی قرآن شهرداری تهران گفت: سامانه قرآنی را با محوریت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان کرمان راه‌اندازی کردیم. پویش‌های مختلف قرآنی که ویژه سالگرد شهید سلیمانی در کرمان انجام می‌شود با محوریت این اتحادیه است. مسابقات در موضوعات مختلف قرآنی را در دستور کار داریم. همچنین در حوزه جبهه مقاومت محافل انس با قرآن به صورت مشترک در آستانه شهادت شهید سلیمانی با کشورهای لبنان، سوریه، عراق و ایران برگزار می‌کنیم. همچنین به اتحادیه‌های استانی ابلاغ کردیم که برنامه‌ها در این زمینه به صورت محتوایی ارائه شود.

وی همچنین به نمایندگی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری در نظر دارد تا امسال نیز همکاری لازم را در این ایام داشته باشد، افزود: بحث محافل آنلاین قرآنی در دو منطقه تهران، برگزاری مجامع علمی برای آشنایی با مکتب حاج قاسم سلیمانی، و تدابیر راه‌اندازی دارالقرآن مرکزی شهید سلیمانی در منطقه 16 در ایام شهادت ایشان از جمله دیگر برنامه‌ها است.

محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا با اشاره به فعالیت‌های این خبرگزاری در سال گذشته و در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و همچنین امسال در پی ترور دانشمند هسته‌ای شهید فخری‌زاده، بیان کرد: در مجموعه اخبار فارسی، هزار و 456 خبر مربوط به حاج قاسم سلیمانی در قالب پرونده ویژه خبری بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت و در مجموعه زبان‌ها، این تعداد به دو هزار و 300 مورد در قالب‌های مختلف ازجمله  خبر، یادداشت و گفت‌وگو با صاحب‌نظران منتشر شد.

وی با بیان اینکه ایکنا به 19 زبان زنده دنیا تولید محتوا دارد، گفت: دهه فجر سال گذشته نیز در  پرونده خبری «ایران من» به انعکاس کوشش دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حوزه قرآن  در قالب 200 خبر،‌ یادداشت، گفتگو و گزارش پرداخته شد. تولید 114 خبر و گزارش از حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» و اعزام خبرنگار و عکاس برای گزارش آنلاین این کاروان قرآنی از دیگر فعالیت‌های فرهنگی ایکنا در حوزه تولید محتوا در این ایام بوده است. همچنین ویژه‌نامه حاج قاسم سلیمانی با حمایت سپاه قدس را منتشر و در مراسم چهلمین روز شهادت حاج قاسم در کرمان توزیع شد. امسال نیز در زمینه تولیدات، انعکاس و پوشش رسانه‌ای مراسم و برنامه‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم، اما خواهش ما از دستگا‌ه‌ها، اطلاع‌رسانی به موقع و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت خبرنگاران، عکاسان ایکنا و همچنین استودیو است. ایکنا، خانه همه اهل قرآن است.

ترسیم نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب سلیمانی / نامگذاری روزی به نام قرآن در دهه بصیرت

لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان با اشاره به اینکه قریب به 80 درصد جامعه قرآنی متشکل از بانوان هستند به حضور کمیته‌ای در اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: تحت نظارت هیئت اندیشه‌ورز مرکز، هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان در استان‌ها،تا پایان آذرماه راه‌اندازی خواهد شد. طرح‌های گوناگونی چون «مادران قرآنی» را در دستور کار داریم.

وی فراهم کردن زمینه استفاده خانواده‌ها از شبکه شاد و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت بانوان قرآنی را به آموزش و پرورش و شهرداری پیشنهاد داد.

از دیگر حاضران در این جلسه ملکی، نماینده دارالقرآن وزارت دفاع بود که به 14 مرکز آموزش غیر حضوری قرآن، 16 مهدالرضا، آموزش 16 هزار مخاطب، برگزاری مسابقات قرآن در مقاطع همسران، بانوان شاغل، فرزندان دختر و پسر و کارکنان پایور و وظیفه اشاره کرد و گفت: دومین دوره حفظ جزء سی‌ام قرآن ویژه حفظ اولی‌ها، از دی‌ماه آغاز می‌شود. تقویت و توسعه حفاظ کل در قالب طرح «سراج»، اجرای طرح «السابقون» ویژه حافظان پنج جزء به بالا و طرح استعدادیابی قرآنی از دیگر برنامه‌های وزارت دفاع تا پایان سال خواهد بود.

مهری، نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به برگزاری محافل انس با قرآن به همت ادارات اوقاف استان‌ها در بقاع متبرکه، اشاره کرد.

نصر‌ت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه و مأموریت تکمیلی برای انجام فعالیت‌های این کارگروه، اظهار کرد: برنامه‌های ایام دهه فجر برای بیان دستاوردها، امیدآفرینی و پاسخ به شبهات و تجدید میثاق با امام(ره) و آرمان‌های انقلاب است. حرکت انقلاب، دفاع مقدس، عبور از فتنه‌ها و سختی‌های کمرشکن، به برکت قرآن بوده است. بیان دستاوردهای قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ابعاد تلاوت، آموزش، تفسیر، نشر و سایر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است، اما مهم انجام بحث تبیینی است.

وی با اشاره به اینکه ایام کرونایی دوران مظلومیت مناسبت‌های مذهبی بوده است، گفت: مناسبت‌های مذهبی، ملی مورد بی‌مهری از سوی مسئولان قرار گرفت و حال آنکه استکبارستیزی ویژگی قرآن است. بنابراین نسبت به کارهای میدانی در ایام دهه فجر هنوز وضعیت مشخصی نداریم اما بر تعطیل‌ناپذیری مراسم بزرگداشت شهادت سردار سلیمانی و مراسم پیروزی انقلاب با رعایت موازین بهداشتی، تأکید داریم.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه پیشنهاد برای نامگذاری روزی در ایام دهه فجر به نام قرآن تا پیش از تصویب برنامه‌ها و عناوین روزهای آن ایام اعلام کنند، افزود: امیدوارم تا فردا این کارگروه اسم پیشنهادی خود را به این شورا ارسال کنند. در ایام 9 تا 19 دی‌ماه مراسم بزرگداشت سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی و مراسم چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده را خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha