رشد کمی و کیفی مسابقات قرآن ناجا / اثر انس با قرآن در ارتقای کیفیت خدمات پلیس تراز اسلامی
کد خبر: 3942074
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
سردار بهرامی:

رشد کمی و کیفی مسابقات قرآن ناجا / اثر انس با قرآن در ارتقای کیفیت خدمات پلیس تراز اسلامی

معاون تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با اشاره به رشد کمّی و کیفی مسابقات قرآن ناجا بر اثر انس با قرآن در ارتقای کیفیت خدمات پلیس تراز اسلامی تأکید کرد و گفت: اگر مأمور نیروی انتظامی با قرآن مأنوس باشد، در مأموریت‌های خودش بهتر عمل خواهد کرد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه این هفته «افق» امروز شنبه، ۲۹ آذرماه با حضور محمد بهرامی، معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و با اجرای کارشناسی جواد نصیری و با موضوع تحلیل و بررسی بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ناجا به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

محمد بهرامی، معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در این برنامه با اشاره به چگونگی و نحوه کیفیت برگزاری بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن ناجا گفت: این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به صورت غیرحضوری برگزار شد، چرا که در شرایط کرونا قرار داشتیم و این مسابقات باید با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یا به صورت مجازی برگزار می‌شد.

وی افزود: مسابقات در سه مرحله برگزار شد. یک مرحله شهرستانی و یگانی بود که در این مرحله، بیست هزار نفر از قاریان و حافظان قرآنی ناجا شامل کارکنان رسمی مرد و زن و همچنین کارکنان وظیفه شرکت داشتند. از این ۲۰ هزار نفر، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند که در ۳۷ رده استانی، در رده‌های بلافصل ما شامل مرزبانی، یگان ویژه، دانشگاه علوم انتظامی امین و مراکز آموزش ناجا به مرحله استانی راه پیدا کردند و در نهایت، تعداد ۵۰۰ نفر از این نخبگان قرآنی به مسابقات سراسری قرآن که از تاریخ بیست و پنجم تا ۲۷ آذرماه در محل سازمان عقیدتی سیاسی ناجا برگزار شد، راه پیدا کردند.

معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با بیان اینکه مسابقات قرآنی ناجا از خردادماه سال جاری آغاز و در تابستان مسابقات مقدماتی شهرستانی برگزار شد، گفت: در فصل مهر و آبان، مسابقات استانی برگزار شد و در نهایت مسابقات نهایی در تهران برگزار شد. در تمامی این مسابقات و مسابقات فرهنگی و آموزشی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را مورد تأکید قرار دادیم.

بهرامی گفت: این مسابقات در ۱۰ رشته برگزار شد که شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ ۵ جزء بود که درک مفاهیم سطح یک و سطح ۲ نیز جزء این مسابقات بود. مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات از ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه بیست و هشتم آذرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین ادیانی، نماینده ولی فقیه در نیروی انتظامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا برگزار شد. این مسابقات به مدت دو روز ادامه داشت. 

وی تصریح کرد: در این دوره، ۱۷ نفر از داوران بین‌المللی و اساتید قرآن، این مسابقات را داوری کردند و تلاش کردیم که با توجه به تمهیداتی که شد، رضایت داوران و متسابقین را جلب کنیم. مراسم اختتامیه این دوره، روز پنجشنبه بیست و هفتم آذرماه برگزار شد و در این مراسم، از ۶۰ نفر از برگزیدگان تقدیر و تجلیل شد. برندگان و برگزیدگان این دوره از مسابقات به مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح که سال آینده در تهران برگزار خواهد شد، راه پیدا خواهند کرد و به عنوان نمایندگان نیروی انتظامی در آن مسابقات حضور خواهند داشت.

معاون تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ناجا در ادامه و در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص تبلیغات و اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات قرآنی ناجا گفت: در ابتدا تشکر ویژه‌ای از رادیو قرآن دارم که این مسابقات را به نحو بسیار مطلوب پوشش دادند و برنامه مسابقات را به سمع و نظر شنوندگان و ملت شریف ایران اسلامی و خصوصاً قرآن دوستان رساندند. در این دوره از مسابقات، دو ویژگی منحصر به فرد داشتیم؛ یکی رشد کمی و تعداد متسابقین است. چرا که در این دوره حدود ۲۰ هزار نفر شرکت‌کننده در مرحله اول مسابقات داشتیم و این جای شکر دارد و نشان‌دهنده این است که ناجا در بحث قرآن تحولات و ابتکارات نویی را ایجاد کرده است. بر این اساس، تعداد متسابقین این دوره نسبت به دوره قبل، حدود ۳۰ درصد رشد داشت.

بهرامی افزود: ویژگی دوم، رشد کیفی مسابقات بود. افرادی که در این دوره به عنوان منتخب انتخاب شدند، تقریباً نیمی از آنها نسبت به سال‌های گذشته و دوره‌های قبل متفاوت و از افراد جدید بودند. دلیل آن هم این است که ما دو کار انجام دادیم. ابتدا اینکه در دو سال گذشته توانمندسازی قاریان حافظان قرآن را در ناجا داشتیم و در هر فصل با کسانی که به هر نحوی با قرآن ارتباط داشتند، هر سه ماه یک بار جلسه قرآنی برگزار کردیم. فعالیت دیگر این بود که اولویت جذب و استخدام در نیروی انتظامی را با افرادی که به فعالیت‌های قرآنی به هرنوع آشنایی داشتند و دارند یا حافظ یا قاری قرآن کریم بودند، قرار دادیم. در سال‌های گذشته این توفیق را داشتیم که تعداد قابل توجهی از این افراد را جذب کنیم. حضور این افراد در نیروی انتظامی مایه خیر و برکت است، چرا که این افراد باعث خواهند شد تا سایر کادر نیروی انتظامی به نورانیت قرآن و فعالیت‌های قرآنی آشنایی بیشتری پیدا کنند. قطعاً این افراد به دلیل نورانیتی که از قرآن گرفته‌اند، بر سایر کادر نیروی انتظامی، اثر لازم را خواهند گذاشت. ضمن اینکه اگر مأمور نیروی انتظامی با قرآن مأنوس باشد، در مأموریت‌های خودش بهتر عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: در بخش سربازان وظیفه هم این فعالیت‌ها را پیگیری می‌کنیم و سربازانی که این قابلیت‌ها و توانایی‌ها را داشته باشند و با فعالیت‌های قرآنی انس گرفته باشند، جذب می‌کنیم و طی دو سالی که در خدمت آنها خواهیم بود، این امتیاز را به آنها خواهیم داد که در شهر و محل سکونت خود خدمت کنند و آن هم به واسطه انسی است که به قرآن کریم داشته‌اند. در مجموع، همه فعالیت‌ها نشان می‌دهد که ناجا از لحاظ قرآنی رشد بسیار خوبی داشته است.

در ادامه، میهمان دیگر برنامه، سرگرد نصراللهی از فعالان قرآنی ناجا در پاسخ به سوال مجری در خصوص جایگاه انس با قرآن در عملکرد شخصی و فردی کارکنان ناجا و خدمت‌رسانی به مردم گفت: در ناجا هر مقدار که کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با قرآن انس داشته باشند، تأثیرگذاری بیشتری در کار و عملکرد آنها خواهد داشت. با توجه به مأموریتی که فرماندهی معظم کل قوا در حکم انتصاب ریاست سازمان عقیدتی و سیاسی ناجا در خصوص پیاده‌سازی پلیس در تراز انقلاب اسلامی داشته‌اند، می‌توانیم بگوییم در جامعه پلیس ما هر مقدار دارای منش قرآنی باشد، قطع به یقین در مأموریت‌های خودش هم می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخورد حکیمانه پلیس با مردم که همان برخورد بر گرفته است آیات قرآن و روایات اهل بیت است، می‌تواند در اجرای هرچه بهتر مأموریت‌های پلیس و پاسداری از حفظ ارزش‌ها، مثمر ثمر باشد.

در ادامه، سردار بهرامی در خصوص نظرسنجی مردم از کارکنان و اقدامات ناجا و اثر فعالیت قرآنی بر عملکرد آنها و تحقق پلیس تراز انقلاب اسلامی گفت: طی نظرسنجی که سایت‌های معتبر و صدا و سیما انجام داده است، نیروی انتظامی از جمله سازمان‌هایی است که مردم بیشترین رضایتمندی را از عملکرد آن دارند و این برای ما مایه افتخار است‌. ناجا تلاش می‌کند که هر روز این رضایتمندی افزایش پیدا کند.

معاون تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با تأکید بر اینکه رضایتمندی در برخورد حکیمانه با مردم اتفاق می‌افتد، گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند باید برخورد حکیمانه داشته باشید؛ برخورد حکیمانه به معنی این است که در مقابل مخلان نظم و امنیت باید صلابت، قاطعیت و اقتدار داشته باشیم و در جاهای دیگر با مهربانی و رأفت اسلامی برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ناجا اگر می‌خواهد به پلیس تراز انقلاب اسلامی که مدنظر مقام معظم رهبری است، برسد باید اعتقاد و باور خود را قرآنی کند، اظهار کرد: اعتقاد ما این است که بدون توجه و تمسک به معارف قرآن و اهل بیت نمی‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم، چرا که خود قرآن هم می‌فرماید قرآن و اهل بیت حیات‌بخش زندگی هستند. 

بهرامی افزود: اولین شاخصه پلیس در تراز انقلاب اسلامی، معنویت‌گرایی است، لذا پلس باید معنویت‌گرا باشد، ایمان، اخلاص، اخلاق‌مداری، هوشیاری، بصیرت دینی و انقلابی و پاکدستی داشته باشد و با رویه کار و تلاش به مردم یاری برساند. ماهیت کار پلیس خدمتگزاری است و در حال حاضر، ۱۳۶ نوع خدمت از سوی پلیس به مردم ارائه می‌شود و به فرموده مقام معظم رهبری، ناجا یک نیروی مسلح اجتماعی در بطن مردم است. به همین دلیل است که در بسیاری از خدمات، شاهد حضور اثرگذار پلیس از حضور در مراسم اربعین تا برقراری نظم و امنیت و برگزاری مسابقات قرآنی هستیم.

انتهای پیام
captcha