نیاز حوزه فرهنگ؛ تربیت مجریان فرهنگی
کد خبر: 3939949
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
به بهانه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

نیاز حوزه فرهنگ؛ تربیت مجریان فرهنگی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد گفت: در امر فرهنگ، در حوزه تصویب و ابلاغ طرح‌ها و برنامه‌ها کارهای خوب و ارزشمندی انجام شده که باید ادامه یابد، اما برای عملیاتی کردن این برنامه‌ها و اسناد نیازمند تربیت نیروهای مجری هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به سیر منطقی اجرایی شدن و تأثیرگذاری هر برنامه‌ به‌ویژه برنامه‌های فرهنگی، اظهار کرد: در ابتدا طرح و فکر اولیه از سوی نهاد مسئول ارائه می‌شود و سپس در چرخه قانونی شدن قرار می‌گیرد و سپس به مجری سپرده می‌شود که مجری نیز برای عملیاتی کردن برنامه باید بتواند مصوبه و برنامه را برای عوامل اجراکننده به‌خوبی توجیه و ضرورت انجام آن‌را تبیین کند و در حین اجرا پیگیر و ناظر حّسن اجرای کار باشد.

وی ادامه داد: اگر این سیر منطقی در عملیاتی کردن طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی به‌درستی طی شود، نتیجه آن استشمام هوای تمیز فرهنگ خواهد بود که حاصل طی تمامی این مراحل و حُسن خدمت‌ متولیان امر است.

حجت‌پناه با اشاره به اینکه رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گام نخست این سیر منطقی تعریف می‌شود، بیان کرد: این شورا به مدد تیم‌های تحقیقاتی و مشورتی، نظام مسائل جامعه را از اجتماع دریافت و آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کند و طرح و ایده و برنامه‌های گوناگون را برای پیشبرد اهداف فرهنگی ارائه می‌دهد. از زمان تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۳ تاکنون، شمار فراوانی سند علمی و فرهنگی در این شورا تصویب شده است که برخی عملیاتی شدند و آثار و برکاتش نصیب جامعه شد و برخی دیگر از اجرا بازماندند.

ضرورت سپردن كار فرهنگى به نیروهای توانمند

وی با ذکر اینکه برخی طرح‌ها که به مصوبه قانونی تبدیل و اجرایی شدند، تأثیرگذاری لازم را نداشتند، تصریح کرد: برای تأثیرگذار بودن اجرای اسناد فرهنگی در جامعه، مجری سند باید ابتدا درباره سند ، مفاد، اهمیت و ضرورت آن کاملاً توجیه باشد؛ پس از فهم صحیح از سند، اعتقاد به کار فرهنگی نیز یکی دیگر از ملزومات است و نیروی آماده نیز باید برای عملیاتی کردن برنامه در اختیار مجری باشد.

حافظ کل قرآن کریم با اشاره به تأکید قرآن به سپردن هر کاری به نیروی توانمند اهل آن کار، گفت: قرآن در چندین مورد به این مهم اشاره دارد از جمله در عرصه نظامی در سوره مبارکه بقره از طالوت رونمایی می‌کند: «قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ» (بقره/۲۴۷)، که بر اساس این آیه شریفه، خداوند هم فکر و هم بازوی قوی به طالوت عطا فرموده است. لذا این شخصیت رشد کاریکاتوری نداشته که تنها بازوان بزرگی برای انجام امور نظامی داشته باشد بلکه از علم و فکر غنی نیز برخوردار است.

حجت‌پناه افزود: در مباحث عمرانی نیز خداوند در سوره مبارکه کهف، آیات ۸۳ تا ۹۷، به داستان ذوالقرنین اشاره دارد که در یکی از سفرهایش به قومی برخورد کرد که از ظلم و ستم اقوام یأجوج و مأجوج به تنگ آمده بودند لذا از ذوالقرنین درخواست کمک کردند تا سدی محکم میان آنان بسازد و ذوالقرنین نیز پیشنهاد را پذیرفت و با کمک خود آنان سد محکمی بنا نهاد. ضمن اینکه در حوزه تربیتی نیز خداوند به داستان موسی و خضر اشاره دارد که با طی صحیح روند تربیتی توانستند به اهداف دست یابند.

ايجاد ضرورت اعتقاد به كار فرهنگى در جامعه

حجت‌پناه با بیان اینکه علت ایجاد مشکلات فرهنگی در جامعه نبود اعتقاد به ضرورت کار فرهنگی در میان برخی افراد جامعه است، توضیح داد: خرید کتاب در سبد بسیاری از خانواده‌ها جایی ندارد، در یک بُعد دیگر، مسئولانی وجود دارند که از علم و اعتقاد لازم برای انجام کارهای فرهنگی برخوردار نیستند. همانطور که پدر و مادر اگر نگاه فرهنگی در تربیت فرزندان نداشته باشند در آینده خلأ این نقیصه را در فرزند احساس خواهند کرد، در عرصه جامعه نیز اگر در حوزه فرهنگ کم‌کاری صورت بگیرد، هزینه‌های مادی و معنوی گزافی برای جبران آن پرداخت خواهد شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد بیان کرد: اعتقاد به کار فرهنگی، فهم این حوزه و توان انجام کار در فرایند طولانی‌مدت کار فرهنگی بسیار مهم است؛ عوامل اجرایی کار فرهنگی مانند مهره‌های به‌هم پیوسته یکدیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهند و اگر کار به‌خوبی انجام و به مهره بعدی سپرده شود شاهد سرانجامی خوش خواهیم بود، خروجی چنین کارهایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و تقلیل آمار بزهکاری و جرم و جنایت در جامعه است.

حجت‌پناه احصای مسائل و تهیه و تنظیم اسناد بالادستی فرهنگی برای تقویت حوزه فرهنگی و اجتماعی را وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و تصریح کرد: در این مرحله از کار، قوی عمل شده و اسناد قدرتمند و ارزشمند فرهنگی فراوانی برای اجرا ابلاغ شده‌اند، اما وقتی این امانت به دست نفر بعدی می‌رسد، هر فرد مسئول باید بتواند آن‌را به نتیجه لازم برساند تا مراحل بعدی کار طی شود و کار فرهنگی در نهایت به مقصد برسد و شاهد جامعه اسلامى عارى از معضلات فرهنگى باشيم تا به‌ این ترتیب بتوانیم از خط پایان انقلاب اسلامی که آغاز ظهور امام زمان(عج) است، هر چه سریع‌تر با شایستگی عبور کنیم.

مردم مطالبه كار فرهنگى دارند

وی تأکید کرد: ما به‌عنوان مسئولان فرهنگی جامعه باید بدانیم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم، دین و دنیا و آخرت را توأمان مدنظر قرار می‌دهند و از مسئولان مطالبه می‌کنند. با یک مشاهده میدانی در کف جامعه که نیاز به کار پژوهشی سنگینی هم ندارد می‌توان دریافت که قاطبه مردم با هر سطح سواد در قبال هر ناهنجاری یا معضل فرهنگی یا اجتماعی نظیر بدحجابی یا عدم رعایت قوانین رانندگی و ... جبهه می‌گیرند و مطالبه‌گر کار فرهنگی در جامعه هستند و از مسئولان این انتظار را دارند.

این حافظ کل قرآن کریم در استان بیان کرد: مردم دنیا و آخرت را در کنار هم می‌خواهند و در قنوت‌هایشان همواره این دعای قرآنی را زمزمه می‌کنند که «رَبَّنَا آتِنَا فِی‏ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی‏ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (بقره/201)، این موضوع با فرهنگ ملی و دینی مردم عجین شده است، لذا مسئولان در کنار اعتقاد به کار فرهنگی باید به علم و دانش و توانایی انجام کار فرهنگی نیز مجهز باشند.

حجت‌پناه با ذکر اینکه امام خمینی(ره) بذر انقلاب اسلامی را سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حماسه دفاع مقدس در دل جوانان کاشت، افزود: امروز نیز جوانانی مانند محسن حججی‌ها از دل جامعه رشد می‌کنند و بالنده مى شوند؛ رهبر معظم انقلاب این شهید را نمونه‌ای درخشان از رویش‌های اسلامی و انقلابی خواندند و فرمودند: «شهید حججی عزیز در دنیایی که روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری فراوانی وجود دارد، چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد».

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با تأکید بر مظلوم واقع شدن فرهنگ در جامعه، گفت: خروجی طرح و برنامه‌ها و کارهای فرهنگی گویای آن است که باوجود مجاهدت‌ها و تلاش و پیگیری نیروهای ارزشمند و کارهای درخشان، هنوز جای کار وجود دارد.

حجت‌پناه با طرح این پرسش که آیا طرحی برای تربیت مجریان کار فرهنگی وجود دارد یا خیر؟ گفت: از مجموعه‌های آموزشی و فرهنگی به‌ویژه حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش جای این پرسش وجود دارد که چه برنامه‌هایی برای تربیت نیروهای توانمند در عرصه کارهای فرهنگی داشته‌اند؟ باید دید مجریان سندها و طرح‌های فرهنگی چه رویکردی برای اجرای کارهای فرهنگی دارند تا بتوان شاهد خروجی مناسب کار فرهنگی باشیم.

وی با ذکر اینکه نیروهای خلاق و توانمندی در عرصه ارائه طرح و برنامه وجود دارد، ادامه داد: باید بتوان در عرصه عملیاتی کردن طرح‌ها نیز نیروهای توانمند و خلاقی که اهل عمل باشند، تربیت کرد که با نگاه عالمانه و داشتن اعتقاد به کار فرهنگی توانایی کار عملیاتی در کف میدان را داشته باشد. ما در عرصه کارهای فرهنگی نیازمند روحیه جهادی مجاهدانی نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم که با اعتقاد راسخ به دل دشمن می‌زد و لرزه بر اندام دشمنان می‌انداخت؛ کار فرهنگی نیازمند نیروهایی است که در مقام اجرا کوتاه نیایند.

حجت‌پناه گفت: در امر فرهنگ، در حوزه تصویب و ابلاغ طرح‌ها و برنامه‌ها کارهای خوب و ارزشمندی انجام شده که باید ادامه یابد، اما برای عملیاتی کردن این برنامه‌ها و اسناد ابلاغ شده نیازمند تربیت نیرو هستیم؛ پیشنهاد می‌شود که مسئله تربیت نیروهای اجرایی کارهای فرهنگی به‌عنوان یک معضل و آسیب مد نظر متولیان و تصمیم‌گیران امر فرهنگ قرار گیرد تا مردم عطر هوای فرهنگ را تمیز و به دور از هر آلودگی تنفس کنند.

انتهای پیام
captcha